Whiplash ... Rozhovory ... Rozhovory
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:
SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY

CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014

Rozhovory:
IMODIUM
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16431 x
CALES
22.10.2006 | 13912 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13434 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13338 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13329 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34341 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14371 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14223 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14208 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13917 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17485 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17452 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15736 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14674 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 236
Počet rozhovorů: 230
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
THE SQUIRM
Hudba je můj život



Multiinstrumentalistu Aleše Dostála ze Studénky, známého zasvěceným spíše pod jeho uměleckým pseudonymem Alesh A.D., jistě není třeba blíže představovat. Alesh je výraznou a nepřehlédnutelnou figurou na poli české rockové muziky. Pomyslné plátno jeho umělecké tvorby je pomalováno snad všemi barvami rock/metalové hudby, a tím jeho kreativní paleta není zdaleka vyčerpána, neboť Alesh nezdráhá místy zabrousit i do zcela nemetalových žánrů. V loňském roce vydal Alesh pod hlavičkou svého nejzásadnějšího projektu THE SQUIRM výtečné album „Thru“, což jsou okolnosti, které si přímo říkají o rozhovor s tímto talentovaným čahounem ?…

Ty jsi byl, Aldo, za dobu své tvůrčí kariéry přítomen aspoň letmým dotekem v tolika hudebních projektech a formacích, až je to k nevíře! Docela by mě zajímalo, zda si o tom všem vedeš nějaké statistiky? Nebo to ze sebe dokážeš „vysypat“ zpaměti?

Už od dětství jsem fascinován hudbou, a ta provází můj život bezmála čtvrt století. Muzika jako taková je pro mě jakýsi stimul a droga, která mě naplňuje a nedokážu si absolutně představit svůj život bez hudebních aktivit. Samozřejmě, že na všechny hudební spolupráce a kapely rád vzpomínám a nedělá mi sebemenší problém si je všechny připomenout; Terror, Gallery Of Dead Batteries, Root, Illegal Illusion, Entrails, Big Boss, Cales, Insight, Knedle, November Session. Nejzásadnější srdeční záležitostí je THE SQUIRM.

Když si tak procházím jména všech lidí, kteří s tebou spolupracovali či hostovali v různých skupinách/projektech, získávám takový dojem, že jsi hudební guru minimálně severomoravského regionu. V domovské Studénce musíš být vedle starosty určitě nejznámějším občanem…

To opravdu nejsem schopen posoudit. I když je má hudební minulost dosti akční, necítím a nepovažuji se za hudebního guru. Mohu ale říct, že Studénka a okolí vždy měla a má mimořádně silné hudební zázemí a je tady spousta nadějných kapel i muzikantů, kteří určitě stojí za povšimnutí.

Zkusme si nyní, alespoň ve stručnosti, zavzpomínat na jednotlivé etapy tvé hudební existence… První nesmazatelné stopy jsi zanechal v black/death metalových Terror…

První vážnější zkušeností s kapelou, ve které jsem působil, byli Terror. Byli jsme hodně mladí kluci, snad zajímaví a talentovaní. Nejdůležitější však na tom bylo to, že jsme byli pevně přesvědčeni o tom, co děláme a šli si za tím. Terror byli oblíbeným tělesem na undergroundové metalové scéně nejen v České republice, ale i v zahraničí. Všechny naše demosnímky i koncerty se setkávaly s velice kladnými ohlasy, což nás nesmírně motivovalo do další práce. Neopomenutelným faktem byla spolupráce s kapelou Root, která si nás tehdy vybrala jako předskokany na několika jejich vystoupeních, na kterých se Terror zviditelnili.

Po Terror jsi přijal lano, které ti hodili v té době už velmi renomovaní a respektovaní Root. Váhal jsi dlouho? Co všechno ti hraní s Root jako poměrně mladému klukovi v té době dalo?

