Whiplash ... Recenze ... CD
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:
CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014
HARLEJ
BRUTAL ASSAULT 2013

Rozhovory:
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.
DIPTHERIA

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16326 x
CALES
22.10.2006 | 13803 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13342 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13233 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13224 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34219 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14251 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14104 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14095 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13815 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17358 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17313 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15607 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14537 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 234
Počet rozhovorů: 229
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
ASMODEUS
Past na Davida Kleinera
(Magick Disk Musick)



      Věru dlouhá byla pauza, vždyť od emise jeho předchozího řadového opusu „Řetěz kritických událostí uplynulo už dlouhých osm let, kterou si klatovský spolek kvalitní muziky ASMODEUS dopřál pro jakousi svou celkovou regeneraci, oddech a tvorbu nového hudebního materiálu. A ten měl být výjimečný snad už apriorně. Onu odmlku si ale de facto dopřála toliko hlavní persona - zpívající kytarista, skladatel a aranžér Miloš Bešta (celé dva roky se prý kytary ani nedotkl), neboť z předchozí sestavy mu nezbyla ani noha. Miloš do svých nových služeb povolal sólového kytaristu Františka Knetla (pomáhal i s aranžemi), basistu Dalibora Hiriče a bubeníka Romana Houšku a tak se jedné prosincové noci blíže určeného roku 2014 mohlo stát, že ASMODEUS povil své další do mrtě koncepční dílo. Jeho základem je poměrně složitý příběh, jehož nosnou myšlenkou je maximálně neutěšený stav naší současné společnosti prolezlé vším nehezkým včetně toho vůbec nejotřesnějšího, totiž zločinu Přitom však na pachatele zločinného konání jako by byl náš zákon krátký. Celý ten temný příběh, tak, jak je vůkol hlavní postavy koncipován, je ruku v ruce se zločinností, nemorálností, neetičností a nesoudností, tedy stavy, jimiž trpí celá naše společnost, cílen na svou mocí omámené politiky a podnikatele mající strach z jediného. Bojí se okamžiku, kdy k nim dorazí zubatá, nad kterou moc nemají žádnou. Celé je to mrazivé až běda a v člověku to jakoby vyvolává nutkavou potřebu zkoumat, zda autorovi námětu, jímž je sám Miloš Bešta, a autorovi celého jeho rozpracování - dvornímu textaři kapely Janu Petričkovi, netvořil náhodou předobraz mimoděk někdo snad skutečný. A pokud ano, tak kdo asi. Vždyť směle čtěte ve výpravném bookletu - nedílné součásti to po všech stránkách slušivého digipacku, v jehož formátu se sedmé Asmodeovo album vítaně objevilo, a dosaďte si svou postavu.
No a jak že je celý ten příběh zhudebněn? Inu, po čertech umně a svojsky, to zas jo. Miloš Bešta už od debutu své formace vždy stavěl na principech technicky pojatého thrash metalu a tenhle skelet je u něho, zdá se, nezničitelně bytelný. A zaplať za to nevím kdo, neboť tohle Miloš umí, tohle je pro něho maximální přirozeností. Nicméně tak, jak je celý děj rozdělen do čtrnácti jednotlivých obrazů, je náladám oněch obrazů přizpůsobena i muzika, která tak nahlíží přes žánrové mantinely a zachází také do jiných metalových dimenzí. Tu třeba i lehce poplatných, onde nepoplatných dnešní době, a hle, snad i progresivní postupy zaznamenávám a sám sebe se ptám: a proč ne, když všechno všecičko tam pasuje jako střípky na přesně určená místa mozaiky? Nabroušené plochy se mění na až baladické rozměry, natlakovanost atmosféry ustupuje jejímu uvolnění, takže suma sumárum v případě použitých žánrů, temp, rytmů či nálad není sousloví pestrá paleta ani trochu od věci. Všechno to, v klatovském studiu ExAvik zahaleno do výtečné zvukové podoby, drží pokupě a nenechává byť ani na okamžik pomyslet na nezáživnost. Nelze nechat bez povšimnutí ani tu skutečnost, že když si tuto kolekci uchopím tak nějak jako celek, přidám Petričkovu podpůrnou vizualizaci, inscenaci a skript, vychází mi z toho taková obrazotvornost, jakoby snad mělo jít o fakticky neexistující, přesto ale až běda reálný filmový materiál. No, koneckonců je povšechně známo, že pánové Bešta a Petričko jsou velkými filmovými příznivci.
Zkrátka a dobře, tahle Asmodeova nová krmě stvořená podle znamenitě promyšleného receptu je výživná, chutná infernálně a je po čertech ostrá. A taky horká je, avšak foukání bych neradil, nebylo by to beztak nic platné. Tohle zkrátka nevychladne, ba ani nemůže.
Jak vidno, sílou a mocí může vládnout i chytrá a rázovitá paní muzika mající u pasu roh hojnosti a silným příběhem krytá záda, to teda zas jo. Na vědomost se tak dává, že tady zrovínka takováto muzika vládne. Neomezeně a ztepile

seznam skladeb:
Bolero, op. 937 (inst.)
Já, David Kleiner
Lovec a oběti
Corpus Beasti (inst.)
Noc krále Davida
V zemi nikoho: Hic Sunt Scorpius (inst.)
Beze stopy
Černý vítr
Tanec s mrtvou labutí
Pohled do propasti (inst.)
Oko za oko
Chrám bolesti
O myších a hadech
Dar vzkříšení


zpět
Recenze přečtena: 6644x         Autor: Vratislav Šantroch