Whiplash ... Recenze ... CD
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:
CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014
HARLEJ
BRUTAL ASSAULT 2013

Rozhovory:
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.
DIPTHERIA

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16333 x
CALES
22.10.2006 | 13814 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13347 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13244 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13233 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34227 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14263 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14111 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14101 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13821 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17367 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17326 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15618 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14547 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 234
Počet rozhovorů: 229
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
PAIN OF SALVATION
Remedy Lane
(InsideOutMusic/M.A.B. Records)



      První měsíc letošního roku nebyl na výrazně kvalitní výtvory progresivně zaměřených rockových či metalových formací nikterak skoupý, ba naopak, vždyť svým novým albem se připomněli Dream Theater (viz rubrika Profily, kde v článku Zase růže a zase v bouři mimo jiné naleznete jeho rozbor), Artension, Vanden Plas (viz recenze na jiném místě), Foreseen, Comma, ale také švédské kvinteto PAIN OF SALVATION. To přispěchalo se svým v pořadím již čtvrtým dílem, avšak s tak nějak překvapivým pojmenováním. Předchozí, předloňský počinek The Perfect Element, který byl koncepčním příběhem točícím se kolem dvou duší od jejich dětského věku po adolescenci, nesl přídomek Part I, takže by se dalo očekávat, že další opus ponese název stejný a přídomek Part II. Nestalo se tak, nicméně novinka těchhle Švédů je opět dílem konceptuálním a navazujícím, přičemž pojednává o vztahu mezi dvěma individualitami. Jak tedy vidno, z hlediska textové náplně je jinak zpívající kytarista souboru Daniel Gildenlöw člověkem hloubavým, senzitivním a prakticky svébytným. A jak je na tom soubor jako celek po hudební stránce? Bez poslechu (ů), a po něm (nich) vlastně taktéž, neuvěřitelně! Už předchozí jeho alba, tedy One Hour By The Concrete Lake (1998) a již zmíněné The Perfect Element, přinesla zajímavé argumenty toho, jak by to mohlo vypadat, pokud by se do sebe zapředly tvůrčí postupy charakteristické pro Dream Theater a pro třeba takové Faith No More, když se v ušislyšných náznacích setká art rocková touha po dokonalosti se zanícením pro crossoverové křížení a s post metalovou orientací. Ona po všech čertech dotažená hudební mutace přikrčujíc se před každým frontálním útokem pod příkrov atmosférična je natolik inovativní a svojská, že řadí své původce k absolutní špičce světové progresivně rockové scény. Záměrně jsem v předchozí větě použil slova rock a nikoliv metalu, neboť novinka Švédů je více rocková než cokoliv jiného, kdy se co do celkové nálady ještě více noří do hloubek atmosférického levitování, přičemž bych si dovolil upozornit na určitou příbuznost se současnou tvorbou britské Anathemy, ale také Pink Floyd (kompozice Undertow). Pokud jde o tvrdost, hutnost či zatěžkanost, té je zde poskrovnu, kdy nejrazantněji vyznívá hned úvodní štyk Beginnings, jež nepopře svou spřízněnost s Faith No More ani náhodou, či v určitých momentech též závěrečná Beyond The Pale. Gildenlöw není jen znamenitým textařem, nýbrž též skvostným zpěvákem, schopným ze sebe s pomocí svého pěstěného a jako samet hladivého hlasu vydávat povícero poloh, od naříkavé naléhavosti, přes lehoučké prozpěvování až po pěveckou klenbu katedrály, a jako kytarista je pak spolu s tlustostrunným bráchou Kristofferem, kytaristou Johanem Hallgrenem, klávesistou Fredrikem Hermanssonem a bubeníkem Johanem Langellem pevnou součástí instrumentálně tuze silného týmu. Pitoreskní muzika vzniklá v těch pomazaných hlavinkách je melodická, svěží, jiskrná, pro její vznik bylo vtipně a odměřeně sáhnuto do trezoru kompozitorského a aranžérského bohatství, aby někde onen ansámbl přispěchal s jazzovou vychytávkou, onde co chvíli pak s drásavou nadýchaností a jinými fajnovostmi. A po poslechu se zase dostaví ten pocit známý už z předchozího majsterštyku The Perfect Element, kdy mi připadá, že žádných jiných sedmdesát minut života mi neuběhlo rychleji. Ještě notnou chvíli po něm se zcepeněle probírám vším, co jsem právě vyslechl a prožil a na mysl se mi neodbytně derou úvahy o čemsi jako pikantním vědníku. Vlivném, podnětném, tón a vše související prozařujícím a nadevším vědátorsky enormním. Přebal disku skýtá údaj o limitované dvojdiskové edici alba (stejně tomu bylo i u The Perfect Element), avšak promoaktivity vydavatele se o ní v současnosti, alespoň prozatím, nezmiňují. Avšak už ona (ab)normální edice nového materiálu technokratů PAIN SALVATION má za následek, že mi můj rozum velí použít, a činím tak s neskonalou radostí v duši, pro závěrečné resumé sousloví opus magnum.


zpět
Recenze přečtena: 1926x         Autor: Vratislav Šantroch