Whiplash ... Recenze ... CD
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:
SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY

CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014

Rozhovory:
IMODIUM
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 17573 x
CALES
22.10.2006 | 15013 x
HARLEJ
29.10.2006 | 14470 x
HARLEJ
05.10.2006 | 14470 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 14465 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 35736 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 15577 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 15417 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 15416 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 15108 x

Rozhovory:
HARLEJ
31.10.2006 | 18801 x
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 18744 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 17105 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 16063 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 236
Počet rozhovorů: 230
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
MYTHOPOEIA
The Golden Leaf Of Oak
(Metal Breath Production)



      Dubový list nám zezlátl a ti, co o něm zpívají, nám vyspěli. Plzeňská sedmičlenná, spolu s nehrajícím kapitánem - manažerem Pavlem Kusniarikem osmičlenná skvadra MYTHOPOEIA dospěla po létech napjatého očekávání a prodírání se trnitou cestou ke kompletu, který se k posluchači konečně dostane coby stříbřitý kotouček (oficiální počin Scheps Ankh, Aesch Mezareph, Atropaia, Míchání z 99. roku vyšel toliko na kazetě). Její nové devítipísňové album přináší jiskrný, šmrncovní materiál, který je opět žánrovou směsí, kdy kapela ve značně pozměněné sestavě (viz rozhovor v příslušné rubrice těchto stránek) opět mísí ponurou, avšak jaksi vzletnou zádoomčivost s klasicky metalovými postupy, s thrash metalovými zasekávačkami, death metalový hrdelní zpěv s black metalovým skřehotem. Komplet vnímám jako sbírku vcelku originální muziky, přičemž takový byl i jeho již zmíněný předchůdce, který byl však nepředvídatelnější a náročnější na poslech. Ona fiškuntálská sešlost svou novou muziku učinila přístupnější, nicméně na druhou stranu propracovanější a promyšlenější co do pestrosti a vrstevnatosti, a to tak, že ji lze s klidem opatřit přídomkem mýtický orchestr. Vskutku po všech stránkách a polohách působivý vokál Asury G.G. Raye se nesoustředí výhradně na murmur, náramně k duhu mu jde též pěvecké nahlížení na vlastní vymyšlený svět skrze black metalovou čerň, jakpak by také ne, když vřeští v dvojčlenném bočním, pagan black metalovém projektu Trollech, umí se projevit i přirozeně (skladba Body Of Forest In The Mirror Of Desert), šeptá, mluví a deklamuje (MyJourney To The Stars, The End Of Way To The Golden Oak, Crossing By Dragon). Na barvitosti dodávají albu samosebou také nástrojová aranžmá a zvolené hudební postupy, kdy útočně zatěžkané kytary (Oldmen Of Desert, The Red Mercurius In The Oaken Wood) Chicca a Olava mění výraz na líbezně zpěvnou v sólech hostujícího Míly Sládka (jinak desku nahrával, mixoval, masteroval a spoluprodukoval), či přenechává slovo vyhrávkám kytary akustické v rukách téhož (Inflammation Of Inner Fire, My Journey To The Stars, The End Of Way To The Golden Oak). Pomalejší tempa se střídají s tempy rychlejšími, šlapavějšími (The Red Mercurius In The Oaken Wood), mohutná podpora dvojích kláves Heona a Lucy přechází do atmosférických pasáží, místy se dokonce vtipně přidá klavír. Nápaditost, vytříbená zvukovost (zvuková stránka dosažená pod produkčním dohledem Pavla Kusniarika v plzeňském studiu Benas je náramná), průzračnost, úměrnost, vkus a jasný citový výraz, rafinované melodické linky, už to stačí k výtečným dojmům z poslechu čehosi, co názorově působí svou výzvou k vymanění se z již opotřebovaného a bezmála vyčerpaného. Cítím, kterak se zde magnetizujícím způsobem prostupují kypré tendence jakoby impresionistického kouzlení a zmystikované historizující linie a mám z toho, máloplatné, neskrývanou radost nad jiné. Chtě nechtě přivítejme nový úsvit na západě, vyšlo tam černé slunce.


zpět
Recenze přečtena: 2261x         Autor: Vratislav Šantroch