Whiplash ... Recenze ... Z archivu
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:
SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY

CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014

Rozhovory:
IMODIUM
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16425 x
CALES
22.10.2006 | 13902 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13425 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13330 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13317 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34327 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14359 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14209 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14196 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13905 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17480 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17444 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15725 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14662 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 236
Počet rozhovorů: 230
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
SCHOLOMANCE
The Immortality Murder
(The End Records)



      Trio SCHOLOMANCE z americké Montany přistoupilo ke vzniku svého druhého alba ale vskutku velkoryse. Po všech stránkách a bez jakéhokoliv přehánění. Nejenže se spolu s vydavatelem, pasadenskou undergroundovou firmou The End Records, dohodlo na formátu dvojCD, ale to, co v konečném efektu umístilo na první disk, dá se říci nemá obdoby. Podle všech znaků koncepční dílo je totiž na takové úrovni, že bez problémů převyšuje předloňský debut kapely A Treatise On Love, přičemž vměstnat na plochu cca 50 minut takové množství neotřelých skladatelských a aranžérských postupů a technologií, v nichž se to jenom hemží svojskými nápady a nejrůznějšími fikanostmi, tak, že jediné slabé místo aby jeden bedlivě pohledal a nakonec prakticky nenašel, to už vyžaduje notnou porci kumštýřství. A tím Jimmy Pitts (zpěv, piano, klávesy), Scott Trinklaw (kytary, piano, klávesy, perkuse) a Jerry Iwyford (baskytara) doslova přetékají. Onen jedovatě a psychologicky zneklidňující materiál vznikl na bázi kontrastně probarveného sloučení řady vlastností a elementů charakteristických pro nejrůznější heavy metalové subdivize, takže se zde neskutečně chytře a umně prolínají příkladně metalová technika, progresivita, chcete-li, death metalový growling či až black metalový vřískot, tu zaujme orchestrální pasáž, jíž dominuje piano nebo akustická kytara, onde si posluchače podmaní v tu chvíli nadvládnoucí zvonivé klávesy, a to vše je pak zahaleno příkrovem působivé dark metalové temnoty. Všechno je to ve celé té rozkošatělosti a navrstvenosti tak promyšlené a následně propracované, že až sluch přechází, načež se mi na mysl derou úvahy o tom, že tohle všechno je z hlediska onoho stylového prokombinování v zásadě jedinečnou oblastí hudební produkce. A to ještě přichází na řadu neobyčejná plná instrumentace, v níž je všeobjímající ekvilibristiky habaděj, ba až na rozdávání, načež si člověk ani neuvědomí, že je tu užito automatického bubeníka. Jev, který vyznívá, především pak v typických dvojkopákový ch brejcích, veskrze přirozeně a nepůsobí tedy nikterak rušivým dojmem. To vše mi až husí kůži nahání! Zajímavostí je i potisk disku 1, kde je k postavě dítěte v bohatém církevním hábitu umístěna popiska "Zázračné dítě Ježíš z Prahy" (že by onen nesmrtelný vrah z názvu alba?) a pod ní slova "Budeš-li ty mě více ctít, budu já pak tobě více žehnat", která měla ona postava pronést vůči jistému Otci Cyrilovi. Pokud jde o druhý disk, který nemá pražádný dopad na cenu celého dvojdiskového kompletu, ten obsahuje některé kompozice z prvního disku v instrumentálním pojetí a pár klavírních improvizací, nicméně zde laskavý čtenář promine, leč bližším přiblížením neposloužím, neboť za promoúčelem mám k dispozici toliko disk 1. Tahle formace zkrátka povila nesmírně podnětnou, avantgardní sbírku invenčně bohaté muziky a citlivě instrumentovaných partů, ohromující rozsahem dynamické škály a energickou rozmáchlostí, načež by v leckterých rozlišovacích schopnostech mohla tato představovat samostatný typ ve vývoji daného druhu. Takový, na němž si pošmákne hudební fajnšmekr s doširoka otevřenou myslí, což je taktéž poplatné na díle zastoupené, komplikované a myšlenkově do hloubky pronikající textové složce. SCHOLOMANCE mne uvedli v hříšné pokušení zkoušet to s nimi zas a zas. Propadnu za to hrdlem? Ale co, ať si, za tohle neobyčejně rád.


zpět
Recenze přečtena: 1770x         Autor: Vratislav Šantroch