Whiplash ... Recenze ... CD
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:
CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014
HARLEJ
BRUTAL ASSAULT 2013

Rozhovory:
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.
DIPTHERIA

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16322 x
CALES
22.10.2006 | 13797 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13333 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13225 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13211 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34204 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14241 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14087 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14078 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13800 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17344 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17297 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15592 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14530 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 234
Počet rozhovorů: 229
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
VOTCHI
Scary Woman
(Kmotr Records)



      Ačkoliv tuzemská šestičlenná formace VOTCHI existuje prakticky již čtvrtým rokem a má za sebou požehnanou šňůru koncertních štací, troufám si tvrdit, že vyjma kliky jejích nejbližších stoupenců nepronikla žel ještě do povědomí českého rockového fanouška tak, jak by si nesporně zasloužila. K tomu jí má napomoci, a já bych si přál, aby se tak vskutku stalo, její debutní počin, pořízený v kvalitním zvukovém hávu během loňského podzimu a zimy ve studiu Kmotr. Kapelu tvoří zpěvák Marek Hnilica, kytarista Eduard Fišner, baskytarista Vlasta Malý, klávesista, textař a kapelmajstr Miroslav Mužík, bubeník Tomáš Stloukal (kluci mají dnes ale nazkoušeno také s Pavlem Pečenkou, takže alternace je možná) a flétnista Libor Barto, a pokud jsou mé informace správné, jedná se o studenty hudební konzervatoře a tudíž o mladé muzikanty. Pokud ta jim dá ještě více pro rozšíření hráčského obzoru, pak už nevím, neboť už dnes se mi z jejich instrumentální vyspělosti křiví v němém úžasu ústa do podkovy. Beze zbytku z celého alba vyvěrá těžko uvěřitelný, srdečný a jako takový lehounce uvěřitelný zápal pro nastolené hudební počínání, které se rozjíždí upomínkou na klasickou hudbu v podání flétny (klasická je i klavírní Intermezzo), aby vzápětí pokračovalo vcelku svébytným vytěžováním odkazu hard rocku z přelomu 60. a 70. let, načež nejen při zvuku "hammondek" se každému zcela zákonitě vybaví tvorba Deep Purple. Zvuku, který sice může leckdo považovat dnes za archaický, leč v mém chápání tento představuje hudební majestátnost v té nejkrystaličtější substanci. Flétna sehrává s kytarou a klávesami zcela rovnoprávnou úlohu, veškerý nástrojový park pospolu se tváří naprosto přirozeně, flétna pak leckde vystrčí své hladivé drápky jako nástroj sólový, a zavede chápání muziky směrem k dalšímu britskému paradigmatu Jethro Tull. Avšak sexteto je syrovější, v porovnání s formací satyra Iana Andersona mnohem méně technokratické, přímočařejší a údernější, nicméně daří se mu navodit stav dobové autentičnosti takovým způsobem, že má člověk až pocit, že ti kluci vzešli z období, dejme tomu, tak mezi roky 1968 a 1975. Především zvuk je takový, aranžmá jsou taková, a z onoho období čerpá i nejeden zvolený kompoziční postup. Vždyť soubor byl dokonce na zkušené v kolébce hard rocku, přičemž si zahrál i v legendárním liverpoolském Cavern Clubu obcházeném stále duchem druhdy zde začínajících Beatles a zde pořízenou živou nhrávku skladby Liberate rovněž zařadil na tohle album. A že to s tou Anglií není jen tak, dokazuje i závěr kolekce, kde slyšte lakonicky pojmenovanou píseň Islands dýchající jasnozřivě keltskou melodikou. Celku pak ještě dodává na působivosti výtečný vokál Marka Hnilici, jehož hlas v písních Shout It Loud, Alice From Wonderland a Ghost zdvojuje Jan Holeček, pohybující se mezi polohou drsnou a vyznáním melodickým. Otázkou jen zůstává, zda přijmout volbu angličtiny namísto mateřštiny, avšak já stojím v tomto případě na straně názoru, že čeština by srážela onu znamenitě vyvolanou ryzí dobovou původnost. Ansámbl VOTCHI přijal za svou techniku kompozice tradičního rocku ve snaze rozvinout na této bázi především hudební grafiku a způsoby hudební notace, promyšleně při tom opíraje své teorie nadevším o ideje hard rockové, leč, jak už bylo zmíněno, i jiné filozofie. V tomto heroickém výkonu je ukryt rozsáhlý a jako takový slibný potenciál. Rozvíjejte!


zpět
Recenze přečtena: 1884x         Autor: Vratislav Šantroch