Whiplash ... Recenze ... CD
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:
CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014
HARLEJ
BRUTAL ASSAULT 2013

Rozhovory:
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.
DIPTHERIA

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16325 x
CALES
22.10.2006 | 13800 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13335 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13229 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13220 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34210 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14245 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14096 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14085 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13807 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17349 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17302 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15597 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14533 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 234
Počet rozhovorů: 229
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
AVRIGUS
The Secret Kingdom
(Hammerheart Records / M.A.B. Records)



      Duo AVRIGUS pocházející z australského Sydney není na hudební scéně úplně novým pojmem, jak by se mohlo zdát, neboť jeho zrod se datuje už letopočtem 1995, nicméně po debutním minialbum se toto na dlouho odmlčelo, aby plnohodnotnou prvotinu vypustilo až letos. Za jeho genezí nestojí nikdo než klávesista, kytarista, baskytarista, bubeník a zpěvák Simon Gruer, jenž kdysi pěl v australské doom metalové legendě Cruciform a který se posléze spojil s něžnou romantickou duší, klávesistkou, pianistkou a hráčkou na akustickou kytaru nesoucí jméno Judy Chiara. "Utajené království" je dílem věru pozoruhodným. Nesporně. Alespoň já to tedy tak pociťuji a jsem skálopevně přesvědčen, že nezůstanu osamocen. Sbírka zasmušilých písní upomínajících věky dávno prošlé, křehkých, vyznívajících tajuplně a ponuře a přesto tak, že povznášejí na duši a že dokáží životadárně pohladit. K tomu všemu požívá dvojice syntézu, v níž se svorně ruku v ruce pojí postupy doom rock - metalu a gothic rocku, kterážto není pochopitelně ničím, co by mělo spasit scénu tvrdého rocku, avšak je ve svém vyznění až neskutečně nápaditá a filištínsky zaranžovaná. Ony scénotvorné variace na historizující témata jsou ve výsledku rozmáchle velkolepé, pronikají až do morku kostí a když se tady strašidelná atmosféra převlékne do jaksi slavnostního hábitu, tuhne až krev v žilách. Úhlavní podíl na onom úkazu nesou fragilní zpěv Chiary, hojně a zvukově variabilně, včetně atmosférického vyznění, využívané černobílé klapky, přecházející do až monumentálního chóru. A člověk při poslechu téhle sličné a sdílné, nijak nespoutané muziky zkrátka a dobře jihne. Spokojenost dochází pak bez mála naplnění až po samotný okraj. Zde je třeba přemýšlet, uvažovat o tom, kam až je možné nechat věci dojít a stříci se byť vzdáleného kratochvilného počinku. Možná trochu zatíženi dobovými snahami napodobit mohutně elektrifikovanými klávesami symfonické snahy, vycházeli však AVRIGUS při výstavbě svého stylu a pořizování této elegie hlavně z dramaticky osobitého světa svých zadoomaných písní, umocněných melodramatickým projevem, kontrastující barevností a nadvládou romanticky zvlněných melodií nad jakkoli přehnanou instrumentací. Uprostřed dobové tradicionalistické hudební kultury působí tato tvorba vcelku exkluzívně a honosně novátorsky, zvláště pak díky komplikovanější harmonické složce a bohaté chromatice, čímž bylo dosaženo velmi silného účinku, jenž dokáže být stejně tak expresivní jako klenba gotické katedrály. Svěží inspirace. Možno to brát i naopak.


zpět
Recenze přečtena: 1819x         Autor: Vratislav Šantroch