Whiplash ... Recenze ... Z archivu
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:
SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY

CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014

Rozhovory:
IMODIUM
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16432 x
CALES
22.10.2006 | 13913 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13438 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13338 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13331 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34342 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14374 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14225 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14210 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13918 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17489 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17458 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15742 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14678 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 236
Počet rozhovorů: 230
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
EVERON
Fantasma
(Mascot Records/M.A.B. Records)



      Nedá se zrovna říci, že by v Krefeldu zabydlené kvarteto EVERON (založeno v roce 1988) bylo po svých předcházejících třech opusech zasypáváno vavříny, ačkoliv se domnívám, že už od debutního alba jde o výrazný objev na scéně evropského progresivního rocku. V kontextu německého rocku pak můžeme hovořit o zjevu zcela výjimečném. Ačkoliv především skrze prvopočin "ParadŘxes" (1993) si u mě tihle Němci vysloužili přídomek epigon Rush, neboť jeho materiál se nalézal v područí tvorby právě onoho slovutného kanadského tria. Ani na novince, na níž se kromě zakládajících členů, zpívajícího kytaristy a klávesisty Olivera Philippse, basisty Schymyho a bubeníka Christiana "Moschuse" Moose, skví kytarový novic Ulli Hoever, se z tohoto područí kapela úplně nevymanila, avšak když dva činí totéž, nemusí to vždy znamenat totéž. Rush tedy jako ustálený předobraz setrvali, leč leccos dalšího je jinak. Čtveřice se posunula dále, skloubila progrockové technologie s postupy art či pomp rockovými, tudíž další předobrazy jako jsou Marillion, Genesis, Asia, Saga a řada dalších, se při poslechu nabízí víceméně sami. Soubor hledá a nalézá řád, průzračnost, úměrnost, vkus a jasný, didakticky přesný a citový výraz. Ona načesaná, invenčně poměrně rozkošatělá hudba, tvorba vykazující neslýchanou šíři výrazové škály, včetně akustických pasáží s klasickou kytarou (písně "The Real Escape" a "May You") nebo možná nečekaného využití netradičních nástrojů jako violoncella ("The Real Escape") a houslí ("Right Now..." a "...Til The End Of Time"), vystihuje situační proměny i duševní stavy výhradního autora muziky i textů, Olivera Philippse, načež jmenovaný a v následné interpretaci též jeho pardi dovedně hájí své hledačství silné řeči v okamžicích silných citů. Zapamatujme si tedy, že tenhle ansámbl odmítá pasivní zrcadlení dojmů a bazíruje na tvůrčí aktivitě a pevném, byť jemném tvaru, s tím, že orientace na výše jmenované inspirační zdroje mu poskytuje maximální možnost rozehrát všechny hlasy, barvy a zvukové kombinace. Kolekce eňo -- ňůňo.


zpět
Recenze přečtena: 1748x         Autor: Vratislav Šantroch