Whiplash ... Recenze ... Z archivu
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:
SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY

CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014

Rozhovory:
IMODIUM
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16424 x
CALES
22.10.2006 | 13902 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13424 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13329 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13316 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34327 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14359 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14208 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14194 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13903 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17479 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17444 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15724 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14661 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 236
Počet rozhovorů: 230
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
SAVATAGE
Poets And Madmen
(Steamhammer/SPV/Globus Music)



      Pokud existuje na světě žebříček neblahou prozřetelností přetěžce zkoušených heavy metalových kapel, pak jméno SAVATAGE prostě musí figurovat na některém z jeho čelních pozic. Paradoxem však je, že tyhle Floriďany nějaký ten štulec uštědřený jim nepřízní osudu vždy nakopne ke stvoření strhujícího alba (tím nechci říct, že by se na ně rány měly snášet dál, už jich bylo ažaž). Například po tragické smrti kytaristy Chrise Olivy (|17.10.1993) se objevil znamenitý opus Handful Of Rain a prozatím posledním příkladem za všechny ostatní je jedenáctý opus skupiny nazvaný Poets And Madman. Jeho pořízení předcházel odchod kytaristy Ala Pitrelliho, který podlehl vábení Megasmrtky k obsazení uvolněného postu po Martym Friedmanovi, a výtečného zpěváka Zacharyho Stevense, jenž pro změnu neodolal teplu rodinného krbu. I když se kolem kapely jistý čas motal pěvecký harcovník a frontman spolků Artension a Royal Hunt, John West, jenž na novince vypomohl s nahráním sborových partů, zpěvu se tak bratru po sedmi letech nakonec opět ujal jinak klávesista Jon Oliva. Jeho chlastem po léta zmítaný hlas sice už není tím, čím kdysi býval, ale navzdory tomu vyznívá jeho nížeji než v minulosti posazený zpěv vpravdě sympaticky. Olivova parta opět přistoupila ke konceptuálně pojatému kompletu, čili ke svojsky a výstižně stvořenému zhudebnění programního námětu, jehož náplní je příběh jistého amerického válečného fotografa, kterého prožitá traumata a deprese dohnala k závislosti na drogových a lihových tripech, poté k psychiatrické léčbě a následně sebevraždě. Do domu už dávno zavřeného, ponuře a strašidelně vyhlížejícího ústavu pro choromyslné (viz jeho hororově laděné noční vyobrazení na obalu alba), v níž zmíněný tragický hrdina strávil zbytek svého života, se, aniž by věděla, do čeho leze, vkradla parta dítek, jež se zde seznamuje s fotografovým chorobopisem a poté pomáhá jeho zde bloudícímu duchu získat nazpět jeho ztracený klid a rovnováhu. Po svém předchozím, maličko rozpačitém opusu T he Wake Of Magellan se Jon Oliva, baskytarista Johnny Lee Middleton, kytarista Christopher Caffery a bubeník Jeff Plate těsněji přimkli k vlastním kořenům a relativně nedávné minulosti, aby pro vznik svého dalšího opusu načerpali něco průrazné energie z debutu Sirens, něco vroucně hitové chytlavosti respektive vzrušující baladické výpravnosti zachycené na počinech Hall Of The Mountain King či Gutter Ballet a něco šalamounského půvabu a kompozitorsky vyhraněného vkusu z rockové opery Streets. To vše jako celek tvoří impozantní, v jeho atmosféře epicky a s přináležejícím patosem vyznívající art metalový opus. Dílo, jež je umocněno temnou ideou, ostrým a razantním nasazením, nenabouratelnou semknutostí materiálu i pro soubor tradičním zvukem, které je probarveno vzletně honosnými plochami, charakteristickými orchestrálními pasážemi, nonšalantními sbory, stupňováním dějové napínavosti a dalšími finesami. Metaloví architekti SAVATAGE, neoddiskutovatelně a po právu patřící mezi žánrovou elitu, už dávno dozráli k osobitosti, nicméně nyní tuto obohatili o schopnost spojit tradici se současností a bohatý smysl pro hudební stavbu s navrstvenou paletou intenzivních prožitků. V mých očích a sleších představují právě oni ty básníky z názvu díla.


zpět
Recenze přečtena: 1864x         Autor: Vratislav Šantroch