Whiplash ... Rozhovory ... Rozhovory
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:
CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014
HARLEJ
BRUTAL ASSAULT 2013

Rozhovory:
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.
DIPTHERIA

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16333 x
CALES
22.10.2006 | 13813 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13347 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13243 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13233 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34226 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14262 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14110 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14100 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13821 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17366 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17326 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15617 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14547 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 234
Počet rozhovorů: 229
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
HARLEJ




Stále v paradisu aneb všude dobře s Harlejem nejlépe

     Tonda Rauer je považován za introverta a události, s nimiž bývá konfrontován, si spíše vyřeší v sobě, než aby je komentoval před širokou veřejností. Navíc se netouží přehrabovat v minulosti, protože vzhlíží především k přítomnosti, potažmo k budoucnosti. Přesto o odchodu Vládi Šafránka z kapely HARLEJ musela padnout zmínka… Nutno podotknut, že Tonda Rauer se všech otázek zhostil s naprostou upřímností a bez zbytečných vytáček. Jinými slovy Tonda Rauer odpovídal přesně tak, jak by reagoval člověk, kterému nedělá problémy podívat se do zrcadla a který ví, že za něj mluví kvalitně odvedená práce. Aktuální album "Čtyři z punku a pes, k jehož propagaci byl natočen klip k písni "Královna noci", si totiž s kvalitou více než rozumí…

Den odchází, Johny Walker přichází aneb místo Vládi nastupuje Tomáš

Na úvod bych se ještě vrátil k odchodu Vládi. O jeho složité povaze (ať už v dobrém či špatném) už byly popsány stohy papíru. Nicméně neříkal sis (právě proto) někdy v minulosti, že by se něco podobného mohlo třeba přihodit… I když je jasné, že jeho odchod (zpráva o odchodu) musel být pro vás šokem, zvlášť když neustále prohlašoval, že chce HARLEJ dovést až na vrchol české rockové scény, třeba až na úroveň Kabátu či Divokého Billa…

Myslím, že Vláďův odchod skutečně nemá cenu rozebírat, nepřipadá mi důležitý dokola opakovat něco, co už je skoro rok stará minulost. Nemůžu s tebou ale souhlasit v tom, že má Vláďa nějak složitou povahu a že o tom někdy někdo psal. Asi každej, kdo ho skutečně zná, ti potvrdí, že má povahu stejně jednoduchou jako kdokoliv jinej. Tou domnělou složitostí jde ale samozřejmě spousta věcí jednoduše omluvit. Myslím, že se mu prostě pouze přihodilo to, co mnoha „skupinovým zpěvákům", kdy získal dojem, že si vystačí sám, a proto odešel. Upřímně řečeno bylo poslední dobou jeho chování vůči HARLEJi a lidem kolem takový, že pro mě jeho odchod ani šokem nebyl. Spíš mě šokovalo a mrzelo, že jsme mu po těch letech nestáli ani za zavolání a všechno vyřešil jen textovkou z netu. Taky se mi zdaj divný vyjádření, že chtěl HARLEJ někam dovést. HARLEJ mohl a může dojít, kam chce. Byli jsme a jsme skupina pěti lidí, kde každej má svoji úlohu. Někdo viditelnější, někdo víc schovanou, ale každej nějakou. Jsme skupina a to je podle mě dobře. Vláďa byl jako zpěvák nejvíc vidět a slyšet, nikdy mu nikdo nebude upírat to, co pro HARLEJ udělal, ale určitě to nebyl člověk, kterej by HARLEJ někam vedl.

Jak dlouho trvalo (po Vláďově sms), než jste se k hledání nového vokalisty odhodlali? Nenapadlo vás, že by mohlo jít o jeho momentální "zkrat", který by se dal postupem času vyřešit… I když je jasné, že jeho "nekomunikování se světem" tomu zrovna nenapomáhalo…

Nevím, jestli je slovo "odhodlali" to správný. Nebáli jsme se prostě toho. Mně bylo jasný, že budeme hledat novýho zpěváka prakticky okamžitě. HARLEJ mě strašně baví a věnoval jsem mu hodně moc práce a času. Určitě by ti každej potvrdil, že mnohonásobně víc než kdokoli jinej. A ani na chvíli mě nenapadlo tuhle svoji radost a práci zahodit. Mrzelo mě, že se všechno dostalo do takovýho bodu, ale daleko víc by mě mrzelo, kdybych od HARLEJe utekl a nechal tu kapelu zahynout. Samozřejmě, že jsme nějakou dobu čekali a snažili se s Vláďou spojit, ale výsledkem byly pouze vzkazy, že s náma nechce mluvit. Díky tomu, že Vláďa odešel, ze dne na den a vykašlal se i na všechny dohodnutý a nasmlouvaný věci, kterejch bylo poměrně hodně, museli jsme pak situaci řešit celkem rychle.

