Whiplash ... Recenze ... CD
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:
CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014
HARLEJ
BRUTAL ASSAULT 2013

Rozhovory:
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.
DIPTHERIA

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16327 x
CALES
22.10.2006 | 13806 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13344 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13236 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13226 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34221 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14256 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14106 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14097 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13817 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17361 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17320 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15610 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14542 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 234
Počet rozhovorů: 229
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
VANDEN PLAS
Beyond Daylight
(InsideOutMusic/M.A.B. Records)



      Zpěvák Andy Kuntz, kytarista Stephan Lill, baskytarista Torsten Reichert, klávesista Günter Werno a bubeník Andreas Lill tvoří partu metalových profesorů z německého Kaiserslauternu jménem VANDEN PLAS, přičemž tohle jméno zná evropská rocková scéna už od roku 1990. Pokud ještě bezprostředně po emisi jejich druhého alba The God Thing (1997) mohli být považováni za kapelu bezmezně rozvíjející odkaz Dream Theater, už o dva roky, s příchodem počinu Far Off Grace, bylo možné zaznamenat tu skutečnost, že v rámci progresivního hard rock - metalu našli sami sebe. Pětice ve svém stylu a vyznění poněkud zrazantněla, ve vyloženě kytarových pasážích zdrsněla, a takto vyzbrojena jala se hezky svéhlavě, po svém, opracovávat nejkvalitnější a v praxi prověřené výrobní technologie, aby si přitom však byla vědoma, že ona není tou vyvolenou, jež by přinesla cosi, co by obrátilo scénu daného žánru naruby. Kujně tedy vytěžuje letitá formová schémata art rocku, heavy metalu či hard rocku, pročež u ní následně nehledejme bůhvíjak supermoderní hudební vzezření. Avšak pokud i zde přijmeme výklad, že terminus technicus "progresivní" v rocku znamená odvádět beze zbytku práci dotaženou a vypiplanou do nejposlednějšího detailu po stránce instrumentální, pěvecké, zvukové a producentské (produkci si pro vlastní produkty obstarává kapela už dávno ve své režii), je vše stoprocentní. Teplý klenutý vokál vybavený poddajností a suverénní technikou shlíží z filigránsky a tóny kláves přesto do majestátní mohutnosti vyhnaného portálu na dráždivě dynamizující kytaru, načež to vše šlape tak, jak velí technicky bezchybná rytmika plná protirytmů, nejrůznějších fint a příkras. Tihle bohatýři technického rockování působí zcela přirozeným, ba až, řekl bych, odlehčeným, nikoliv tedy jakkoliv znásilněným dojmem, což je způsobeno tím, že se minimálně uchylují k přehnaně komplikovaným aranžmá. Hojně uplatňují melodické variace, velkou péči věnují samotnému modelování nastoleného hudebního tématu, jsou zkrátka výsostně racionálními konstruktéry pracujícími se zavedeným a prověřeným a přidávajícími do obého vlastní nápad či na kvadrát rozvinutou myšlenku. Okázalost je u nich nahrazena aristokratickou zdrženlivostí ve výrazu, navzdory tomu je ale základem přístupu téhle formace k hudbě nepřehlédnutelná snaha o řemeslnou dokonalost. Proto také ona vyrovnanost jejího nového materiálu, který ani pod nejpřísnějším rozborem nevykazuje pražádného slabšího místa či momentu, ba naopak, pod drobnohledem lze objevit, že jeho výrobci do něho zakovali své zanícení pro daný žánr a proporce léty vypracovaného kumštýřství. V minulosti si kapela ráda vypůjčila a přepracovala nějakou tu klasiku, vždyť na EP AcCult (1996) přišli na řadu třeba takoví Marillion a Ray Charles, a pokud si potencionální či již dávný fanda ať už progresivních žánrů nebo kapely samotné pořídí speciální edici tohoto alba, bude zjevně potěšen reminiscencí kompozice Point Of Know Return pocházející ze stejnojmenné kolekce amerických pomp - art rockerů Kansas (1978). V pořadí čtvrtý opus zkušenostmi již ostřílených Němců VANDEN PLAS je věru dráždivým a umělecky neiritujícím výsledkem výtečně a poctivě odvedené fachy, jakou jenom lze od prog - rock - metalových profesionálů očekávat. Odevzdávají ji plnými hrstmi, pročež nabírejme.


zpět
Recenze přečtena: 1993x         Autor: Vratislav Šantroch