Whiplash ... Rozhovory ... Rozhovory
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:
SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY

CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014

Rozhovory:
IMODIUM
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16431 x
CALES
22.10.2006 | 13910 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13433 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13337 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13326 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34340 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14370 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14221 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14206 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13914 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17483 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17451 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15734 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14674 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 236
Počet rozhovorů: 230
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
ANNIE´S TRIP




Kdysi jsem psal recenzi na „Pocket Album“ od brněnské smečky Annie´s Trip a byl jsem pyšný že tihle bouráci jsou z mého rodného Brna. Recenze se ztratila kdesi na netu a nemohu ji najít, nicméně přísahám že jsem ji psal a někam poslal…..ale co. Sehnal jsem kytaristu Ivana „Aivn“ Jaška a spáchal s ním něco jako rozhovor….

Ivane – dočetl jsem se že jste vznikli v roce 2001 a to je vše. Tudíž se musím zeptat na pár základních věcí: jak a kým byla kapela založena, jestli se sestava změnila, kdo v kapele hraje, proč název Annie´s Trip, kdo váš spolek šéfuje, kdo píše texty a kdo muziku…..?

Prapočátky kapely sahají až do roku 1999, kdy vznikla kapela Zastavárna Blues Band, která tehdy hrála ortodoxní blues. Postupem času (velmi rychlým) jsme ale začali dělat vlastní věci a od žánru blues se vzdalovat, zároveň došlo k různým personálním změnám a tak jsme v roce 2001 změnili jméno kapely. V roce 2004 došlo k výrazné změně na postu zpěváka, což přispělo k tomu, že jsme po několika letech práce měli v podstatě úplně novou kapelu, se kterou jsme začali lidi znovu seznamovat. V současné sestavě Annie´s Trip tedy zpívá MoJoker (dříve známý z kapel Crate nebo Acriter) v na basu hraje Mr. Dizzy (kromě mě jediný původní člen) a na bicí hraje Carlos (mj. také B-Complexx nebo rytmický projekt God´s Wave).
Šéfujeme všichni, resp. nešéfuje nikdo, protože máme to štěstí, že jsme kapela složená z lidí, kteří ví, proč co dělají a není třeba jim šéfovat, což často nebývá zvykem a jsme za to skutečně vděční.
Co se týče skládání, jsou v podstatě dva základní modely: buď někdo (nejčastěji já) přinese na zkoušku hotovou věc s jasnou představou o aranži, vyznění, náladě, atd. Této představy se snažíme dosáhnout. V případě, že dojdeme k bodu, kdy je jasné, že autorova představa funguje jinak v reále, než v jeho hlavě, otevírá se volné pole všem ostatním návrhům pro dosažení představy ještě lepší. Druhá varianta je pohrávání si s několika motivy přímo na zkoušce, kdy je to tak 50 na 50, že se z takového motivického fotbalu stane song. Nutno říct, že v této sestavě kapely se nám tímto způsobem podařilo poskládat celkem dost věcí, které by jinak, jinde a jindy nemohly vzniknout. Ne s každou sestavou kapely to bylo dříve možné, hodně záleží na celkové chemii, ročním období a často i rosném bodu.
Texty si od svého příchodu do kapely píše sám MoJoker. Často s sebou hudební motivy nebo celé písně nesou od svého vzniku nějaký textový doprovod, který se k nim váže. Od těchto motivů se často Joker při tvorbě textů odráží, protože tyto zárodky textů poskytují dobrou základnu pro celý text. Hodně s hudbou souvisejí, zachycují určitou prvotní náladu při vzniku motivu nebo songu.


Čím jste v „civilu“? Sociálky, studenti, dělníci, podnikatelé, podvodníci, tuneláři….?

Sociálky, studenti, zaměstnanci, DJové....a tak porůznu, průběžně se to mění.

