Whiplash ... Recenze ... Live
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:
SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY

CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014

Rozhovory:
IMODIUM
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16432 x
CALES
22.10.2006 | 13912 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13436 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13338 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13331 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34342 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14372 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14224 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14209 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13918 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17489 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17455 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15741 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14677 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 236
Počet rozhovorů: 230
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
KMEN, ŠEM HAM-FORÁŠ, BLACKMAILERS, PANDEMIA, ŠKWOR

21.9.2007 Nejdek, kulturní dům



     Původně plánovaný a následně odložený koncert kapel KMEN (nahradili plánované CROM), ŠEM HAM-FORÁŠ, BLACKMAILERS, PANDEMIA a ŠKWOR, který se měl konat dne 24.8.2007 v Lokti, se se změnou spočívající v místě konání přece jen uskutečnil, byť návštěvnost koncertu i přes nízké „vlezné“ byla podle mého soudu hodně mizerná. Téměř prázdný sál opět přinesl pro posluchače pouze takové výhody, jako je bezprostřední možnost pořízení fotografií vystupujících kapel, dostatek životního prostoru a relativně dýchatelné prostředí, případně malé nebo žádné fronty na občerstvení a následně nutné vyměšování...
     Také rovnou přiznávám, snad z důvodu, abych předešel případným obviněním třeba z nadržování nebo neobjektivnosti, že jsem do Nejdku přijel především na vystoupení PANDEMIA. Proto je jim také věnován největší prostor popisu děje, ať je či není objektivní, což konečně stejně nelze objektivně posoudit. Obzvláště tak nelze případně učinit těmi, kteří nebyli přítomni...

     Čtyřhodinové klání zahájila mladá chebská kapela KMEN, na kterou jsem byl hodně zvědavý, protože jsem od ní měl k dispozici jednu skladbu s názvem „Sirealis“, která ve mě vyvolala dojem, že na této partě, i přes její nízký věk a hudební zkušenosti, něco je a bude. Protože jsem také klukům už dříve přislíbil rozhovor pro Whiplash, musel jsem si udělat alespoň trochu jasno, co v případě této formace mohu očekávat.
Po jejich odehrané půlhodince jsem se ujistil, že má intuice o tom, že KMEN určitě stojí za pozornost, byla správná. V kontextu toho, že se v podstatě jedná o neznámou regionální skupinu, přičemž průměrný věk muzikantů odhaduji tak na dvacet, mi jejich přemýšlivá kombinace řekněme alternativního rocku, přikořeněného tím nejlepším, co může nabídnout hardcore, přišla přirozená, zajímavá a hlavně vlastní a osobitá. Z vystoupení a tvorby KMEN mám i tak za to, že mají schopnosti k tomu, aby nebyli ze současného pohledu jen jakýmsi předpokládaným příslibem do budoucna, který nelze realizovat do podoby hodně kvalitní a vyhlášené klubové kapely.



Foto: KMEN

     Daleko agresivnější hudební a textový projev přinesla na pódium toužimská čtveřice ŠEM HAM-FORÁŠ. Palba do těch pár přítomných to byla nekompromisní, takže milovníci žánrů hardcore a punku si museli přijít na své. Uvědomuji si, že ve svém základním živném kořenu je hardcore především nespoutaná energie a tah, nicméně připouštím, že víc než samotná produkce mě pokaždé zajímalo dění v momentě, když zpěvák Vóša měl nějaký „maglajs“ v playlistu a pokaždé s ostatními konzultoval „co že to vlastně dáme dalšího“. Nevím jestli je to prvoplánovanou součástí jejich vystoupení, ale ať je to jak chce, tyto momenty mi přišly zajímavější v duchu toho, co že se z toho vlastně vyvine než produkce samotná. Na druhou stranu uznávám, že skladba „Lekce Faust“ je dost dobrá pecka, pro mě jednoznačný favorit v playlistu kapely.



Foto: ŠEM HAM-FORÁŠ

     BLACKMAILERS měli své vystoupení ztížené tím, že zpěvák, kytarista a tahoun kapely Šmejky měl ruku v obvazu či sádře, takže jeho kytara mlčela, stejně tak mlčela další kytara Martina Dlouhého, který se vystoupení nemohl zúčastnit. Z tohoto důvodu musel všechno oddřít kytarista Jirka Studený, který k mému překvapení ještě čas od času vypomohl Šmejkymu se zpěvem. Přesto bych řekl, že absence druhé kytary byla přece jen znát. Druhá kytara sice mlčela, ale Šmejky nemlčel, jako vždy rozjel svojí show na plné obrátky a zase všem ukázal, jak má vypadat výkon a projev frontmana crossoverové kapely. Pohyb, tempo a energii lze tomuto diblíkovi jen závidět. Kapela tradičně nasadila své největší hity jako třeba „Řeka“, „Vnitřní slabost“, „R'n'R“, „Svět se posral“, „Bastard“ a po poměrně krátkém vystoupení zmizela v zákulisí.



