Whiplash ... Recenze ... Z archivu
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:
SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY

CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014

Rozhovory:
IMODIUM
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16427 x
CALES
22.10.2006 | 13903 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13427 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13332 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13321 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34329 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14363 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14213 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14198 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13906 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17481 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17446 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15728 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14666 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 236
Počet rozhovorů: 230
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
DIMMU BORGIR
Puritanical Euphoric Misanthropia
(Nuclear Blast/M.A.B. Records)



      Už jste někdy spatřili Číňana, kterak zírá na knedlík? Asi tak nějak jsem já civěl na nové cédéčko norských DIMMU BORGIR záhy poté, kdy jsem poslechem shledal, nakolik neopakovatelný a naprosto mimořádný materiál ukrývá. Jde tu o kolekci, a hned jí tedy přidružme příměr majstrštyk, pořízenou v duchu puritánské euforické misantropie (viz slovník cizích slov), úchvatnou a bez poslechu těžko popsatelnou, a když už, pak těžce uvěřitelnou. V názorech extrémně smýšlející rockové pospolitosti chvalořečené na jednu stranu a odpudlivé na stranu druhou monstrum popošlo v řádově krátkém časovém úseku o pěkný kus cesty dál na své zdá se vývojové proměně a výsledkem je posléze ohlušující krása. V žilách Shagratha (zpěv, klávesy), Silenoze a Galdera (kytary), Vortexe (baskytara a doprovodný zpěv), Mustise (klávesy) a Nicholase (Nick Barker, bicí) nyní koluje festovně napěněná krev a proto je jejich nová muzika více tvrdá a plamenná než tomu bývalo ještě v nedávné minulosti. Její opus moderandi spočívá ve změně staveb kompozic a přístupu ke komponování a aranžování. Určité pasáže vykazují strukturu poplatnou death metalu (za ukázku nad jiné nechť je považováno ukrutné scherzo Puritania), ubylo klávesových linek, avšak tyto jsou využívány naprosto funkčně a účelně, zvuková podoba nabrala na hutnosti, masivnosti a přináležející chladnosti potřebné pro navození dozajista vytoužené zatěžkané atmosféry. Pokud byla družina v minulosti označována za symfonicky blackmetalovou, pak teď ale zůstává otázkou, jak jí označovat dále, kdy teprve nyní do své muziky naaranžovala košaté orchestrální party v podání göteborgské filharmonie. Máloplatné, Shagrathova kohorta černokabátníků vysypala ve Fredman studiu ruksak nápadů, z nichž vyplývá, že využila ke kompozici svého v pořadí bratru pátého plnohodnotného výtvoru nového myšlení. Takového, jež svou nezvykle bohatou a disonancemi zneklidnělou harmonickou sazbou, efekty v dynamice a mnohdy i nebývale dramatickým výrazem zanechává hluboký a takto nesmazatelný dojem. Vlastně jím taktéž naplnila vcelku vyvedenou předělávku Burn In Hell coby bonus alba pocházející z tvorby amerických glam metalistů Twisted Sister. Pokud tedy zarputile ponecháme téhle družině v záhlaví přibližující sousloví black metal, a bude to tak nejspíše košér, musíme si pak chtě nechtě uvědomit, že v tomto žánru mimoděk nastoluje vládu věcí svých, že mu pomalu ale jistě začíná udávat tón, přinejmenším že mu ukázala nový možný směr další existence. Avšak ke stvoření takovéhoto díla je nesporně třeba transupodobné koncentrace, načež z ní ve své podstatě nemůže vzejít nic jiného, než to, že co na srdci, to na albu. U všech ďasů, říkám si opakovaně u x-tého poslechu, chutná to přímo infernálně. Ať si kdo chce co chce říká, noví DIMMU BORGIR jsou takoví, až zkrátka radost poslechnout. Tady zavládlo neskutečně silné pozitivní překvapení a poté briskně plná, řekl jsem plná, spokojenost


zpět
Recenze přečtena: 1708x         Autor: Vratislav Šantroch