Setkali jste se už spolu (třeba v Třinci na Noci plné hvězd). Vyříkali jste si to? Máte vůbec zájem o setkání s Vláďou? Myslíš, že je možnost, aby Vláďa na albu HARLEJe opět někdy hostoval? S Otou Herešem jste se v HARLEJi taky neloučili zrovna v nejlepším, a přesto jste si pak spolu mj. v Třinci zahráli…

Já se s Vláďou nepotkal a myslím, že si s ním ani nemám co vyříkávat. Nikdy jsem s ním spojení nepřerušil. To je záležitost jeho strany, já vážně nemám co vysvětlovat. Skutečně mě na tom celým asi nejvíc mrzí to, že jsme mu nestáli ani za ten telefon, jinak nemá cenu nic řešit. Pokud se mu už HARLEJ nelíbil a chtěl dělat něco jinýho, je logický, že odešel. Je to asi lepší, než abychom se stále víc prudili a nakonec HARLEJ třeba sprovodili ze světa definitivně. Zároveň vůbec nevím, proč by se Vláďa měl v budoucnu na nějaký naší další desce objevovat. Máme zpěváka, se kterým si výborně rozumíme a navíc jsme dostali novej impuls se muzikou bavit. Máme svoji cestu, Vláďa taky a podle mě je to tak dobře.

Následoval konkurz. Kolik adeptů se přihlásilo? Co rozhodlo o tom, že se vokalistou stal zrovna Tomáš Hrbáček…

V konečný fázi jsme se rozhodovali tak mezi patnácti až dvaceti lidmi. Na konkurz jsme jich pozvali deset. S Tomášem jsme si prostě nejvíc padli do oka. Navíc jsem ho znal ze studia z práce na desce kapely MASH, takže jsem věděl, že je schopnej hodně pracovat pro dobro věci a věděl jsem, že s ním dostaneme i rockovější tvář. Pro mě to byl vlastně první člověk, kterej mě na místo zpěváka napadnul.

Nepopsaný bílý HARLEJ vyráží na zteč

Pojďme k albu. Kolik skladeb vzniklo po Vláďově odchodu a kolik až po příchodu Tomáše? Byly třeba nějaké skladby (z Vláďovy éry), které Tomáš zpívat nechtěl?

Trochu se to prolíná. Těch skladeb, na kterejch jsme s Vláďou pracovali, moc není; jen dvě a jedna je tam ještě z předhárlejovský éry. Jsou tam ale asi tři věci, který jsem já, nebo Martin udělali už koncem minulýho roku, ale Vláďa se toho nijak neúčastnil. Tomáš přišel s názorem, že by bylo dobrý vrátit HARLEJ do tvrdší a veselejší polohy. Toto jeho tvrzení také nakonec pozměnilo výběr konečnejch demáčů a nakoplo nás k dodělání novejch věcí. Myslím, že kdyby jsme desku dodělávali s Vláďou, pravděpodobně by tam bylo tak devět věcí jinejch. Ale myslím si, že by nedopadla tak dobře, jako se nám to podařilo teď.

Na albu "Když chválím, tak sebe" byl Vláďův zpěv upřednostněn na úkor ostatních nástrojů, nicméně tentokrát je opětovně zpěv s ostatními nástroji v rovnováze…

Jo, jsem rád, že nová deska zní takhle. Je to určitý vyjádření toho, že jsme kapela a já mám kapely rád. Taky dělám rád rambajz. Myslím, že stejně to cejtěj i kluci.

Spousta kapel po "dramatickém" odchodu některého z členů na svém nejbližším albu tuto situaci opětovně "rozebírá" (mj. Citron "Vypusťte psy"). Vy jste tak (aspoň na první pohled) neučinili… Uvažovali jste vůbec o tom, že se v některém textu budete Vláďovým odchodem zabývat?

Na Vláďově odchodu nebylo nic dramatickýho, Nevím, jak by zněla zhudebněná SMS. Nevím, proč by jsme se tím měli zabývat. Je to minulost. Vždycky s ní sice budeme svázaný, ale jde o to jít dál a my jdem. Je to rok a půl, co mi zemřela máma a hodně to změnilo můj pohled na spoustu věcí. To je věc, kterou budu mít v sobě už nadosmrti a je to pro mě největší životní ztráta, která mě potkala. To je věc, která mě trápí a proti tomu je to, na co se ptáš naprostá malichernost. Hrozně mě baví hraní a prostě došlo k tomu, že člověk, s kterým jsem „jel na stejný vlně" posledních patnáct let, se rozhodnul jít jinou cestou. Já i celej HARLEJ jsme měli štěstí a narazili jsme na jinýho člověka, kterýho to baví s náma a nás s ním. To jsou cesty osudu a možná jsme se prostě s Tomášem měli někdy někde potkat. Na prvních deset let HARLEJe mi zbyly krásný vzpomínky a nechci si je kazit záští vůči někomu a ničemu, a každý rozpatlávání k takovejm věcem může dovézt. To je taky důvod, proč jsme v lednu pouze zveřejnili, co se stalo, a nikde jsme se k tomu nevyjadřovali. Možná nám tenhle přístup i trochu uškodil, protože různí anonymní spřádači konspiračních teorií na internetu mají fakt velkou představivost, ale myslím, že je to takhle lepší a pokud k tomu nebudu okolnostma přinucenej, nechci se k tomu vyjadřovat dál.

