Whiplash ... Recenze ... Z archivu
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:
SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY

CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014

Rozhovory:
IMODIUM
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16424 x
CALES
22.10.2006 | 13901 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13424 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13329 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13316 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34327 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14359 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14208 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14194 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13903 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17479 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17444 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15724 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14661 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 236
Počet rozhovorů: 230
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
CRUACHAN
Folk-Lore
(Hammerheart Records/M.A.B. Records)



      Není vůbec těžké pochopit, že irská hudební sešlost se věnuje keltskému folklóru, pročež ani třetí zlidovělá sbírka, které předcházel loňský singl Ride On (stejnojmenná lyrická skladba je zastoupena i zde) kvinteta CRUACHAN není v tomto ohledu překvapením. Nečekaný může pro leckoho být její obsah, který je vkusně a naprosto skvělým způsobem pojednaným snoubením prastaré keltské lidové hudby a jejích tradicionalistických postupů, heavy metalu, punk rocku a klasického rocku, kterýžto hudební doprovod slouží pro prezentaci stařičkých keltských mýtů a legend, kterými je inspirována textová složka alba. Zcela logicky se nám tu přímo vnucuje srovnání s anglickou a dnes již neexistující zbojnickou družinou Skyclad, přičemž Irové vycházejí z onoho porovnání jako formace, která v navozování starověkých ostrovních nálad došla mnohem dál, k mnohem uvěřitelnější ryzosti, přičemž ani ona nemusela za dosažením takového stavu odvrátit od sebe přitvrzenou, metalovou formu. Pro dosažení absolutní autentičnosti využívá kapela tradiční irské hudební nástroje jako je kupříkladu irská flétna, cínová píšťalka, buben potažený kozí kůží, či dále pak harfu, housle, violu, violoncello, mandolínu a banjo, avšak musíme být hodně pozornými posluchači, abychom si tyto instrumenty ve chvílích, kdy hrají prim uprostřed dravého rockování, stačili jaksepatří vychutnat. Ono již zmíněné snoubení metalových a rockových linií s tradicí se na albu chová naprosto skvěle, přirozeně, a to ať už v bujarých, nebo naopak zjemnělých plochách. Působivé jsou i prostřídávání mužského (Keith Fay, jinak i kytarista, klávesista a hráč na další nástroje) a ženského (Karen Gilligan) zpěvu, výrazné melodické linie, logická stavba písní a jejich rytmická pestrost. Avšak na mne nejvíce dolehlo to pozitivum, že oproti předchozí sbírce kupletů s názvem Tales Of A Tragic Kingdom, patřící téhle kohortě a jež byla tak trochu strojená, působí ta nová tak, že okázalost jakoby byla nahrazena intimitou prožitku a symb olistním náznakem. Nesporný lví podíl na tom nese též producent alba, kterým je hospodský vyzpěvovač Shane McGowan (ex- The Pogues, Shane McGowan And the Popes), jenž si v tradicionálu Spancill Hill i pohostinsky zazpíval. Pokud se rozhodujete o pořízení zde recenzovaného alba, zkuste si pak sehnat jeho digipackovou verzi, neboť obsahuje jednu píseň navíc. Ale ať už tak, či onak, pro milovníky našinci tolik blízké keltské muziky uchystali CRUACHAN nespočet na duši povznášejících momentů a podnětů k zamyšlení nad nejen hudební minulostí.


zpět
Recenze přečtena: 1981x         Autor: Vratislav Šantroch