Whiplash ... Recenze ... CD
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:
CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014
HARLEJ
BRUTAL ASSAULT 2013

Rozhovory:
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.
DIPTHERIA

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16325 x
CALES
22.10.2006 | 13800 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13335 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13229 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13220 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34210 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14245 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14096 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14085 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13807 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17349 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17302 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15597 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14532 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 234
Počet rozhovorů: 229
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
HYPERION
Monochrome
(vlastní náklad)



      Že lze rockovou muziku potažmo metal hrát na violoncella, a to zatraceně dobře, předvedli už finští Apocalyptica. A také oni pak časem přibrali do svého nástrojového arzenálu bicí instrumenty. Avšak tři kluci s celly (Ondřej Rypeček, Tomáš Majliš a Jan Kaňka) a jeden bicmen (Tomáš Černek), jež pro svůj název HYPERION zalovili v řecké mytologii, se dušují, že s de facto totožným nápadem vyrukovali už v čase, kdy o zmíněných Finech neměli ještě ani tucha, a jářku, věřme jim to. Nicméně se domnívám, že pečeť česká Apocalyptica na nich už asi nikdo nerozlomí. Ale zde je třeba sebrat veškerou soudnost a uvědomit si, že naše čtveřice má na svém přinejmenším pozoruhodném prvopočinu našlápnuto na vlastní cestu, která je v porovnání s ranou tvorbou Apocalyptiky (ostravští, původním názvem Čellisti, což byla skvělá slovní hříčka, to se musí uznat, se sešli v roce 2002, aby o dva roky později změnili svůj název na HYPERION), řekněme, v podstatě nehitová. Ale že zní skvěle, to se musí uznat, kterak razantní bicí pohánějí tři klasická sladká dřeva vpřed, jak se všechny nástroje nehrající nikterak unisono znamenitě doplňují, a to hlavně v okamžicích různých rytmických a dějových, ano, dějových, poněvadž tahle hudba je dramatem, přechodů a zlomů. Nebo když vzápětí kvarteto posluchači dopřeje, aby se nadechl, když na něho zkusí nějaký ten zněžnělý motiv. Bez zajímavosti není ani to, když těleso prezentuje další své, celek zpestřující rozměry. Kupříkladu v kompozici "Sweett Lullaby", kde se nechá doprovodit tóny piána, či v závěrečné "Faust Vol. II", kde vystoupí dokonce působivě drsný mužský zpěv, jemuž předchází mystická deklamace. Tahle muzika vyznívá hodně kontrastně, proto taky ten protiklad zobrazený na přední straně přebalu ve formě světlo - stín, ale hlavně je pro ni příznačný symfonický rozmach, barvitost a ona až vědátorsky šťastná rovnováha mezi hudbou a v ní všudypřítomným dramatem. Takže jako taková je tahle až na výjimku instrumentální deska v rámci stylu, jak si jeho přídomek sami HYPERION poskládali, progressive cello classical-jazz-rock ’n‘ roll-art rock-metal, výrazným počinkem.


zpět
Recenze přečtena: 2252x         Autor: Vratislav Šantroch