Na minulost jste rozhodně nezanevřeli. Spousta skladeb vaší minulost evokuje, třeba po textové stránce ("Čtyři z punku a pes", "Královna noci", "Samba Di'Pergola Roma", "Balada o tom, jak si chlapec pod vlivem měkké drogy našel děvče s nízkým IQ", "Festival blbosti"). Je to náhoda, nebo se z vaší strany jedná o plánovaný krok…

Pokud HARLEJ dobře znáš, víš, že už na prvních deskách jsou vždycky odkazy na starší věci. Stejně jako třeba dodržujeme to, že když se v textu objeví slovo "harlej", je zpívaný sborem. Prostě to tak máme a měli jsme to i dřív. Texty psal Tomáš Miřátský od začátku, tak proč by je měl dneska psát jinak. Stejně tak zůstala zachována třeba i skutečnost, že na zadní straně CD je kapela vždycky ve stejným rozestavění. Když si dáš všechny CD vedle sebe, můžeš pozorovat, jak se měníme, tloustnem, stárnem,…

Mastering alba se prováděl ve Švédsku. Proč? Mimochodem byli jste ve Švédsku osobně, jak se vám zamlouvá tamní daňový systém…?

Hlavní důvod byl ten, že jsme chtěli mít jistotu co možná nejlepšího zvuku. Chtěli jsme udělat maximum, který jsme v daný chvíli mohli. Naskytla se nám tahle možnost, tak jsme ji využili. Taky jsem chtěl, aby do zvuku zasáhnul i někdo, kdo má odstup. Šlo o to, že poslední dobou jsem většinu věcí pro HARLEJ skládal, byl jsem tak celou dobu ve studiu, se Standou Barochem jsme řešili zvuk a nakonec jsem minulý desky i masteroval. Pokud by jsme někde udělali chybu, mohla by se tím pádem pořád načítat. Chtěl jsem, aby závěrečný úpravy dodělal někdo jinej, a vyplatilo se to. Sami jsme u masteringu ve Švédsku nebyli, ale před časem byl v těch studiích pracovně Standa Baroch, kterej nám tohle celý domluvil. Tomáš byl ve Švédsku dvakrát jako turista a říkal, že je to tam pěkný…

Dá se poměrně jednoduchý obal chápat tak, že chcete lidem přivést trochu radosti? Zvlášť když se v poslední době zdá, že se lidé zapomněli smát…

Víceméně jo, protože poslední dobou dal HARLEJ opět hodně radosti i nám. Vyplynulo to tak nějak samovolně. Navíc je podle mě bílá barva taková čistá, takže je prostě znova nutný ji popsat.

Pozdní lítost královny noci

Pojďme k některým skladbám. Opět se spousta textů věnuje mezilidským vztahům, respektive vztahům mezi mužem a ženou… Jinými slovy, láska v různých podobách…

Jo, tak to bylo a je. Všechno se přeci točí kolem vztahů lidí.

Jednu z nejhitovějších skladeb "Balada o tom, jak si chlapec pod vlivem měkké drogy našel děvče s nízkým IQ" jste opatřili dlouhým názvem. Byl to úmysl? Třeba jako protipól některým zákonitostem v českém hudebním showbyznysu (např. aby se skladba hrála v rádiu, musí mít také krátký název…) Navíc i titul je spíše ironická záležitost… Vzhledem k tomu, že skladba má trochu jiný podtext, než by se z názvu mohlo zdát…

To je spíš sranda. Z písničky podle mě víc slyšíš tu druhou stránku, takže jsme chtěli upozornit na tu slušnější. Bylo mi jasný, že název bude muset bejt hodně dlouhej a vysvětlující. Bohužel je to tady pořád tak, že všichni říkaj, že je to nejhitovější skladba, ale CD na ní propagovat nejde, protože by to nikdo nevysílal.

