Whiplash ... Recenze ... Z archivu
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:
SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY

CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014

Rozhovory:
IMODIUM
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16424 x
CALES
22.10.2006 | 13901 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13424 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13329 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13316 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34327 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14359 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14208 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14194 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13903 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17479 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17444 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15724 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14661 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 236
Počet rozhovorů: 230
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
ODES OF ECSTASY
Deceitful Melody
(The End Records)



      Díky neutuchající pilnosti páně Radima Chroboka (jeho domovští Love History fungují nyní pod hlavičkou totožného labelu, který u nás mimochodem hledá pro své produkty distributora/y/) se do naší redakce dokutálel v pořadí druhý (debut nesl jméno Embossed Dream In Four Acts) disk šestice ODES OF ECSTASY z řecké metropole Atény a je třeba si hned nalít čistého bourbonu (kdepak vína), že dobře nám tak. Doslova. Ačkoliv Řecko obohatilo tvrděrockovou scénu několika pozoruhodnými soubory (Septic Flesh, Nightfall, On Thorns I Lay a další), je na něj v dané oblasti stále pohlíženo jako na zemi do určité míry metalově exotickou, avšak co do kvality svých souborů se může směle počítat k evropskému výkvětu. Heslo zní "Odvaha!" a do popředí starokontinentální zatěžkané muziky se dere taktéž tato formace, jež si svůj prezentovaný styl sama označila visačkou tragický symfonický metal a ty, vážený čtenáři, si slovo tragický vykládej ve vztahu k vyznění muziky, nikoliv ve vztahu k její úrovni. Budiž, ona škatulka není od věci, leč pro bližší zobrazení je přespříliš zobecňující. Zkrátka není to až tak jednoduché, poněvadž na třičtvrtěhodinové ploše se toho odehrává mnohem více, načež mne napadají příměry jako atmosférické, až pohádkově mystické, poetické, dramatické, symfonické až operní, epické. Takové jsou pocity a dojmy adekvátní hloubkovému průzkumu popisované muziky, která čerpá z odkazu a vlivů doom metalu, gotického rocku či dokonce progresivního metalu a rocku. Díky zdvojenému growlingovému zpěvu (jinak též kytaristé Dimitris Bikos a Nikos Baltas) vyvolává tahle hudba death metalové asociace, jeho prolínání a střídání s koloraturním ženským zpěvem (teplým a tvárným hlasem obdařená Christina Maniati) pak evokuje řadu stylově spřízněných jmen a veličin. Trochu problém, neboť jakkoliv je album barevně pitoreskní, rozmanité, nechybí škála nápadů, jako celek se v konečném vyznění potýká s eklektickou stránkou kompoziční a aranžérské věci, ale na druhou stranu, kdo tento zádrhel dnes nevykazuje, že? S odvážením větší dávky tvůrčí autentičnosti je to všelijaké též ve spoustě jiných žánrových odnoží. Na každý pád zde má posluchač co do činění s eklektiky výsostně obratnými a doomyslnými. V bohatém obsazení (Savvas Dandoulakis -- monumentálně znějící klávesy, v kompozici Abstract Thoughts hostující cello) ušislyšně kapela (doplňují ji bubeník Nikos Simigiannis a basista Joseph Nikou) usiluje o jasnou kresbu mnohostí nálad a rozličností atmosféry ovlivněných linií a o smyslové kouzlo zvuku, přičemž vkusně dovede neštěpitelně sloučit umělecky náročnou melodiku s fištrónsky vpasovaným zdrsněním. Báječná je ona lehkost splynutí, skladbám je dáno dramatické napětí s prudkými dějovými zvraty, partie lyrické i epické. Výrazově tu převládá elegický tón, okázalost je nahrazena intimitou prožitku a výsledek v konečné fázi hodnocení vyhlíží jako upřímná citová zpověď, jíž se asi lautr zadařilo v popsaně zhudebněné básni The Coqueror Worm Edgara Alana Poa. No a shrnutí toho všeho? Hromská práce, aha, jo, už to mám - vibrující elegance, ačkoliv nelze s určitostí tvrdit, že něco podobného (takového) rockový svět (našinec) ještě neslyšel. ODES OF ECSTASY jsou pozoruhodní ztracenci v čase, je třeba je dopřát svému sluchu. A antika, jejíž jsou současnými praporečníky, neskončila, antika trvá.


zpět
Recenze přečtena: 1709x         Autor: Vratislav Šantroch