Whiplash ... Recenze ... Knihy
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:
SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY

CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014

Rozhovory:
IMODIUM
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16424 x
CALES
22.10.2006 | 13902 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13424 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13329 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13316 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34327 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14359 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14209 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14194 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13903 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17479 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17444 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15724 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14661 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 236
Počet rozhovorů: 230
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
Joel McIver
„Justice For All: pravda o skupině METALLICA“
(nakladatelství NAVA)



      Anglický originál této dozajista pozoruhodné knihy nazvaný „Justice For All: The Truth About METALLICA“ vyšel poprvé v roce 2004 a už tehdy, zřejmě přirozeně, vyprovokoval protichůdné a diskutabilní odezvy. Jako neskutečně fajnová se jeví ale ta skutečnost, že se autor originálu, jímž je anglický hudební publicista Joel McIver (autor 17 knih o rockové a metalové hudbě, biografií skupin jako Slayer, Black Sabbath, Slipknot, Ice Cube, Red Hot Chili Peppers, Queens Of The Stone Age nebo Sex Pistols a přispěvatel magazínů Metal Hammer, Classic Rock, Rolling Stone, Rhythm, Record Collector či Bass Guitar), po dalších pěti letech rozhodl své původní stránky doplnit a aktualizovat. A neméně skvělý je pochopitelně i fakt, že toto rozšířené vydání se dočkalo také českého překladu. V době, kdy se objevilo její první vydání, se totiž hlavní hrdinové knihy soustředění do světového heavy metalového fenoménu jménem METALLICA nacházeli na cestě vykazující možná až prudce sestupnou tendenci (propadáky ve formě opusů „Load“, „Reload“ a hlavně „St. Anger“). Nicméně v posledních pěti letech se sinusoida kariéry souboru opět vyhoupla, alespoň se to tak zatím jeví, ze sfér minusových do těch kladných (velmi dobrá forma skupiny spojená především se zatím posledním albem „Death Magnetic“), a to zkrátka vyvolalo nutnost doplnění celého příběhu. Ten se naplno rozbíhá po úvodním slovu věhlasné švýcarské persony světového heavy metalu Thomase Gabriela Fischera (ex- Hellhammer, Celtic Frost, Apollyon Sun, nyní Triptykon). Autor celého toho do vět, odstavců a kapitol sestaveného příběhu poutavým a čtivým způsobem vykresluje výstup k výšinám a následný nehezký sešup pánů Hetfielda, Ulricha & spol., přičemž se také zabývá rozborem škály mýtů, jež se paralelně s jejich hudební existencí vyrojily. Dá se směle konstatovat, že v případě tohoto díla máme co do činění s maximálně otevřeným a uceleným vyprávěním zřejmě úplného dění okolo kapely ohraničeného letopočtem 2009. Onen děj odstartoval na počátku 80. let na poli klubového muzicírování pod žhavým kalifornským sluncem (Los Angeles a poté San Francisco), aby v konečné fázi z Metalliky učinil zřejmě největší, nejúspěšnější (prodej jejích alb přesáhl už dávno číslo 80 miliónů) a svého času snad též nejvýznamnější metalové seskupení historie. Na ploše bratru 350 stran (celkový rozsah je pak 400 stran a kniha je vázaná s přebalem) a v chronologickém uspořádání popisuje McIver nejrůznější události provázející pouť formace hudebním světem. Názorově se skladba po skladbě věnuje rozboru jednotlivých metallikovských alb, pitvá okolnosti někdejšího odchodu kytaristy Davea Mustainea a jeho následné vztahy s jeho bývalou partou a zvláštní pozornost věnuje trýznivým a jizvy zanechávajícím časům po tragické ztrátě velkého basisty Cliffa