Za skoro sedm let jenom dvě dema a jedno album ? Jak je to možný u tak plodných a hlavně schopných muzikantů ? Jste líní, nebo na to prdíte ?

Jednoduše řečeno - nechtěli jsme točit desku sami pro sebe. I když jsme měli i v minulosti hodně materiálu, který by na desku vydal, připadalo nám to jako plýtváním prostředky, které jsme potřebovali využít především k tomu, abychom o kapele dali pořádně vědět. Nechceme mít svoje CD mít vystavené doma na polici, abychom si mohli říct: „Tak jsme teda natočili desku, ale v podstatě nikdo o nás neví.“ Minulá dema jsme samozřejmě zkoušeli nabízet různým vydavatelstvím v naději, že by to třeba někdo chtěl vydat a udělat tomu trochu promo – v tom případě bychom asi točili desku už dávno. To se ale nestalo, takže všechna naše energie a všechny finance tedy směřovaly do propagace kapely především na koncertech, festivalech, soutěžích, promoakcích, atp., aby až ta deska vyjde, byla pro ni taky nějaká fanouškovská základna a třeba i kupní síla.
V současnosti cítíme, že už těch demáčů bylo skutečně dost a nastal čas udělat pořádnou desku. Máme hromadu materiálu a dosáhli jsme snad i bodu, kdy máme více jasno o tom, jak desku udělat. Začínáme shánět peníze a bez ohledu na to, jestli o to nějaká firma zájem mít bude nebo ne, tu desku prostě uděláme, protože kapela už ji potřebuje. Společně s expanzí do zahraničí je to v současnosti naše hlavní priorita.


Všimnul jsem si na fotkách, že jste točili i v bzeneckém studiu Shaark, kde jsme my natočili skoro všechny naše alba. Jak se vám tam líbilo ? A proč Shaark ? Mám na mysli že většina kapel vašeho ražení točí jinde v různých ug-studiích a najednou Shaark ? A co jste tam vlastně točili, když Pocket Album to nebylo ? Nebo si to pletu s tvou další kapelou Zastavárna Blues Band ? Mám v tom zmatek….

Shaark byla asi naše nejlepší studiová zkušenost. Při natáčení se kapela často dostane do bodu, kdy je nutné člověka vlastnícího studio o něčem přesvědčovat, vysvětlovat mu složitě svůj záměr nebo ho i přemlouvat k nějakým technickým změnám v zaběhaném systému jeho práce. Když jsme v Shaarku točili se Zastavárnou nové promo CD Bigger Better Higher Stronger, pořád jsem čekal, kdy ten okamžik přijde. Asi třetí den jsem si uvědomil, že asi čekám marně, protože všechno fungovalo, jako bychom ani nebyli ve studiu. Přijeli jsme, začali jsme točit, všichni ve studiu věděli, o co jde – bez zbytečného vysvětlování, smíchali jsme to, zmasterovali a je to hotový:-) Zdravíme Pavla Hlavicu! Shaark jsme si vybrali proto, že jsme na studio dostávali množství velmi pozitivních referencí a výsledky jejich práce se nám prostě líbily. Zároveň se jejich finanční podmínky pohybují na příjemné úrovni, což možná mnoho lidí neví.

A teď mi to prosím tě vysvětli s tou Zastavárnou, jo?