Root jsem obdivoval a když jsem dostal nabídku na post kytaristy, bez váhání jsem ji přijal. Tříleté působení s brněnskou metalovou legendou Root byla pro mne velká škola. Byla to obrovská zkušenost, jak koncertní, tak i co se studiové práce týče. Nicméně jsem postupem času cítil jisté nenaplnění a po dlouhém zvažování nakonec kapelu Root opustil.

Třebaže jsi byl od roku 1996 v intenzivním koncertním zápřahu díky hraní v Root, přesto jsi vdechl život seskupení Gallery Of Dead Batteries. Pojďme se u „Baterek“ zastavit trochu obšírněji, osobně se totiž domnívám, že právě Gallery Of Dead Batteries patřili k těm nejoriginálnějším hudebním skvostům, které se ve druhé polovině 90. let objevily…

Tehdy jsem měl spoustu hudebních nápadů, které se zrovna stylově nehodily pro tvorbu Root, tak jsme společně s bývalým kolegou, bubeníkem Radkem Šlachtou, který se mnou před tím působil v kapele Terror, nahráli pod názvem Gallery Of Dead Batteries album "There´s Coming The Time Of Lunatics". Zpěvu na albu se ujala Petra Krejcarová, kterou jsme tehdy ulovili na inzerát. Proběhlo několik koncertů a název Gallery Of Dead Batteries na nějaký čas usnul. Po několika letech jsme spolu s Alešem Hubáčkem (Lemonheart Club) jako jednorázový projekt realizovali pod názvem Gallery Of Dead Batteries album „Šílenství v balónu“. Šlo o čistě nezávaznou spolupráci.

Od roku 2002, kdy došlo k emisi druhého alba „Baterek“ nazvaného „Šílenství v balónu“, se po tomto tvém projektu slehla země, což je určitě škoda. Neuvažuješ do budoucna o reinkarnaci GODB?

Občas tuto otázku dostávám od svých kamarádů. Přesto musím říct, že Gallery Of Dead Batteries už považuji za uzavřenou kapitolu. Od roku 1999, po mém odchodu z kapely Root je pro mne prioritou THE SQUIRM.

Oslím můstkem se ještě vraťme k Root. Přínosně ses jako autor podílel na jejich, dle mého názoru, vůbec nejlepšího alba „The Book“, s nímž brněnští démoni sklízeli velké ovace. Přesto ses právě tenkrát rozhodl odejít a nastartoval jsi svůj nový projekt THE SQUIRM. Nemrzí tě dnes tak trochu odchod od Root?

Root jsem opustil, protože jsem cítil, že se můj hudební vkus ostatním spoluhráčům začíná vzdalovat a měl jsem potřebu fungovat jako samostatný autor. Jsem nesmírně rád a vděčný za tu možnost, že jsem mohl být součástí Root, ale svého odchodu nelituji.

Řekl bych, že právě s THE SQUIRM našlo tvé nitro to, co dlouho hledalo. Tedy útočiště pro tvou absolutní a bezmeznou tvůrčí kreativitu…souhlasíš?

Ano, je to přesně tak jak říkáš. V THE SQUIRM se mohu plně realizovat.

Na základě jakých kritérií si vybíráš spoluhráče?

Pokud máš na mysli spoluhráče THE SQUIRM, tak ze současných členů vedle mne na pódiu nejdéle stojí kytarista Karel Vošta (Hell Paso). Baskytaristka Víťa Kyselá s THE SQUIRM spolupracovala už v minulosti a bubeník, který přišel do sestavy jako poslední, je Vojta Seidler (Crashpoint). Mám rád lidi, kteří umí nejen skvěle hrát, ale umí se pro věc nadchnout. Zároveň chápou, co cítím a co muzikou chci vyjádřit.

