Whiplash ... Rozhovory ... Rozhovory
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:
SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY

CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014

Rozhovory:
IMODIUM
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16424 x
CALES
22.10.2006 | 13902 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13424 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13329 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13316 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34327 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14359 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14209 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14194 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13903 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17479 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17444 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15724 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14661 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 236
Počet rozhovorů: 230
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
ASMODEUS
Ohnivá smršť



     Tři roky od chvíle, kdy techno-thrash metalová skvadra ASMODEUS vydala svou desku"Sabat v Carnegie Hall", uplynuly jako voda. Klatovští v onom uplynulém mezičase nikterak nezměnili svou sestavu a v letošním srpnu se pochlapili s opusem novým, jež nese titul "Řetěz kritických událostí" (viz rubrika "Recenze"). Autorsky jde opět o dílo z dílny dvojice - Miloš Bešta - Jan Petričko a nutno konstatovat, že po této linii i po linii instrumentální a aranžérské jde zase o dílo vydařené. Tudíž nemohlo nedojít k tomu, abych si o něm, o Asmodeovo levobočkovi A+ a nadcházejícím turné přátelsky nepopovídal právě s Milošem Beštou.

Noc bojovníků

V první řadě by mě samozřejmě zajímalo, proč vaše nové album nese název "Řetěz kritických událostí", přičemž ale stejnojmenná píseň se na něm nenachází...

Už na předešlém "Sabat v Carnegie Hall" jsme chtěli mít název desky jiný než skladby. Teď to dodržujeme. Máme pocit, že samostatný název dává větší prostor k celkovému zkompaktnění díla.Celý obsah zabalí do jednotného hávu a dodá desce ještě větší emocionální rozměr a náboj.

Jak onen název souvisí se skutečností, že jednotlivé písně alba jsou inspirovány literárními díly více či méně kultovních nebo nekultovních autorů?

"Řetěz.." je název tajemný a zároveň nekompromisní, jde zněho strach a napětí, cítíš se jako v zákoutích nočních ulic, kdy nevíš, co tě čeká za druhým rohem.Ta literární díla spojuje pomyslná nit blikající pouliční lampy, která jednou nevydrží nápor a praskne. Je tam skutečně velké napětí i kouzlo.

Jak už jsem se zmínil o inspiraci vzniku jednotlivých skladeb, zdálo by se, že "Řetěz..." není nositelem jednotné koncepce, nýbrž že jeho spojovacím článkem je pouze ona inspirace. Nicméně jak tak znám linii ASMODEUS - textař Honza Petričko, kdy vaše předchozí opusy právě po této linii nesly ústřední témata, divil bych se, kdyby tomu tak v případě Řetězu..." nebylo...

Ústřední téma snad ne, ale pořád tam přinášíme myslím to lehké mrazení v zádech, nutkání, nahlédnout do zakázaného pokoje, svědění rukou ve kterých držíš klíč a chystáš se odemknou "to", čeho se bojíš a zároveň se "tomu" chceš postavit.

Znám zaměřenost Honzy Petrička, pokud jde o umění, pročež prozraď, nakolik společný je vám dvěma onen blízký zájem o díla "Medusa" (Louse Bogan), "Rukopis nalezený v láhvi" (Edgar Allan Poe), "Devadesát tři" (Victor Hugo), "Město" a "Kruh" (Ray Bradbury), "Vládkyně temnot" (John Carpenter), "Panenka" (Ed McBain), "Zbraně pro Erató" (Karel Kryl) a "To" (Stephen King)...

Výběr děl byl pouze záležitostí Honzy. V tom měl naši plnou důvěru. Já si myslím, že každý autor musím dostat velký prostor k realizaci svých představ. Jsme v této spolupráci profesionálové a i když témata konzultujeme, zpracování, výběr a finální fáze přísluší vždy autorovi. Blízkost našich představ je spíše v již zmíněných emocích a napětí, která z těchto děl vyzařují. Oba milujeme film nejrůznějšího žánru a nemusí jít jen o horor nebo sci-fi. Honza je navíc velkým znalcem literatury. Já jsem nikdy nebyl big čtenářem a nemám zdaleka takový přehled. Nicméně si v těchto záležitostech velmi rozumíme. Dnes se dá říci, že skoro poslepu.

A jak je tobě blízké "Veršeptání", jež je pod pseudonymem Gabriel Batiggia dílem Petričkovým a které mělo ovlivnit vznik skladby "Údolí králů"?

Některé básně jsem četl, ale zdaleka ne všechny.

Jak vás napadlo přizvat ke spolupráci, a vlastně se tak stalo už v případě loňského výtvoru Asmodeova bočního projektu A+ , k nastavení zvuku bicích, přičemž dotyčný s vámi už dříve spolupracoval na zvukové režii a mixu, známého bubeníka Michala Pošváře? Domnívám se totiž, že tento krok byl rozhodně přínosem, neboť bicí na vaší novince zní zajímavě...

Michal s námi spolupracoval i na "Sabatu..." a je moc dobře, když je ve studiu přítomna nezávislá osoba, která má navíc přímo zkušenosti s aktivním hraním. Dokáže zvuk vychytat přímo na nástroji, tudíž se nemusí zasahovat ihned do korekcí a dohánět hned od začátku představu o výsledku chemicky, přístroji. To je velké plus. Nástroj se nahraje tak, jak zní ve skutečnosti bez příkras.

