Whiplash ... Recenze ... Z archivu
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:
SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY

CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014

Rozhovory:
IMODIUM
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16431 x
CALES
22.10.2006 | 13912 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13434 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13338 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13329 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34341 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14371 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14223 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14208 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13917 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17485 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17452 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15736 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14674 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 236
Počet rozhovorů: 230
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
OPETH
Blackwater Park
(Music For Nations/Globus Music)



      Vskutku krátký byl interval mezi emisí předchozího alba Still Life a "pětkou" švédské skvadry OPETH, přičemž onen relativně krátký časový odstup byl protikladem velkých očekávání, jaká tuhle skupinu po předchozích jejích opusech provázela. Především prvotina Orchid (1995) odstartovala zdá se zářnou kariéru tohoto souboru završenou prozatím již citovaným předloňským počinem Still Life. Všechny předešlé kolekce jako celek katapultovaly kapelu do popředí scény evropského tvrdého rocku, a to už z toho popudu, že tato, jakkoliv by se mohlo zdát, že to už dnes ani není v rámci heavy metalu možné, je setsakramentsky čítankově svébytná. Černovodní park mě v tomto mém smýšlení jen a jen utvrzuje. Pro jeho vznik zvolila skupina slovutné studio Fredman ve švédském Gothenburgu a za producenta pak člena spolku Porcupine Tree, Stevena Wilsona, jenž vypomohl i muzikantsky, když nahrál některé klávesové party a kytarové linky. Hudbu OPETH lze jen velice těžko převést na společného jmenovatele, její akční rádius je totiž namouduši obdivuhodný. Vzniklo tak neskutečně pestře barevné dílo, z něhož dle mých rozlišovacích schopností tryská pramenem věru nespoutatelným zápasivá povaha tvůrčího procesu, kdy každičká kompozice jakoby prošla dlouhým procesem zrání. Základním stavebním kamenem jsou tady valivé k doom metalu jakžtakž přiřaditelné, nicméně řízné a palčivé riffy, avšak hudebně směřuje kapela též k severskému folku a v neposlední řadě do minulosti, do atmosféry psychedelických 60. a 70. let, v níž posléze prakticky rozvíjí vlastní ideu zatěžkaného rocku. Murmurový zpěv jinak také kytaristy Mickea souzní s projevem naléhavě prosebným či plačtivým, mocnitelem oné druhé pěvecké polohy a povětšinou až pohádkově mystických, zasmušilých nálad jsou pak plochy vyhrazené rozmáchlým klávesám, mezi něž se také řadí jakoby volně improvizující klavír. Svůj prostor si na celém tom více jak hodinovém, no ano, vyprávění, a květnatém, abyste věděli, obhajují taktéž akustické kytary, které tak dotvářejí pocit zvukomalebnosti, osvěžující pestrosti a nepopíratelné snahy postihnout uměleckým dílem prchavý přírodní dojem, barevný odstín či záchvěv určité nálady. Kdy okázalost nahradila intimita prožitku a symbolistní náznak. Měl pravdu ten náš šéfredaktor, když mi tohle cédéčko předával se slovy "to si vychutnej, to je pohádka". Je a tvoří ji relativně různorodý a nevýslovně apartní materiál podřízený však jednotícímu ideovému záměru a vyznívající v konečném efektu fakticky nonšalantně.


zpět
Recenze přečtena: 1762x         Autor: Vratislav Šantroch