Whiplash ... Recenze ... CD
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:
CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014
HARLEJ
BRUTAL ASSAULT 2013

Rozhovory:
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.
DIPTHERIA

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16316 x
CALES
22.10.2006 | 13789 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13325 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13223 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13203 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34189 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14227 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14075 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14069 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13790 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17328 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17281 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15576 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14521 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 234
Počet rozhovorů: 229
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
ARAKAIN
Labyrint
Sony BMG Music Entertainment



     Už asi podesáté vkládám do mechaniky stříbrný kotouček s Labyrintem třinácti nových arakainovských písní. Vím jedno - čeká mě dalších padesát minut strhující jízdy s nestárnoucím metalovým spřežením řízeným vozky Jiřím Urbanem, Zdeňkem Kubem a Mirkem Machem, kterým se tentokrát jali asistovat pánové Honza Toužimský a Lukáš Doksanský. Právě v nich našel Arakain po několika personálně nestabilních letech zdatné nástupce Petra Koláře a Marka Žežulky. Pro oba to byla studiová premiéra v Arakainu a jistě pro ně nebylo lehké naskočit do rozjetého vozu a uspokojit všechny metaluchtivé duše stejně kvalitní porcí ušního nářezu. Jelikož se jim to podle mého mínění podařilo, budu doufat a Arakainu přát, aby se v něm oba zabydleli a nenechali se zlákat do sfér komerční hudby.

Je až s podiven, v jak krátkém čase stačili pánové Urban, Kub a Mach vytvořit, nazkoušet a nahrát nové skladby. Vždyť od vydání alba Warning! neuplynul ani rok! Právě oni tři se podíleli na dvanácti písních v poměru 5-4-3. Jednou písní přispěl k dílu Honza Toužimský. Arakain na novém albu neubral nic ze své rychlosti a energie. Naopak mám dojem, že album Labyrint přináší další posun směrem k dnes modernímu rychlému, syrovému a hutnému projevu. Pokud si bude chtít během poslechu odpočinout, nedostanete šanci. Snad poprvé od alba Trash the trash nenajdete na albu žádnou klasickou metalovou či rockovou baladu nebo alespoň pomalejší píseň. Snad v písni "Hledání" tempo mírně klesá, ale z uspokojení vás vytrhne následující výtečná "Ďábelská hra". V té se naplno představil Honza Toužimský. Všechny pochybovače musí nutně přesvědčit, že sázka na něj se Arakainu vyplatila. Na "Ďábelskou hru" Arakain vsadil. Najdete jí v mp3 formátu na oficiálních stránkách skupiny a v podobě videoklipu je ke shlédnutí v televizích. Ostatně název této písně do značné míry charakterizuje celé album. Zkrátka a dobře - bravo a díky Mirku Machu za tuto píseň! Přestože se na albu nedočkáte žádných velkých vyhrávek ani výrazných machovských sól, nebudete se nudit. Jednotlivé skladby jsou totiž dostatečně pestré a profesionálně instrumentálně zvládnuté. Nejsou uměle natahované nekonečným opakováním refrénů. Jako celek působí kompaktním dojmem, ostatně jako celé album.

Pro řadu fanoušků bylo otazníkem, jak se dokáže s rolí pěvce popasovat Honza Toužimský, nástupce Petra Koláře. Podle mého soudu to dokázal skvěle. Jak už jsem se v recenzi live z chebského koncertu zmiňoval, řada posluchačů, kteří nejsou s personální situací v Arakainu obeznámeni, změnu ani nepozná. Projev Honzy Toužimského je totiž Petrovi Kolářovi velmi podobný. Liší se možná v barvě hlasu, když Petr Kolář byl více výrazný a dominantnější. Já však tvrdím, že to bylo mírně na škodu věci. Zpěv Honzy Toužimského mi do hudby Arakainu sedí lépe. Není natolik dominantní, aby zastiňoval ostatní nástroje, ale je přesto dostatečně výrazný nato, aby dokázal jednotlivé skladby zpestřit, vygradovat a především dát jim potřebný náboj, energii a sílu. Je dalším hudebním nástrojem, který výborně souzní s ostatními čtyřmi.

Další pochvalu si ode mě Arakain vyslouží za texty. Tuto slabinu pobrichtovské éry se na Labyrintu podařilo výrazně eliminovat. Zdeněk Kub a Mirek Mach si své písně otextovali sami, Jirka Urban a Honza Toužimský využili služeb jiných autorů a neudělali chybu. Texty jsou pro každou kapelu, která se rozhodla tvořit v češtině, těžkým oříškem. Není snadné se vyhnout frázím a klišé, což Vám mohu potvrdit z osobní zkušenosti při psaní této recenze. Kdo se nepokusil něco takového napsat, nepochopí. Na Labyrintu vám však již nebudou "trhat uši" některá spojení typická pro Metalmorfózu a v menší míře i pro Warning! Kvalita textu se obecně těžko hodnotí, neboť stejný text může být vnímán různými lidmi odlišně. Nicméně pro mě je důležité, aby mě při poslechu přednes textu nevyrušoval a zapadal do skladby jako další nástroj. Špatně napsaný rým nebo nevhodná slova a slovní spojení na mě působí stejně rušivě jako slyšitelně nezvládnutý kytarový rif. Pokud navíc text obsahuje nějaké vnitřní sdělení, kvalitě to jen prospívá. Arakainu se podařilo po všech těchto stránkách u mě zabodovat. Ne ve stoprocentech co do obsahu textů, ale výrazně v jejich struktuře, volbě slov a zakomponování do skladeb.

Nezbývá mi než dodat, že Arakain albem Labyrint vyslal do světa podle mého slyšení nejlepší pobrichtovský počin a nasadil hodně vysokou laťku všem, kteří by se chtěli v roce 2006 usadit na českém metalovém trůnu. Král rozhodně není mrtev .....


zpět
Recenze přečtena: 1984x         Autor: Petr Holub