Píseň "Královna noci" jednoznačně navazuje na skladbu "Tramvaj č. 50". Proč jste se opětovně vrátili ke starému (a už dříve uvedenému) příběhu? Na druhou stranu nebývá obvyklé, aby píseň začínala refrénem… A ještě jedna věc, víte, že pod názvem Královny nocí funguje travesti skupina, ve které působí i Pity z VyVolených…

Není to stejnej příběh, poslechni si to znova. Spíš je možná tramvaj tak na sebe strhávající slovo, že se ti to spojilo. Když se ve dvou skladbách objeví třeba slovo květináč, taky na sebe nemusej nijak navazovat. S Pitym bych si to nespojoval vůbec. (smích)

Vztahuje se píseň "Vrtulník" ke konkrétnímu člověku. Podle názvu se nabízí "Vrtulník" Michal Viktořík (J.A.R.), anebo se jedná o jinou osobu…

Ne. Původně se písnička jmenovala "Kornout", ale pak jsme ve studiu změnili slova v předrefrénu a kornout se nám tím pádem vypařil. Přemejšlel jsem nad názvem a napadnul mě "Vrtulník".

Volákova skladba "Samba Di'Pergola Roma" svým námětem (a vlastně i atmosférou) připomene píseň "Italská". Opět tedy po textové stránce nic nového…

Tohle je celý taková srandička. Existoval text, kterej se pracovně jmenoval "Italská 2". Mířa ho původně napsal na jeden Vláďův nápad, kterej byl "Italský" hodně podobnej. Já jsem byl na koncertě kapely Gaia Mesiah a přišel jsem za Martinem s tím, že by se mi líbilo mít na CD nějakou věc se slokou jak z karnevalu a tvrdým refrénem. On přinesl tenhle nápad a mě pak napadlo, že by jsme možná mohli použít ten starej námět z textu, takže ho Mířa jen upravil, aby se nám hodil do nový písničky a melodie.

Píseň "Uschlej list" je opatřena zdařilým textem a větou "…Pozdní lítost uschlej list na strom nevrátí…" Je to vaše reakce na fakt, že spousta lidí lituje svých činů až poté, co nelze nic vrátit zpátky, přičemž v době konání si vůbec neuvědomují, co vlastně dělají… A navíc jen slabí dokážou neustále omlouvat hříchy (provinění) druhých, přičemž si nalhávají, že už to tentokrát určitě bylo naposled…

Tohle je přes dvanáct let stará písnička a refrén už Mířu napadnul tenkrát. Vždycky se mi hrozně líbilo to připomenutí, že je nutný chovat se tak, aby se člověk mohl s klidným svědomým ohlídnout. Pozdní lítost už totiž skutečně nic nevrátí.

Album uzavírá skladba "Jen pár dní". Tedy vyloženě protikladný song vůči poslední skladbě "Tak jdem dál" z předchozí desky. Proč jste tentokrát zvolili spíše pesimistický tón na závěr, zatímco na albu "Když chválím, tak sebe" jste končili optimisticky…

Není to vůbec pesimistický. Poslechni si to znova. Je to vlastně o tom, že bulváry občas přinášejí zaručený zprávy, že na nás letí kometa a všechno zničí. Nebo se objevují informace o hrozící epidemii atd. Je to o prostě tom, máme jen pár dní, nemějte depku, nedělejte paniku, jdem se ještě bavit.

Koutek psychologie

Na závěr trochu psychologie. Jedna z psychologických pravd tvrdí, že člověk, který nemá čisté svědomí a nechce, aby byl jeho stav prozrazen, tak si nasadí tmavé (sluneční brýle)… Má strach totiž, že by jeho oči všechno prozradili… Otázka se tedy nabízí (viz fota v bookletu). Co na rozdíl od Libora Fanty tajíte a proč nemáte čisté svědomí… (smích)

Pokud si psycholog zjistí, kdy se fotky fotily, bude mít rozbor o hodně lehčí. Fotky jsme dělali letos v těch hroznejch vedrech v pravý poledne na slunci na střeše baráku. Prostě nás většina v tom počasí měla tmavý brejle a Fanta je nenosí nikdy. Navíc jsme měli období vnitroskupinový soutěže o nejbrutálnější model brejlí. Osobně nemám co tajit, stejně jako většina lidí, který si v létě šetřej oči. A svědomí mám čistý. Snažím se žít tak, abych se nepozvracel, když se na sebe kouknu do zrcadla a abych se za sebe klidně mohl ohlídnout. Nevidím důvod, proč bych před někým uhejbal pohledem.

Odkaz:
http://www.harlej.cz

Diskografie:
"Aj mena ou bejby hel" (CD 1995)
"Harlej krišna" (CD 1997)
"Harlejova kometa" (CD 1998)
"Zastavte tu vodu" (CD 2000)
"Musíme si pomáhat, máme auto z M(m)ostu" (CD 2002)
"Když chválím, tak sebe" (CD 2004)
"Čtyři z punku a pes" (CD 2006)


zpět
Rozhovor přečten: 17326x         Autor: Petr Bidzinski