Whiplash ... Recenze ... CD
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:
CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014
HARLEJ
BRUTAL ASSAULT 2013

Rozhovory:
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.
DIPTHERIA

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16326 x
CALES
22.10.2006 | 13803 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13342 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13233 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13223 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34219 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14251 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14104 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14094 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13815 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17357 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17312 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15607 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14537 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 234
Počet rozhovorů: 229
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
ANCIENT RITES
Rubicon
(Season Of Mist / M.A.B. Records)



      Že kariéra belgických ANCIENT RITES nebyla doposud žádnou procházkou růžovým podzemím dokazuje už ten fakt, že od roku 1989, kdy se sešla, do současnosti vypustila krom řady neplnohodnotných počinů toliko pět alb, když to minulé "Dim Carcosa" vyšlo už před pěti lety. Onu dlouhou dobu přerušila však emise vydařeného koncertního záznamu "And the Hordes Stood As One" (2003), odchod finského strunobijce Jana "Örkkiho" Yrlunda a návrat axemana Barta Vandereyckena, jenž se odporoučel v roce 1996. Novinka je na povrchní poslech typickým albem svých tvůrců, nicméně při jejím hlubším posuzování nabývám zlehka takového pocitu, že už v jejím názvu (jasně, že původ názvu je ve zde zastoupeném zpracování témat antické historie, kdy třeba kompozice "Thermopylae" pojednává o v roce 480 p. n. l. odehrané bitvě mezi Řeky vedenými spartským vládcem Leonidasem a Peršany pod velením vojevůdce Xerxese) jakoby se ukrývala symbolika, že kapela, která kdysi svůj Rubicon už překročila, a to opusy "Fatherland" či především "Dim Carcosa", nyní jako by přes něj poočku pohlížela zpět. Může za to zcela jasné zdůraznění výpravnosti, rozlévání do olbřímích ploch, navršení atmosféričnosti a rozkošatělé rozvětvení orchestrální stránky věci, bez větší jiskry snahy odlišit se od řady dark metalových (ačkoliv zde je tento žánrový příměr třeba doplnit o made in ANCIENT RITES) soukmenovců, kteří analogicky činí prakticky totéž. Ona mocná snaha o rozvinutí majestátnosti, bez důrazu na vývoj dalších aplikací nastolených vlastních postupů, kdy takovéto kroky v kontextu minulé tvorby téhle skvadry působí až příliš zjednodušeně a k Theysově partě mi zkrátka nějak nechtějí přináležet, se tak přeci jenom jakoby počínala utápět v nahnile sladce chutnajícím patosu. Melodičnost vyvážená nespoutanou divokostí, řada výrazných linií a pasáží, to vše zůstalo zastoupeno, čímž zůstala zachována typičnost velké centurie (pod Theysem v ní krom již jmenovaného Vandereyckena slouží ještě kytaristé Erik Sprooten a Raf Jansen, baskytarista Domingo Smets, klávesista Davy Wouters a bubeník Walter Van Cortenberg) ANCIENT RITES, jenomže ona typičnost je už až rozmělňována, což je ke logicky škodě věci. Zkrátka chtělo by to přitlačit na kopí, pokud jde o experimentování, a tnout mečem do živého v oblasti reakcí na možnosti výrazové škály. A dostavil by se u této legie temnot ještě o poznání lepší výsledek. Jako tenkrát... Noticka: pokud by to někoho nutilo dávat si do souvislosti výjev orlice na přední straně bookletu s jistými ultarpravicově extrémistickými stíny, jež se nad i ANCIENT RITES ideově vznášejí z důvodu účasti jejich zpívajícího basisty Gunthera Theyse ve skinnheadském projektu Lion's Pride, pak je třeba si uvědomit, že tématem kolekce "Rubicon" je antika a že ona orlice bývala v dávnověku symbolem říše římské (ta, jež tvořila symbol německé nacistické třetí říše, byla římskou orlicí inspirována, avšak měla mimo jiných odlišných znaků hlavu otočenou doleva, nikoliv tedy doprava).


zpět
Recenze přečtena: 1912x         Autor: Vratislav Šantroch