Whiplash ... Recenze ... Z archivu
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:
SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY

CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014

Rozhovory:
IMODIUM
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16429 x
CALES
22.10.2006 | 13904 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13430 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13333 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13323 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34331 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14364 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14216 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14203 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13907 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17481 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17449 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15730 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14668 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 236
Počet rozhovorů: 230
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
DEVIN TOWNSEND
Physicist
(Hevy Devy Records/InsideOut Music/M.A.B. Records)



      Kanadský přetrhdílo, zpívající kytarista a klávesista Devin Townsend na mě poprvé mocně zapůsobil v roce 1993, kdy nazpíval album Sex & Religion kytarového hrdiny Steva Vaie (upomínáte se na tehdejší Devinovu skoro holou hlavu s copanem?), a od těch časů pečlivě sleduji jeho neustále a překotně vzestupnou kariéru, jež jej zavedla také k Frontline Assembly, IR8 (levoboček bývalého basisty Metalliky, Jasona Newsteda), The Wildhearts či G//Z/R (spolek soustředěný kolem basisty Black Sabbath, Geezera Butlera) a která jej před časem přivedla k totálnímu kolapsu zapříčiněnému přepracováním. To poté, kdy se v roce 1998 naráz objevil jeho sólový počin Infinity (letošního 29. ledna došlo ke znovuvydání, které zahrnuje tři bonusy -- živé akustické verze písní Sister a Hide Nowhere a demoverzi z roku 1996 skladby Man), opus Biotech jeho projektu Ocean Machine a živá nahrávka No Sleep Till Bedtime -- Live In Australia jeho kapely Strapping Young Lad. A právě z té si Townsend přibral muzikanty pro svůj druhý sólový komplet. Jsou zde tedy ke slyšení bubeník Gene Hoglan (ex- Dark Angel, Death), kytarista Jed Simon a basista Byron Stroud. Taktéž muzika zde zastoupená má blízko ke Strapping Young Lad, pročež na mysli může vyvstat otázka, proč opus Physicist vyšel jako Devinova sólovka. Počkejme si tedy, zda se vůbec objeví nějaké další dílo domovské kapely. Léta se tradovalo, že králem organizovaného hudebního lomozu je Trent Reznor (Nine Inch Nails), leč nyní už je jasné, že tento se bude muset o svůj trůn podělit, pokud se vůbec na obzoru nerýsuje korunovace nová, jenže to už je otázkou subjektivního náhledu na věc. Intencí díla, počítaje v to též první (tou druhou je skvěle vyvedená interaktivní stopa pro CD --Rom) bonusovku -- z roku 1996 pocházející demosnímek Red Tomorrow, byl nesporně nadhled a až vražedná hektičnost pojetí kompoziční dynamiky. Kdy vedle co do rychlosti a tvrdosti nervově paralyzujících běsnivých pasáží ožívají linie jaksi oddechové, atmosféricky uvolňující, čehož zářným příkladem je strhující albová perla Planet Rain. Industriální řádění tvořené z Devinova řevu, ze samply a nabustrovanými kytarami navrstvené hradby a voje překotných bicích, ustupuje snovým vesmírným záletům, provázeným naopak opravdovým, průzračně přirozeným a melodicky nafrázovaným zpěvem. A celá ta změť, ona muzikální anomálie s obrovským akčním rádiem, se bolestivě prožene sluchovými receptory a posléze mozkem naslouchajícího jako zuřivý katarakt. Zasáhne první i druhou signální soustavu, to ovšem neznamená, že jí nelze porozumět. DEVIN TOWNSEND obsáhl ve svém díle řadu hudebních druhů, syntetizují škálu stylových podnětů doby, avšak výlučnost zvolených hudebních prostředků onoho díla, jakými jsou estetický šok či akustický přepad, bude se vší pravděpodobností bránit jeho širšímu ohlasu. Zničující dílo zdánlivě chaotického řádu, k němuž natvrdo přináleží teze "každému to, co jeho jest."


zpět
Recenze přečtena: 1766x         Autor: Vratislav Šantroch