Whiplash ... Recenze ... Z archivu
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:
SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY

CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014

Rozhovory:
IMODIUM
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16425 x
CALES
22.10.2006 | 13902 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13425 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13330 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13317 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34327 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14359 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14209 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14196 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13905 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17480 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17444 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15725 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14662 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 236
Počet rozhovorů: 230
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
CHROMA KEY
Dead Air For Radios
(Massacre Records)



      Nějaký čásek to trvalo (co se vleče, neuteče!), ale ve výsledné fázi se i Evropa dočkala emise tohoto pozoruhodného produktu. Je výsledkem vzájemné spolupráce velezajímavé plejády amerických muzikantů, tudíž se lze přiklánět k označení projekt. Zplodil jej klávesista Kevin Moore, druhdy epizodně kmenový člen impozantního seskupení Dream Theater (do roku 1994), a to tak, že si přizval kytaristu Jasona Andersona a z báječných Fates Warning bubeníka Marka Zondera a basistu Joeya Veru. Leč Kevin se zde navíc prezentuje coby zpěvák překvapivých kvalit a taktéž jako baskytarista. Ze vzniklého složení by se zcela logicky dalo odvodit, že jde o další dílo v duchu progresivního metalu či přinejmenším rocku, ovšem věci se mají úplně jinak. Globálně bych onu roztodivnou muziku soustředil pod jednotící téma: temně romantický avantgardní rock. Ano, hudbu prapodivnou, ovšem nikoliv snad zavrženíhodnou, vonící tajuplně snivou cituplností. Jakoby vesmírným prostorem se linoucí stratosférické pasáže budou ve své podstatě pro leckoho vstřebatelné asi jen s pomocí složitějších myšlenkových procesů, ale podaří-li se pozornému a vnímavému posluchači proniknout pod zdánlivě nicneříkající svrchní rubášku, do pocitově procítěného a takto probarveného jádra, procitne v úplně jiném čase na úplně jiném místě. Přímo v centru tlakové níže. A to byl zřejmě autorův záměr. Kdybych tuto muziku měl snad srovnávat, bez obav ze čtenářova zavádění, vybavila by se mi téměř okamžitě paralela s ansámblem Alan Parsons Project a to nejen obdobným až totožným vokálním provedením. Musel bych mu ale ve svých rozlišovacích schopnostech pomyslně ubrat na popově laděných výrazových prostředcích. Náladu a pocity z poslechu tuláků po hvězdách, CHROMA KEY, mám veskrze obdobné jako z naslouchání právě díla Parsonsova a vzdáleně taktéž pociťuji cosi impozantně pinkfloydovského. Hmmm, těžce, opravdu přetěžce se mi slovy popisuje tento povšechně paranormální opus takřka enigmaticky uzavřené, mezigalaktické novátorské h udby. Spontánního výtrysku perlivých tónů chromakláves, podmanivě se tvářících zvukových efektů, hůřeji pochopitelné zadumané a křehké scénotvornosti, záplavy přeskakujících jisker podmanivé svůdnosti, rozdmýchaného plamene transupodobné koncentrace. Víte vy co? Věru nejlépe uděláte, pokud si onu nadstylovou koláž kontrastující barevnosti a emotivní zvukomalebnosti ponejprve někde poslechnete a až posléze se teprve rozhodnete. U mě se tak již stalo. V kladném smyslu. Oslovila mne totiž, mimo jiného, zde ukrytá a záhy poznenáhlu odhalená sugestivní uhrančivost přikrčená pod šlojířem invence umocněné neotřelostí. Jo, jo, jeden to má vskutku těžké. Stvořeno ve stavu beztíže.


zpět
Recenze přečtena: 1822x         Autor: Vratislav Šantroch