Projděme se nyní tvorbou THE SQUIRM, která je poměrně bohatá, a to i na různé předělávky, remixy apod. Zdá se, že tě hodně baví dávat starším skladbám inovovaný kabátek…

Diskografie THE SQUIRM čítá tři regulérní řadová alba. Debut „Hidden Deep Inside Bitter Thoughts“ (2009), „In A Decadent Apathy“ (2010) a „Thru“ (2012). Pod štítem THE SQUIRM vyšlo také několik demosnímků a stejně tak i remixových alb. Remixy skladeb však přenechávám zkušenějším.

Stejně tak se mi jevíš být i fandou klipové podoby svých písní. Bavily by tě soundtracky? Nebo i práce scénáristy-režiséra?

Podílet se na nějakém soundtracku by mne určitě bavilo. Byla by to nová a hlavně velice zajímavá výzva.

K jakému filmovému žánru bych svůj soundtrack preferoval? Prozradíš nám své oblíbené filmy/režiséry/herce/herečky?

Osobně nemám nějaký filmový žánr, který bych výlučně preferoval před ostatními. Kdybych takovou nabídku dostal, byla by to pro mě čest a zhostil bych se toho na základě svých nejlepších schopností a dovedností.

Od svých hudebních počátků, kdy jsi se vezl na tenkrát módní vlně black/death metalu, jsi ušel obrovský kus cesty přes elektroniku, industrial, ambient,… Jaké kapely nebo interpreti tě nejvíce oslovili a ovlivnili?

Mé preference se nijak nemění. Bez mučení mohu říct, že interpretů i kapel, které mne v muzice nějakým způsobem ovlivnili, bylo určitě více. Největším zdrojem inspirace jsou však moje pocity, myšlenky, nálady a touhy.

Z tvé muziky je patrné, že se nevyhýbáš ani soudobé taneční hudbě (zde mě omluv, pokud to špatně definuji, ale jsem v téhle oblasti opravdu totální laik). Neláká tě zkusit třeba příležitostnou kariéru Dje?

Eh, tak tohle mě opravdu neláká. Některé nápady převzaté z taneční muziky se mi zdají zajímavé a proto je neváhám implementovat do hudby své, ale rozhodně také nejsem v tomhle hudebním odvětví nějaký znalec, a tudíž mě kariéra Dje fakt neláká. To přenechám povolanějším (smích).

Zdá se mi, že v poslední době THE SQUIRM koncertují častěji, než tomu bylo v minulosti… Je to potěšitelný trend, na který si tví fandové mohou zvykat? Plánuješ pro letošek i nějaký ten letní festival?

Bude-li o THE SQUIRM na koncertech zájem jak ze strany pořadatelů, tak i fanoušků, pak nevidím důvod, proč se této aktivitě vyhýbat. (Bohužel těsně před uzávěrkou tohoto rozhovoru dorazila od Aleshe zpráva, že THE SQUIRM do budoucna ruší veškeré koncertní aktivity, bez bližšího zdůvodnění….pozn.R.B.)

Většina tvých vrstevníků už má zřejmě rodinu, děti… Jak to vidíš – usadíš se někdy, oženiš se, postavíš dům, zasadíš strom, zplodíš děti…?

Máš pravdu v tom, že většina spolužáků, kamarádů a známých v mém věku už je v chomoutu, mají jedno či více dětí atd. Já o tom zatím nijak aktivně nepřemýšlel, mým hlavním zájmem a životní náplní je muzika. Tím ovšem nevylučuji nic z toho, na co ses v otázce ptal…třeba někdy v budoucnu…

DISKOGRAFIE:
Hidden Deep Inside Bitter Thoughts (2009)
http://www.ulozto.cz/xN5HzhY/the-squirm-hidden-deep-inside-bitter-thoughts-mp3-album-2009-rar

In A Decadent Apathy (2010)
http://www.ulozto.cz/xWLzvGX/the-squirm-in-a-decadent-apathy-mp3-album-2010-rar

Thru (2012)
http://www.uloz.to/xf8eJaf/the-squirm-thru-mp3-album-2012-rar


zpět
Rozhovor přečten: 3199x         Autor: Radek Bubeníček