Whiplash ... Rozhovory ... Rozhovory
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:
SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY

CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014

Rozhovory:
IMODIUM
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16431 x
CALES
22.10.2006 | 13912 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13434 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13338 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13329 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34341 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14371 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14223 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14208 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13917 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17485 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17452 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15736 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14674 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 236
Počet rozhovorů: 230
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
SERJ TANKIAN
(System Of A Down)



Jméno SERJE TANKIANA má valná většina z nás spojeno s jeho účinkováním v domovské kapele Systém Of A Down, která si během několika málo let vydobyla prestižní kredit po celém světě. Kapela si v roce 2006 dala tvůrčí pauzu, ovšem skvělý zpěvák SERJ TANKIAN nelenil a vyprodukoval před nedávnem skvělé sólové album s názvem „Elect The Dead“. Jelikož se má tento všestranný a v mnoha věcech angažovaný umělec objevit 5.června v ostravské ČEZ Aréně, pozvali jsme si SERJe k menší zpovědi.

“Elect The Dead” bude tvou první deskou od té doby, co si System Of A Down dali v roce 2006 přestávku. Jaké to je, natáčet najednou sám?

Sólové album jsem plánoval už pěkně dlouho, a když už jsem se do toho pustil, byl jsem jako posedlý. Jako bych plaval v moři plném kreativity. Nemyslel jsem na nic jiného, ani ve spánku. Je to vlastně takové vymýtání, kdy ze sebe dostanete všechny emoce a prochází vámi zvuky celého vesmíru. Když srovnám sólové natáčení s prací s kapelou, musím říct, že určité intimní a křehké věci dokážu vyjádřit, jenom když jsem sám, když mluvím pouze za sebe. Po stránce textů je tato deska mnohem zranitelnější a intimnější než cokoliv, co jsem udělal se Systémy. Mám tam písničky o lásce, o utrpení ... velice osobní věci. A pak tam samozřejmě mám politické songy.

Jak bys popsal “Elect the Dead” někomu, kdo tu desku ještě neslyšel?

“Elect the Dead” je rocková deska, která vás vezme na cestu po různých žánrech a tématech, plná zábavných a barvitých okamžiků. Je zároveň velice intimní, orchestrální i experimentální a přitom je to pořád velmi dobrá deska. Je to to nejlepší, co jsem zatím udělal.

Jak to vypadá se System of A Down? Plánujete v budoucnu nahrát další album jako kapela?

SOAD si teď po více než deseti letech hraní a nahrávání vybírají volno. SOAD nejsou firma, která by musela každý rok uvést nový produkt a udržet se na trhu. Jsme umělci a tvoříme spolu, když se nám chce. Nyní dáváme přednost jiným tvůrčím i osobním cílům. Jsme všichni přátelé a navzájem se podporujeme v tom, co vytváříme. Až budeme znovu chtít vystupovat spolu, svět se o tom dozví.

Skládáš a nahráváš také jiné žánry, než na jaké jsme od tebe zvyklí?

Mám své vlastní studio a hudbu skládám už řadu let. Mám za sebou 400 až 500 skladeb všech hudebních žánrů. Některé se objevily ve filmech, videohrách, při společných projektech s jinými hudebníky, či jako remixy, plno z toho jsem udělal pro System of A Down a pak je tu moje sólová tvorba. Některé věci jsem měl v šuplíku už léta jako demosnímky, jiné jsem napsal až vloni.

Tvým albem se jako červená niť vine téma konce civilizace. Můžeš se o tom trochu rozhovořit?

Na konceptu civilizace jsme všichni závislí – nemůžeme si představit život mimo civilizaci, protože jsme v ní žili přes 10 000 let, vlastně po celou dobu, kam sahají naše dějiny. Ale podle toho, co říkají archeologové, bylo lidstvo na této planetě v nějaké formě přítomné milióny let. Když se zamyslíme nad současným vývojem populace a vyčerpávání přírodních zdrojů, civilizace je něco vědecky neúnosného. My víme, že jednou skončí, ale co s tím budeme dělat? Jenom vytváříme plány, abychom zpomalili úpadek civilizace.

Popiš nám, prosím, vznik materiálu na “Elect The Dead”? Kromě toho, že stojíš za produkcí, nahrál sis i všechny nástroje?

Velká část toho, co uslyšíte na desce, pochází z nahrávek, které jsem nashromáždil během let až do tohoto roku. Mám v zásobě ohromné množství materiálu, a když jsem to všechno probíral, na albu skončily písničky, které prostě vystupovaly z řady. Své písničky jsem skládal u kytary nebo klavíru a netušil jsem, že je nakonec budu aranžovat jako rockovou desku. Produkční práce pak samozřejmě nebyla jednoduchá- když jsem začal, moc jsem si nevěřil. Co když uspěji jako tvůrčí umělec, ale zklamu jako producent? Sice jsem částečně měl obavy, ale zároveň jsem měl jasnou představu o tom, jak by má hudba měla vypadat, které kytary použiji, jak budou znít klavíry, smyčce i vokály. Byl jsem do toho opravdu zapálený a věděl jsem, co chci, takže jak jsem své písničky dotvářel stopu po stopě, přišlo mi, že už nepotřebuji nikoho dalšího, kdo by je měnil. Samozřejmě jsem se ale musel rozdvojit, před mixážním pultem se proměnit z muzikanta v producenta a ve správný okamžik prohlásit:”Tohle už nejde nijak vylepšit, takhle už to zůstane.” Jistě, pomáhali mi i mí blízcí přátelé, které jsem si na desku přizval. Hraje tam můj technik a kytarista Dan Monti, taky má kamarádka a operní pěvkyně Ani Maldjianová. John Dolmayan (bubeník SOAD) a Brian “Brain” Mantia (Primus, Guns N’ Roses) mi pomohli s bicími.