Foto: BLACKMAILERS

     Další přestávku jsem využil k tomu, abych zjistil nějaké aktuální pandemické informace z tábora kapely, takže při přestavbě aparátu, kdy mimo jiné byl k bicí soupravě přiřazen další kopák pro mistra Pavla Koubu, jsem vyzvěděl, že PANDEMIA zařadila do playlistu obě nové skladby „Feets Of Anger“ a „Epitaph“. Proto se také stupeň mé zvědavosti zvýšil, protože první jmenovaný flák jsem v živém podání kapely ještě neslyšel, druhý, který má být také zařazen na promo CD, jsem neslyšel vůbec. Když ještě připočtu, že jsem od Pavla Kouby obdržel dlouho očekávané DVD kapely, mapující její dvě turné po Jižní Americe, která se konala v letech 2003 a 2005 (více se o historii kapely a o těchto turné můžete dozvědět v časopisu Whiplash č.1/2007 nebo zde), byla má spokojenost na samém vrcholu. Pak už to šlo samo. Intro, následný hudební výbuch plastické trhaviny, tak bych charakterizoval nástup této deathmetalové drtičky, která hned narušila statiku kulturáku avizovaným a drtivým otvírákem „Feets Of Anger“, aby po dalším kousku „Father Of The Lie“ vypálila do prostoru zmiňovanou „Epitaph“. Pro mě velké překvapení, zejména v části poměrně dlouhého, řekl bych čistě metalového sóla kytaristy Vlasty Slíže. Tato novinka je pro mě potvrzení toho, že pandemická nákaza se nám i nadále vyvíjí, nespokojuje se se svojí současnou formou a nadále nám mutuje, zachovává svojí zhoubnou sílu a současně nezůstává rezistentní vůči ostatním vlivům okolního hudebního prostředí. Nevím jak pro ostatní, ale pro mě jen dobře. Přes osvědčené koncertní tutovky „Spreading The Message“ a „Shores Of Agony“ kapela ukončuje svůj set závěrečnou „Devious Omen“.


V této chvíli, kdy pandemické hrmění přestalo a tím přestaly drnčet tabule skla oken okolních paneláků, se v nich přítomní obyvatelé konečně mohly přestat třást hrůzou o nadcházejícím konci světa.
PANDEMIA v současné sestavě Michal Bárta-zpěv, Vlasta Slíž-kytara, Jarda Friedrich-baskytara, Pavel Kouba-bicí, svým výkonem opět potvrdila, že je vysoce profesionální a sebevědomou kapelou, která si svojí účast v pomyslné evropské deathmetalové lize zaslouží a též by si zasloužila mnohem většího uznání a zájmu na domácí scéně. Hail To Pandemia!



Foto: PANDEMIA

     Poslední přestávka a s ní spojená výměna aparátu je u konce a jako hlavní hvězdy večera nastupují ŠKWOR. Kapelu jsem už několikrát viděl, proto i v případě tohoto koncertu mohu jen konstatovat, že ačkoliv tvorba skupiny mi není až tak úplně blízká, kapele to šlape, řemeslnost a zručnost všech muzikantů je očividná. Proto i při tomto vystoupení sklidili zasloužený úspěch u těch pár desítek přítomných posluchačů. Samozřejmě, že kapela nasadila snad všechny své dosavadní hity a tudíž velmi úspěšná koncertní čísla celé své existence. O tom, že závěrečnou povinnou tečkou za tím naším programem byla „Sraž nás na kolena“, nemá snad ani smysl psát...



Foto: ŠKWOR

     Pak nám už jen zbyl odchod do studené noci směrem k vozidlu, kterým jsme se hrnuli domů, s přáním, abychom se někdy v budoucnosti do skromného nejdeckého kulturáčku zase vrátili za nějakým tím kulturním programem a očekávaným hudebním zážitkem.


zpět
Recenze přečtena: 4384x         Autor: hankye