No a abych vysvětlil znovuzrození Zastavárna Blues Bandu – po všech personálních změnách a po přejmenování kapely na Annie´s Trip v roce 2001 Zastavárna takto přestala oficiálně existovat. Po cca pěti letech se ozvali původní členové Zastavárny s tím, že by stálo za to zase si jakožto bluesband zahrát. Nějakou dobu to skutečně fungovalo na bázi bez větších ambicí – cca jeden koncert za půl roku. Potom ale začal zase vznikat nový materiál, jednotliví členové si udělali víc času a výsledkem je opět fungující, ovšem nová a moderní Zastavárna, ve které se snažíme blues přenést do roku 2008 a snad i dál – tedy žádná konzervace žánru, ale jeho obohacení o další styly a přístupy k hudbě při zachování určitých klasických východisek.
V listopadu 2007 jsme dokončili výše zmíněné promo, domlouváme koncerty, uvidíme, kam to dojde. Pozitivní je to, že obě kapely (Annie´s Trip i Zastavárna BB) vedle sebe mohou v klidu existovat bez toho, aby si je někdo pletl, materiál kapel je dnes už dost odlišný, navíc značně rozdílný zpěv i bicí vnášejí jinou dynamiku do celkové práce v obou kapelách. Dokonce se začínají vyskytovat fanoušci jedné nebo druhé kapely, kterým se ta naše další kapela vyloženě nelíbí (!), což mi paradoxně dělá velkou radost.


No dobře - a jak zvládáte dvě kapely současně? Nevzniká rozkol mezi koncerty? Kde a jak často hrajete s tou či onou kapelou?

Je to zvláštní, ale hrací termíny obou kapel se většinou nekryjí, těsně se míjejí :-) Obě kapely mají trochu jiný pracovní režim. Annie´s Trip je v neustálé aktivní činnosti, koncertní, zkoušecí, skladatelské, propagační, atd., čili hraje víc (v průměru 4x-5x do měsíce), je víc vidět, věnujeme jí víc času. Zastavárna střídá období nakupených koncertů a nahrávání s obdobími relativního klidu. Co se týče akčního rádia obou kapel, Annie´s Trip ani Zastavárna Blues Band v tomto nemá omezení, snažíme se hrát všude – v ČR i venku. Vzhledem k tomu, že jsme z Brna, hrajeme samozřejmě nejvíc v Brně (zdravíme Melodku!:-), snažíme se ale domlouvat akce mimo tento „základní tábor“, jde nám o to šířit povědomí o kapelách co nejdál.

Vím že jste hráli také s několika skvělými kapelami a zúčastnili se nějakých soutěží. Můžeš to troch více přiblížit?

Zahráli jsme si s množstvím známých/skvělých/komerčně úspěšných/etc. kapel jako jsou třeba Buty, Sunshine, Krucipüsk, Blue Effect, Vypsaná Fixa, Vltava, Clou, Michal Pavlíček, Luboš Andršt, Boron a další. Hraní s někým, kdo má jméno, vždycky poskytuje jednak možnost ukázat se většímu množství lidí, než kdybychom hráli sami, a zároveň možnost získat množství zkušeností – ať pozitivních nebo negativních. Hraní s výše uvedenými jmény nám dalo hodně z profesionálního i lidského hlediska. Člověk má možnost vidět, jak to funguje v kapelách, co už mají něco za sebou – od přístupu k přípravě na koncert přes vztahy, které se projevují v šatně, až po samotný výkon na pódiu.
Zúčastnili jsme se taky nekonečného množství soutěží, z těch prestižních z poslední doby jmenujme třeba Českou rockovou ligu (2. místo) nebo Jack Daniel´s Music („čtvrtfinále“). Podobně jako při hraní s velkými jmény je to velká zkušenost, zároveň jsme o sobě dali zase vědět. Víc se v těchto soutěžích v ČR asi dokázat nedá, ani ty nejprestižnější soutěže, kterých jsme se zúčastnili, kapele nezajistí kromě chvilkově zvýšené propagace nebo praktických věcných cen (díky!) dlouhodobější podporu, nebo dokonce smlouvu, desku..... Jsou i soutěže, jejichž organizace je velmi chabá, hodnocení kapel diskutabilní a propagace až lživá („vydáme vám desku, bude turné, bla bla bla“.... nic z toho se nestalo). Není se ale čemu divit, český trh je příliš malý na to, aby se někdo jen tak rozhodl vrazit množství peněz a času do dlouhodobé podpory kapely. Přesto si stejně myslím, že účast na soutěžích je pro kapely věc dobrá, nikdy nevíte, kdo vás tam uvidí nebo jakou to pro kapelu bude znamenat zkušenost. Všechno se počítá. Pokud projdete větším množstvím soutěží, poznáte jak to v nich chodí, a přesto se rozhodnete spolu dál naplno dělat hudbu, je velká pravděpodobnost, že ta sestava přežije všechno.