Bez respektu

Všiml jsem si, že kromě hudebního a textového autorství a produkce, jste pro vznik nové kolekce zvolili stejné nahrávací studio, totožný mastering, totožnou hudební a zvukovou režii, stejného autora a tisk obalu, stejného hostujícího muzikanta (trumpetista Lukáš Koudelka). To jste od minula byli opravdu se vším tak úplně spokojení?

To nikdy nejsi úplně spokojený, ale v tom je princip zlepšování se. V danou chvíli odvedeš maximum, co je v tobě a v lidech, kteří desku natáčejí, a příště se můžeš díky neustálému zkvalitňování studia pokusit vytvořit lepší výsledek, a to s použitím svých nasbíraných zkušeností. Lukáš na trubku i klávesista Franta Pelíšek jsou skvělí muzikanti, kamarádi a profesionálové, takže v jejich případě se nic neřeší. Vždycky ochotně vypomůžou, když potřebujeme.

Ani Asmodeova sestava se nemění, takže vše šlape tak, jak má?

Ano. Zatím je vše v pořádku.

Nakolik se vám podařilo, když šlo o samovydání, dostat mezi veřejnost předchozí dílo "Sabat v Carnegie Hall", které jste zpropagovali šestadvaceti živými vystoupeními? A co říkají vaše předpoklady o "Řetězu...", jež jste si rovněž vydali sami?

"Sabatu" se prodalo cca 600 ks z tisícového nákladu. "Řetěz.." dosáhne určitě vyššího čísla a doufáme, že se s ním sveze ještě i "Sabat..". První reakce kritiky a především fanoušků, jsou hodně dobré.

Jak nesl váš kamarád P.H. skutečnost, že písně, jež jsi napsal původně pro něho, se mu nepodařilo vydat, načež vy jste je pod hlavičkou bočního projektu A+ tyto nahráli, nazpívali a vydali?

Hudba na A+ skutečně vznikla pro P.H., nicméně texty obstaral J.Petričko pouze pro naši verzi. Pro jeho verzi byly použity jiné. Myslím, že ho nahrávka stále motivuje k dotažení původního plánu, ale vesměs mu v tom brání finanční důvody a nespokojenost s nazpíváním původní verze. To je sice pravda tvrdá, ale někdy potřebná pro uvědomění si holé skutečnosti, jak na tom jsem. Ostatně v Super Star se taky s nikým nemažou...

Na příští rok máte naplánovanou práci na "dvojce" bokovky A+. Co o ní můžeš prozradit? Půjde zase o melodické pop rockové písně? A předpokládám, že je zase otextuje Honza Petričko, který napsal slova i k "jedničce", a to pod pseudonymem Gabriel Batiggia, jež tam, tedy jestli se nemýlím, použil poprvé...

Příští rok by měla skutečně vzniknout dvojka A+, ale jak bude vypadat nevím. Honza samozřejmě textovat bude. Nahrávaní proběhne asi v září nebo v říjnu. Uvidíme. A+ nemá žádné mantinely, budeme odpočívat a jak to tam padne, tak to bude.

Co podzimní turné, na co se lze těšit? A co koncerty plánované na jaro 2007, co od nich lze očekávat? Je mi známo, že podzim zčásti odjezdíte s výtečnými sušickými death metalisty Mortifilia...

Devítka podzimních vystoupení se odehraje v asmáčském duchu. Přijet, vyprázdit zásobník a odjet. Nenudit fanouška a dopřát mu skutečné odreagování a hlavně pobavení při našem koncertu.S Mortifilií máme velmi přátelské vztahy, a především proto, jací jsou fajn lidé, s nimi rádi hrajeme. Na jaře proběhne vše obdobně. Místa kde vystoupíme, jsou momentálně v jednání.

Chceš závěrem něco volně prezentovat na vyplašenecké veřejnosti?

Chci poděkovat všem, kteří mají rádi naši muziku za dlouhodobou přízeň a zároveň je vyzvat k návštěvě našich koncertů a ke koupi nového CD nebo straších titulů. Příležitost vidět ASMODEUS v akci ve svém nejbližším městě mít hned tak nebudou. Buď přijdou v daný termín na vystoupení, nebo bohužel budou muset počkat zase další tři roky. Nejsme kapela, která hraje 50 koncertů v roce. Bude jich cca 20, tak toho využijte. Navíc všechny naše tituly se dají koupit na koncertu levněji. Dík všem a tady je náš koncertní rozpis pro podzim:

30.9. 2006 Klatovy - MC Střelnice, křest CD
7.10.2006 Plzeň - Pod Lampou (+ Mortifilia)
21.10.2006 Pardubice - RC Ponorka (+ Klan)
4.11.2006 Blatná - Na Vinici (+ Mortifilia, Debustrol)
10.11.2006 Praha - RC Kain
18.11.2006 Přeštice - HC Nucený výsek (+ Mortifilia)
25.11.2006 České Budějovice - Marty´s Club (+ Pentagon)
2.12.2006 Sušice - Tradiční kloub
8.12.2006 Domažlice - Fontána (+ Mortifila).

No a případné změny v termínech hledejte na naší adrese http://www.asmodeus.info a objednávky CD směrujte na adresu milosbesta@seznam.cz

Diskografie:
Prosincová noc blíže neurčeného roku 1992
Den zúčtování (EP) 1994
Příjezd krále 1995
Vchod do kruhu 1998
Na jehlách 2000
Sabat v Carnegie Hall 2003
Řetěz kritických událostí 2006

Související diskografie:
A+ A+ 2005


zpět
Rozhovor přečten: 4914x         Autor: Vratislav Šantroch