Jak vznikl nápad vytvořit pro každý track na albu také videoklip?

Jsou tu vlastně dva důvody. Jednak jsem chtěl posílit umělecké sdělení celé desky, jednak musíme počítat s tím, jak to dnes vypadá s hudebním průmyslem. Všemu tomu stahování a sdílení hudby se dá čelit jedině tak, že nabídnete něco víc než jen 12 písniček na CD. Musíme nabídnout další způsoby, jak se spojit s našimi fanoušky, s lidmi, kteří poslouchají naši hudbu. Vždycky jsem rád spolupracoval se svými známými z umělecké sféry, ať už jsem jim přenechal návrh obalu, webovských stránek nebo podobu videoklipů. Takže jsem tentokrát kontaktoval dvanáct lidí, svěřil jsem každému z nich jednu písničku a trochu peněz a řekl jsem jim:“Tohle je teď na vás. Můžete uplatnit jakýkoliv nápad, s nímž jste kdy chtěli experimentovat. Nechci dělat žádné dodatečné úpravy a nechci to vidět, dokud to nebudete mít hotové.“ Nakonec z toho vyšly jedny z nejúžasnějších videoklipů, jaké jsem kdy viděl.

Název alba znamená „Volte mrtvé.“ Co si pod tím máme představit?

Mnohem zajímavější, než co jsem tím myslel já, mi přijde slyšet, jak si ten název vykládají jiní lidé. Album jsem pojmenoval podle jedné z písniček, což je duchovní song o lásce, životě a smrti a podle mě je to nejdrsnější věc na celé desce bez toho, aby se v ní hrálo skutečně tvrdě. Od přátel a kolegů jsem slyšel pár skvělých výkladů toho, co by ten název mohl znamenat.
1) Současní političtí vůdci nejsou dostatečně schopní na to, aby nás provedli současnou dobou, proto se musíme obrátit k politickým vzorům z minulosti (Martin Luther King, Gándhí, JFK atd.). Stále živé ideje zesnulých osobností jsou silnější a účinnější než mrtvé myšlenky těch současných.
2) Oběti současného civilizačního modelu by měly zvolit naše budoucí vůdce, abychom mohli žít ve spravedlivější společnosti, než je ta dnešní.
3) Měli bychom se poučit z toho, co je za dějinami, za fyzickým i psychickým světem, abychom byli schopni nejen zvolit si správné politické představitele, ale také dosadit sami sebe do pozice vůdců svých životů.


Jsi spoluzakladatelem organizace Axis Of Justice (Osa spravedlnosti). Jaké jsou její cíle?

AOJ je nezisková organizace, kterou jsem roku 2001 založil s Tomem Morellem (kytarista Rage Against The Machine). O jejím posláním se nejvíce dozvíte ze stránek http://www.axisofjustice.org. Jedná se jednak o fond, který poskytuje prostředky jiným aktivistům, jednak je to politická platforma pro podporu věcí, které nám připadají správné. Už jsme se zapojili do otázek pracovního práva, družstevních farem, stravy pro bezdomovce, oficiálního uznání genocidy Arménů, svobody projevu v Turecku, spolupracujeme i s Amnesty International, angažujeme se proti válce v Iráku… Bojovat za spravedlnost vždy stojí za to.

Otázka genocidy Arménů je dnes opět aktuální. Cítíš se uspokojen alespoň neoficiálním prohlášením amerických státních orgánů o tom, že v Turecku proběhla genocida? A jak se díváš na politické spojení tohoto tématu s možnou tureckou invazí do severního Iráku?

Podle mého názoru se obě strany v kongresu už chtě nechtě staly nástroji amerických strategických zájmů (nebo chcete-li, imperialismu). Vláda, armádní průmysl, ropný průmysl i profesionální lobbystické firmy, jež dostávají z Turecka 300 000 dolarů měsíčně, se usilovně snažily působit na členy kongresu, aby zákon o genocidě pro tento rok smetli ze stolu. Nancy Pelosiová (mluvčí kongresu) nás sice velmi podporovala, ovšem bezpečnost státu je nyní takový nečestný trumf, který může vynést kdokoliv a přebít nepříjemné skutečnosti, které potřebujeme, abychom mohli zůstat skutečnou demokracií. Stále věřím, že pravda zůstane zachována, jakkoliv mohou Spojené státy vojensky záviset na Turecku. Pravda je jinde, ale odkdy má vlastně pravda něco společného s politikou?

Díky moc za rozhovor a hodně štěstí!!!


zpět
Rozhovor přečten: 4224x         Autor: Radek Bubeníček