Jak se vám hrálo v Anglii? Kdo vám vlastně zařizoval to turné po Spojeném Království?Jací byli fans? Byli jste spokojeni?

V průběhu posledních dvou let jsme pomohli z organizací koncertů v ČR několika anglickým kapelám. Na oplátku jsme byli pozváni v prosinci 2007 na 14-denní turné po UK. Výměnná spolupráce trvá, kontakty se množí, je pravděpodobné, že se tam vypravíme zas. Samotné turné bylo, řekněme, velmi dřevní. Spali jsme v počtu pěti lidí na vymrzlé půdě v bytě člověka, co turné zařizoval. Hráli jsme jak v luxusních podmínkách dokonale vybaveného velkého klubu, tak v minimálně zařízených kumbálech. Porouchalo se nám auto. Vykradli nám auto. Polovina kapely se tam důkladně a dlouhodobě nachladila......prostě rock n´roll.
Ovšem hlavním důvodem naší cesty do UK bylo zjistit, jak tamní posluchači reagují na to, co hrajeme. V tomto ohledu byla mise na 100% splněna. Tam lidi v klubu moc neřeší, jestli oficiálně hrajeme žánr, který oni jako jednotlivci poslouchají nebo neposlouchají. Pokud se jim hudba líbí, tak kapelu podpoří, ať už původně přišli na punk nebo emo. Toto bylo důležité zjištění. Myslím, že jsme zaujali, je ovšem potřeba pohybovat se na dané scéně dlouhodobě nebo tam pravidelně jezdit. Největší problém jsou samozřejmě finance – abychom si vydělali na všechny náklady spojené s cestou, museli bychom tam být minimálně měsíc. Teď přemýšlíme, jak to udělat:-)


Hmmmm, zajímavé zkušenosti. Ale vraťme se zase domů. Vím že se zastavárnou hrajete na prapodivné bluesové soutěži Blues Aperitiv. Můj názor na české blues znáš, není nijak lichotivý, a tak by mne a nejen mne, zajímal tvůj názor na tohle pseudo-soutěžení. Ale nejen na něj. Jaký je vlastně tvůj názor na to co se tady vydává za „blues“ ?

Mě ani tak nevadí označování různě kvalitních kapel za bluesové - pokud na pódiu hraje špatná rocková kapela, taky se nepřu o to, jestli je to nebo není rock nebo metal nebo co. Myslím, že žánrové označení není až tak podstatné. Ale to je právě ono. Hlavní problém současné české bluesové scény tkví v tendenci ke škatulkování a konzervaci několika klasických bluesových forem. Chápu, že někoho zajímá výhradně Robert Johnson, Mississipi blues nebo chicagské blues 30. let, to je naprosto v pořádku. Ale vadí mi, že oněch pár bluesových forem je považováno za jediné možné. Jakékoli další posouvání, obohacování a rozvíjení blues je vnímáno spíš negativně. Z původně živelné, plnokrevné a svobodné hudby se u nás začíná stávat vycucaná mrtvola, protože jakákoli tendence k čerstvému přístupu k blues je chápána skoro jako zrada všech uctívaných vzorů.

Nějaké problémy s českou bluesovou scénou? I když tedy já to sousloví „česká bluesová“ říkám velmi nerad.

