Whiplash ... Recenze ... Live
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:
SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY

CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014

Rozhovory:
IMODIUM
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16430 x
CALES
22.10.2006 | 13908 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13431 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13336 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13325 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34334 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14366 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14218 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14204 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13911 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17482 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17450 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15732 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14672 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 236
Počet rozhovorů: 230
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
XI. PRAŽSKÝ INDUSTRIÁLNÍ FESTIVAL

9.-10.12. 2005 Praha – Žižkov, Kino Aero



„Mezinárodní avantgardní a multimediální událost“

     Podruhé jsem zavítal na tento netradiční festival a zde ti - hudby chtivý čtenáři - přináším můj subjektivní pohled na uplynulou anti-hudební událost. Na každém z festivalových dnů jsem vydržel přes půlnoc (začínalo se v 19 hod), což nebylo jen tak! Zvlášť pokud si pod pojmem „hudba“ představuješ vystoupení hráčů na kytary, bicí, zpěváka a další jiné zažité nástroje. Až na 2 výjimky zde nikdo podobný nevystupoval. Jednalo se o „integrovanou hudbu“ komponovanou na PC, která se na místě dotváří pomocí chytrých mašinek a hejblátek, jako jsou analogové syntetizátory, mixpulty a frekvenční generátory. Rád bych poznamenal, že na rozdíl od Dj´s, kteří mixují vinyly, se zde jedná o autorskou hudbu. Letošní festival probíhal v artovém kině Aero, skutečně stylovém prostředí. Pořadatelem festivalu je Ars Morta Universum.

9.12. Pátek – „Retrospektiva 1996-2005“ (HERBST9, JOB KARMA, MK9, FRAGMENT KING, DOROTA KLESZCZ, Dj. Maldoror)

     Na úvod festivalu se promítal dokument uvedeného názvu, mapující historii festivalu, který je zároveň nejnovějším DVD titulem vydavetelství Ars Morta. Začíná FRAGMENT KING čili 1man projekt (USA/D). To byla první kytarová, respektive basová výjimka z celého festivalu. Dalo by se mluvit o industriálním hardcore, neboť chlapík k tomu používal i hlas (nikoliv zpěv!) ve spojení s hlukem. Zajímavý nápad měl tenhle člověk, ovšem ne zcela umně ho realizoval. Zaslechl jsem v sále, jak toto vystoupení kdosi nazval „blbostí“, s čímž by se v případě videoprojekce rozhodně dalo souhlasit. Zkrátka první „kombo“ (příhodný ekvivalent pro kapelu) mě zrovna nenadchlo. Zato následující MK9 taktéž z USA byl povedenější. Jednalo se o emocionální videoprojekci doplněnou audio-konstrukcí. Tématicky se jeho set zabýval „hraničními polohami lidské existence“ u kterých sleduje „dopad sílících náporů vjemů na psychiku.“ Dění se odehrávalo ve věznici Guantanámo na Kubě, kde U$A bez soudu zadržují lidi podezřelé z příslušnosti k organizaci Al-Kajdá. MK9 zde pobíhal v uniformě „Anti-Terrorist security“ a řval do megafonu, bohužel jsem mu nerozuměl ani slovo. Na pozadí zatím běželi naturalizované záběry ze skutečné věznice a před pódiem si seřadil několik dobrovolníků, které rozřadil do skupin A, B a nakonec je všechny poslal – zřejmě za mříže. Podařilo se mu přiblížit dusivou atmosféru a donutit nás k introspektivě. První skutečnou lahůdkou byli následující JOB KARMA z Polska. Na vysoké umělecké úrovni se jim podařilo sladit silně expresivní ambientně/industrialní hudební stránku se sofistikovaným multimediálním (černobílým) doprovodem se silným biomechanickým námětem. Ale to by nebyli Poláci, aby si tam nezahrál i Ježíš Kristus! Zde figuroval jako zdegenerovaná ikona dnešní konzumní společnosti. Jedno z nejlepších komb festivalu – skutečně povedená záležitost !!! Následující HERBST9 z Německa mě zpočátku příjemně vyladili barevnou videoprojekcí s mezopotamskou tématikou a příjemným ambientním doprovodem. Vzápětí se ale obrátili k tématu sebevraždy, kdy plátno poměrně dlouho okupoval samuraj páchající harakiri a vzápětí ho doplnil kamikadze v kabině letadla na cestě na smrt. O krev nebyla nouze a hudební složka trochu zhrubla do industrialu. Velmi působivé, i když ne zrovna moc pozitivní. Jednalo se o jejich první vystoupení v ČR. Právě v této chvíli už jsem toho měl plné brejle a vydal se na cestu k domovu. Již sem tedy neviděl polsko/francouzský 1woman projekt DOROTA KLESZCZ. Charakteristika: „obsese, fetiš, sex, očista a návaznost. Naplnění či vyprázdnění vlastních pocitů.“ Večer uzavíral Dj. MALDOROR z USA, jenž kombinuje ambientní hudbu s industrialem ve všech podobách – od orchestrálních hymnů přes silovou elektroniku až po hlukové stěny.

