Whiplash ... Recenze ... Z archivu
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:
SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY

CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014

Rozhovory:
IMODIUM
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16432 x
CALES
22.10.2006 | 13914 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13438 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13339 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13332 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34343 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14375 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14227 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14211 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13920 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17491 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17461 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15744 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14682 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 236
Počet rozhovorů: 230
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
PEARL JAM
Yield
(Epic/Sony Music)



     Pátý výtvor (opus magnum?) neutuchajícně a nezměrně kreativní seattleské party Pearl Jam je nezvratitelným a neopakovatelným dokumentem dokládajícím prozatímní vývoj jeho tvůrců. V celkovém kontextu spočívá totiž jeho modus operandi v určitém shrnutí, v pouti proti proudu času, celé dosavadní vývojové cesty oné prapodivné pětice výtečných hudebníků. Upomíná na bezezbytkovou dokonalost jejího alba "Ten", čerpá ze zde podvědomě vycítěné dravosti "Vs.", navazuje na mudrlantskou filozofii "Vitalogy" a začíná rovněž tam, kde skončil experimentální odstup a vzdušné bytí nad věcí předchůdce "No Code". Hudba jednotlivých kompozic plyne na emotivních vlnách relativního poklidu, ale zároveň se pohupuje na hladině jakési neodvratitelné, pod kůži pronikající naléhavosti. Punkové popěvky versus pomalé, až baladicky laděné, náladami a vyvolanými pocity frustrující pasáže. Ale i obrazotvorné linky Vedderova až charismatického pěveckého projevu (Eddie používá několikero poloh). To vše přispívá k celkové proměnlivé náladotvornosti předloženého hudebního materiálu. Prostě barevná (žádná stylová šablona ani křečovitost se nekoná), plastická a věrohodná hmota opusu je aranžérsky a po stránce harmonií umětelsky prohnětená vskutku do posledního kousku, což jí dodává na kumštýřské širokoprsosti. Aby do nich čerchtman vjel, ale Pearl Jam na základě svého stylu, který povýšili na styl skutečně přemýšlivý, věřte mi či ne, postoupili našim rozlišovacím schopnostem bratru celou třináctku vytříbeně podmanivých, křehce pocitových či pocitově křehkých písní. Toto, opět romanticky zabarvené album, po pravdě vyjádřeno, je prozatím veskrze nejcelistvějším a zřejmě nejvýživnějším počinem v diskografii jedné z těch kardinálních kapel, jež se mohou holedbat největším dopadem na dnešní světovou rockovou scénu (přinejmenším máme co dočinění, spolu s Alice In Chains, s nejpřínosnějším, až nadstylovým tělesem tzv. seattlerocku, častěji označovaného slovem grunge), kteréžto příměry bývají Pearl Jam přiřknuty často. Zkrátka jedna z nejočekávanějších desek (pořídíte ji v černém digipackovém provedení) a pro leckoho hned i album letošního roku nezůstala ale lautr nic dlužna nárokům, jenž na ní byly předem nakladeny. Na mou duši.


zpět
Recenze přečtena: 1828x         Autor: Vratislav Šantroch