Je mi jasný, že pokud nějakého posluchače zajímá výhradně Albert King (kterého osobně miluju!), hudba Zastavárny pro něj bude tak nějak „málo bluesová“, „moc tvrdá“ (!), apod. Znova říkám – to je naprosto v pořádku. Mrzí mě ale, že tento přístup podporují tzv. oficiální bluesová místa, tedy různé organizace na podporu bluesového žánru u nás. Je to až absurdní – snaha podpořit určitý žánr tím, že se budou pěstovat a podporovat pouze kapely, které zvládnou základní bluesové formy, ale nic nového neřeknou. Dokonce to došlo tak daleko, že když jsme kvůli registraci kapelového profilu Zastavárna Blues Bandu kontaktovali server czechblues.com, dostalo se nám odpovědi, že se jim naše hudba moc líbí, ale že není dostatečně bluesová, abychom mohli na serveru figurovat. Nemáme to prý brát osobně, ze stejného důvodu tam prý nemůže být ani jinak skvělá kapela -123 minut :-))))) Přitom – když se na ten server podíváte – ano, jsou tam kvalitní kapely, ale také dost nezajímavého balastu.

To zní jako by sis stěžoval?

A aby bylo jasno: nesnažím se tady plakat nad stavem české bluesové scény kvůli Zastavárně, my nejsme závislí na pomoci nebo názoru oficiální české bluesové scény. Jde mi o to, že blues považuju za dost podstatný žánr pro celou současnou hudební tvorbu a mrzí mě, že se k němu spousta mladých posluchačů nedostane – kdybych spoléhal na dost prestižně a oficiálně znějící název czechblues.com při výběru svého oblíbeného žánru, asi bych se taky nechal odradit omezeností rozsahu tvorby vydávané za výkvět českého blues.

Myslíš že to takhle chodí jen v česku, nebo je to širší zeměkoulový problém ?

Není to ale jen český problém, tendence k hudebnímu puritánství je celosvětová a netýká se zdaleka jen blues. Jak folkaři, tak metalisti mají občas problém se zařazením kapely do žánru, který považují za svůj oblíbený. I mladí a originální světoví bluesoví muzikanti, na jejichž koncerty chodí spousty lidí, jako třeba Joe Bonamassa (doporučuju!), K.W.Shepherd nebo Doyle Bramhall II mívají občas problémy s bluesovými snobíky vzývajícími pouze staré pořádky:-) Možná to tak má být, aspoň je pak každý krok ve vývoji dopředu o to víc vidět.

No tak to jsem zvědav, jak vás tam zkamenělí dědouškové na Blues Aperitiv přijmou.

A ptáš-li se na můj názor na bluesové soutěžení, musím zopakovat to, co jsem řekl o hudebním soutěžení všeobecně: nikdy to není fér, někdy je to velmi diskutabilní, ale jde o to hlavně hrát, získávat zkušenosti a představit svou hudbu novým lidem. Konkrétně do Blues Aperitivu jsme se jakožto Zastavárna Blues Band přihlásili, protože myslíme, že blues hrajeme, chceme ho přenést o kus dál (při všem respektu ke vzorům, co si respekt zaslouží) a zároveň chceme vidět, kam mladá česká bluesová scéna za těch pár let, co jsme nebyli její součástí, došla.

A na závěr prozraď něco plánech obou smeček do budoucna?

Před sebou máme množství letních koncertů, na začátku září jdeme točit s Annie´s Trip desku (do Shaarku!), na podzim/zimu plánujeme koncerty na její podporu se spoustou zajímavých kapel, sledujte www.anniestrip.com, o všem budeme včas informovat. Dost možná čeká deska i Zastavárnu, vše je zatím v jednání, nerad bych to zakřiknul, ale myslím, že se to taky podaří.

Pozdrav čtenářům Whiplash?

Všem čtenářům serveru Whiplash přeju hodně nových hudebních objevů, příjemný léto, pevný zdraví (na to pozor!) a otevřenou mysl a uši.

Díky za rozhovor....


zpět
Rozhovor přečten: 4930x         Autor: BigBoss