10.12. Sobota – „Červená Tma“

(TERRA-Z´EV, THOROFON, AGHIATRIAS, ANIMA MUNDI, INSTITUTION D.O.L, ENILAS Videoperformance, Djka Nika 77)

     Na začátek 2.dne se promítala syrová filmová výpověď Martiny Mičky s názvem Červená tma (1992) která byla uvedena u příležitosti mezinárodního Dne lidských práv (10. prosinec). S „muzicírováním“ začínají INSTITUTION D.O.L což je opět 1man kombo tentokrát z Rakouska, které spustilo diktátorský industrial/ambient pro industriální lidi. Což byl čajíček proti AGHIATRIAS (kromě Djky NIKA 77 jediní zástupci domácí scény) s jejich řádně hustým dark-industrial-ambientem a ještě působivější barevnou videoprojekcí. Tuto „industriální mši“ stvořily dvě výrazné osobnosti domácí post-industriální scény: Vladimír Hirsch (syntetizátory, perkuse) a Tom Saivon (hlukové generátory, elektronika). Živou prezentaci představoval V. Hirsch s jakousi dívčinou, která doplňovala produkci sadistickými nelidskými skřeky přes zefektovaný mikrofon. Přibylo orchestrálních pasáží, které působí celkovým mocnějším dojmem. THOROFON je objevem nové vlny německého industrialu, v Praze vystupoval prvně. Zde je druhá kytarová výjimka festivalu! Ovšem způsob hry tohoto „hráče“ by patrně tradičním kytaristům zježil všechno ochlupení na těle. Zde šlo hlavně o výsledný zvuk ne o kytarovou exhibici. Chlapík se nerozpakoval zapojenou kytarou mlátit o zem, což prohnáno efekty a vibra pákou podávalo velmi zajímavý výsledek! THOROFON produkují elektro/industrial s využitím hlasu – rázného frázování sloganů nikoliv zpěvu. Celkem zdařilá černobílá videoprojekce byla legrační tím, že se jednalo o koláže záběrů z okolí kina! Zřejmě se dodělávalo na poslední chvíli. Středoevropská premiéra průkopníka industriálního žánru Z´EV (TERRA) jež byl jediným zástupcem akustického industrialu na festivalu. Stefan Weisser (vl. jménem) je filozof a básník, konceptuální umělec, tanečník a hudebník, který se již v 70.letech prosadil novým stylem hry na perkusní nástroje. Jeho bicí souprava obsahovala zavěšený kopák, na který hrál rumba koulemi, zvláštní plechový útvar, do nějž bušil masivními paličkami a celou hromadu odlišně znějících plechových trubek. Můj dojem? Řízná etno bubnovačka, kterou bych poslouchal radši někde u ohně v přírodě. Jeho vystoupení bylo silně expresivní a trochu monotónní. Přímočarý „old school industrial“ bez video projekce a doplňujících efektů. Sympatické dívčí duo z Finska ENILAS VIDEOPERFORMANCE představilo audio-vizuální experiment s použitím zvuků okolního prostředí, podprahových melodií a vyzývavou prezentací. Shlédli jsme dva tématicky provázané snímky, jeden z Prahy, druhý z Finska. Jednalo se o video art s různými zajímavými střihovými triky, které mi místy připomněly našeho mistra Jana Švankmajera. Příjemný filmový závěr festivalu. ANIMA MUNDI ze Slovenska nevystoupili. A na set DJky NIKA 77 jsem již nečekal, neboť bylo hodně po půlnoci. Tento festival je skutečně ojedinělou umělecky význačnou nekonformní akce. Zatímco se elektrická kytarová hudba po 50 letech topí v přejímání trendů nebo se pro nedostatek inspirace dokonce vrací zpět do vlastní historie, integrovaná hudba je na vzestupu a je z ní cítit závan čerstvých nápadů. Vřele doporučuji všem experimentátorům s otevřenou myslí !!! # NOISE IS NATURAL #



Odkazy:
http://www.arsmorta.org
http://www.pragueindustrial.org
http://www.epidemie.cz
http://industrialgallery.com
http://www.kinoaero.cz


zpět
Recenze přečtena: 3445x         Autor: ALDA-MAN