Whiplash ... Recenze ... Z archivu
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:
SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY

CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014

Rozhovory:
IMODIUM
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16432 x
CALES
22.10.2006 | 13913 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13438 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13338 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13331 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34342 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14374 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14225 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14210 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13918 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17489 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17458 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15742 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14678 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 236
Počet rozhovorů: 230
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
CRADLE OF FILTH
Midian
(Music For Nations/Globus Music)



      Inspiraci pro pojmenování svého nového opusu nalezli avantgardní metalisté CRADLE OF FILTH v názvu podzemního hřbitovního městečka, o němž píše významný hororový spisovatel Clive Barker v knize Nightbreed, a jeho vskutku působivý obal pak vytvořil J.K.Potter, výtvarník, který zdobí obaly knih velmistra psaného napětí a děsu, Stephena Kinga. Toť pro úplnost na úvod.
Do natáčení svého čtvrtého plnohodnotného díla (+ dvě E.P.) vstupovali sexističtí vampíři, jenž na nás v bezměsíčné noci, kdy tma je obarvená na černo, chrlí z britských ostrovů krev, s ruksakem plným personálních problémů na zádech. Proto si ponejprv přehledně uspořádejme soupisku muzikantů, kteří mají onen výtvor na svědomí. Zdravé jádro tvořené vampírem z největších, štváčem a v takovém Vatikánu potížistou Dani Filthem (zpěv -- skřehot), jeho pěveckou družkou, potemnělou divoženkou až operního projevu, Sarah Jezabel (spolupracuje navíc s Therion, Mortiis, The Kovenant), pálivým sekyrníkem Gianem Pyresem a ohnivým tlustodráteníkem Robinem Gravesem zůstalo nezměněno. Avšak družinu království temnot posílili druhý strunostřelec, navrátilec (pořídil s Filthovou skvadrou její debut The Principle Of Evil Made Flesh a podílel se i na přípravě "dvojky" Dusk... And Her Embrace) Paul Allender, kotlobijec Adrian Erlandsslon (ex- At The Gates) a napevno se zde zasekl klávesista Martin Powell (druhdy klávesista a houslista My Dying Bride).
V druhé řadě proveďme srovnání zvukového vyznění nového alba a pokud zrovna netokáme jako tetřev hlušec, musí nás ihned upoutat jeho vysoká kvalita, jež zasvěcenému vnucuje myšlenku, že zde má co do činění s prozatím nejlépe odvedenou zvukovou produkcí (John Fryer) v celé diskografii těchto melodických blackmetalistů. Přiznám se bez palečnicové tortury, že můj první poslech tohohle, extrémně naladěnou heavymetalovou veřejností nesporně napjatě očekávaného alba nešel do hloubky a tudíž první závěr zněl cosi v tom duchu, že kapela pořídila jen další desku v řadě. Pro druhý poslech jsem zvolil sluchátka a klid podzimní noci a pak to teprve vypuklo. Co vám mám povídat. Po expresivním varhanním intru se teprve strhlo to pravé inferno! Že Filthova smečka vykrádá sebe sama? Óóó, kdeže! Jistěže, v nesvatém duchu minula i zde přehazují kytary nosné linie na černobílé klapky a naopak, leč v heavymetalovém kontextu vykazují kytarové riffy větší říz a jaksi pronikavější údernost, s tím, že podnikají výboje až do deathmetalového hájemství. V tvorbě krvavého big bandu zůstala však na druhou stranu zachována i ortodoxními blacmetalovými fanoušky tolik zatracovaná melodičnost, ale tato je ještě podmanivě zpěvnější a zahrnuje více melodických vyhrávek. Určitou metamorfózou prošla taktéž rytmická složka, Erlandssonův styl hry je razantnější a jeho pekelná artilérie je oproti předešlým opusům jeho nových pardů poněkud odlišně nazvučená, a také Filthův projev. Dani při přednesu prakticky nepřeložitelných textů v duchu staroangličtiny sice stále vyluzuje ony podmanivé nelidské, zlověstné a bolestné skřeky, avšak drží se s nimi jaksi v nižších polohách.
CRADLE OF FILTH jsou symfonikové -- tradicionalisté milující široké plochy, v nichž dominuje stálé střídání odvázaně tvrdých pasáží a stále se rozvíjejících melodických linek, načež pro jejich impozantní hudební styl je příznačný symfonický rozmach, zvuková vylehčenost a barvitost (na albu zazní i housle a cello, soborové zpěvy, podmanivý je též albem se prolínající hlas herce Douga Bradleye, zvukově vyvedený stejně jako v jeho filmu Hellraiser). Tohle je peklo a očistec v tom nejpravějším slova smyslu. To je zcela mimo jakoukoliv další polemiku.


zpět
Recenze přečtena: 1795x         Autor: Vratislav Šantroch