Whiplash ... Recenze ... Z archivu
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:
SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY

CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014

Rozhovory:
IMODIUM
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16432 x
CALES
22.10.2006 | 13914 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13438 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13339 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13332 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34343 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14375 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14227 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14211 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13920 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17491 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17461 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15744 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14682 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 236
Počet rozhovorů: 230
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
CALES
The Pass In Time
(Redblack Productions/M.A.B. Records)



      Pohanský, přírodní, mystický. Takový je druhý počin, s nímž po čtyřleté odmlce přispěchal výhradně studiový projekt CALES odjakživa patřící kytaristovi kultovních Root, Blackoshovi. A jmenovaný se opět pochlapil, nade vše vytáhl a svou sólovou tvorbu jaksepatří vyštafíroval. Předchozí počin Bonds Of Togetherness (1997) byl jedním slovem výtečný, jeho následovník nabral na ztepilosti přinejmenším neméně, avšak je onačejší. Zvuk (však také dal tvůrcům pěkně zabrat a v závěru prošel dvojím masteringem) je elektroničtější a nejmarkantněji se toto projevuje v samplovaných automatických bicích, které ale s celkem splývají a o nějakém rušivém elementu nemůže být tak ani řeči, a přispívá k tomu i mocnější podladěnost kytar, která během jediné kompozice využije až několik způsobů ladění. Prakticky stylově neuchopitelný materiál je vleklejší, jakoby vláčnější, melancholie z něho čiší široko daleko, jeho atmosférická nálada podmanivě proniká více pod kůži, je akustičtější a tím jaksi nadýchanější, a svým vyzněním mimoděk strhává vnímání naslouchající k soustředěnému a hloubavému rozjímání. K meditování nad divokostí přírody a podstatou pohanských věků, ke snění o totální duchovní a myšlenkové svobodomyslnosti, zbytnělému temnou a obrazivou pohádkovostí, jež, jak už zcela jasnou řečí napovídá věru působivá přední strana přebalu, zcela nevázaně odkazuje ke keltské symbolice. Ona vzletnost a zadumanost by mohla leckoho svést a také svede k pocitu hebkosti, nicméně je však mít neustále na paměti, že potřebná hutnost tvrdost provází nahrávku doslova na každém kroku, jenom je třeba hledat ji a posléze nalézat. Celkový dojem je tak umocněn, a to i navzdory skutečnosti, že DeSedův a Sedláčkův zpěv se pohybuje v lehce upozaděných konturách, což je po aranžérské stránce vzápětí naprosto fištrónsky vyváženo navrstvenými sbory. Perfekcionisticky kovaný Blackosh při tvorbě tohoto díla zcela po svém usiloval o rozpínání mysli skrze všestranné umělecké vjemy, a to ponejvíce neutucha jícím navyšováním málem až v olbřímích dimenzích vykreslených melodických témat a kladením důrazu na podrobnou krystalizaci jednotlivých motivů na poměrně rozvětveném harmonickém půdorysu, jež je zabarven plochami zámožně dbajícími výrazové složky. A tak naslouchám, naslouchám, jsou mi jitřeny emoce, podle vnitřního času měla už dávno uplynout celá věčnost, a přitom jde jen o chvíli. Hele, víš, nakonec jsem ještě nabyl myšlenky, že tahle muzika, jakkoli je samorostle česká a česky samorostlá, mi do kontextu tuzemského rocku jaksi ne a ne zapadnout. Jo, to do rámce celoevropského kulturního dědictví, tam ano, tam patří, tu je schopna prozářit, obohatit o pozoruhodné podněty a vjemy. Zkrátka slyšte, keltští archandělé už zase procitli. A půvabně kráčejí proti proudu času a přeci s ním.


zpět
Recenze přečtena: 1861x         Autor: Vratislav Šantroch