Burtona. Autorovým rozborem taktéž prošly hluboké a vskutku bolestivé problémy, do nichž se pánové dostali v časech po odchodu basisty Jasona Newsteda a po zmizení Jamese Hetfileda za účelem jeho protialkoholní odvykací kůry. Tudíž chybět přirozeně nemůže ani pojednání o zajímavém filmovém dokumentu, jež o kapele pod názvem „Some Kind Of Monster“ vznikl. Zvláštní pozornost neopomněl autor nasměrovat ani k nechvalně známé kauze METALLICA versus hudební server Napster, přičemž z tohoto nazírání vytanou pro čtenáře zajímavé náhledy na vztahy panující mezi autorskými právy a internetovým sdílením hudebních souborů. Zde se tak otevře zajímavé pnutí z uvažování, kterak na onu co do významu a postavení dozajista olbřímí čtveřici ze současného úhlu pohledu vůbec nahlížet - zda jako na famózní sešlost nezávislých muzikantů, či jako na značně výkonný mlýnek na peníze. McIver své vyprávění vystavěl ponejvíce na podkladu útržků exkluzivních rozhovorů, které na metallikovské téma vedl jednak se samotnými členy Metalliky ale též s širokým spektrem metalových a rockových hudebníků a dalších důležitých person metalové scény. I s tímto přispěním naservíroval metalové veřejnosti, vítaně a s noblesou řekl bych, pozoruhodné a jako takové též nebývale cenné svědectví o celé existenci daného hudebního spolku. Legendárního tělesa, jež na bázi svého nadání, píle, houževnatosti a zodpovědnosti dokázalo cosi, co lze poměrně snadno označit až příměrem nemožné. Za zmínku stojí také průzračnost, s jakou se autor knihy probírá souvislostmi, jež to které období dlouhého života Metalliky přineslo. V příběhu se tak odráží podněty na téma amerického metalu, zvláště pak jeho subdivize, která kdysi obdržela pojmenování thrash metal, jež se stal extrémní odezvou na scénu těžkého kovu odlitého v Anglii. Z příběhu lze v neposlední řadě rovněž tak srozumitelně vyčíst popis osobností jednotlivých členů skupiny, způsobu jejich myšlení s důrazem na myšlení hudební a na jejich schopnosti hráčské, pěvecké a skladatelské. Jejich vysokou úroveň pak McIver ba až nebetyčně, avšak zjevně po právu, vyzdvihuje. Přesné (věřme, že význam slova pravda obsaženého v názvu díla je zde snad neoddiskutovatelný, jakkoliv nebylo dílo samotnými členy Metalliky autorizováno) údaje a nespočet nejrůznějších argumentů, o nichž snad ani nelze diskutovat, to jsou další devízy těchto ve všech oblastech výtečně čtivých stránek. Chvályhodným jevem je i ta skutečnost, že jejich původce se nesoustředil na pouhopouhé vynášení Metalliky k nebeským klenbám a že za svou nepřijal myšlenku, že její kritika je tak nějak tabu. Ano, že jde o kult, autor bez problémů připouští, avšak na straně druhé není pro něho tento posvátně nedotknutelný. Veskrze barvitě, s maximální snahou o objektivní pohled na věc a bezezbytkově s rozumem v hrsti dokázal tedy McIver popsat život daného kvarteta se všemi jeho klady ale právě i zápory, strmými vzestupy a střemhlavými pády. Toto počínání poukazuje také na autorovo plné vědomí, že každá byť sebetřpytivější mince má svůj líc a rub. Bez zajímavosti není ani dokreslení příběhu sadou dobových černobílých fotografií ponejvíce z dílny ba až dvorního fotografa kapely Rosse Halfina.
     Dle mého smýšlení lze toto knižní dílo považovat za počin obestřený aurou velkého přínosu pro příznivce heavy metalu a ansámblu METALLICA pak obzvlášť. Otázkou, kterou ve svém úvodním slovu knížky nastolil Thomas Gabriel Fischer, však na stranu druhou zůstává, zda, cituji: „Je skutečně možné zachytit na chladném papíru pouze pomocí tištěných slov tak výjimečně intenzivní a pronikavý pocit, takovou vzpouru neovladatelného a fanatického ducha adolescentní naléhavosti?“ Na závěr však Thomas ještě dodává: „Tleskám Joelově snaze osvětlit vznik a vývoj skupiny METALLICA. Jsem přesvědčen, že tato kniha bude poučením pro všechny, jejichž života se dotkla její hudba a její svaly.“ A pachatel této recenze si směle a bez uzardění dovoluje na závěr odvětit: tak to, Thomasi, tleskáme už dva.


zpět
Recenze přečtena: 4578x         Autor: Vratislav Šantroch