Whiplash ... Rozhovory ... Rozhovory
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:
SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY

CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014

Rozhovory:
IMODIUM
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16486 x
CALES
22.10.2006 | 13960 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13493 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13391 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13380 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34405 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14427 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14283 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14273 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13968 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17553 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17529 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15801 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14736 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 236
Počet rozhovorů: 230
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
THE KOVENANT
Zdravě experimentální lovci mimozemšťanů



     Norská skvadra THE KOVENANT patří už několik let k předním pilířům skandinávské, potažmo evropské metalové scény. Kapela, které vdechli život i dva někdejší členové Dimmu Borgir, se časem vypracovala ze standardní black metalové skupiny mezi nejoriginálnější představitele tzv. cyber metalu. Mezi četnými oceněními jim patří také norská Grammy, kterou THE KOVENANT získali za 4 roky staré album „Animatronic“. Po poměrně dlouhé pauze se Norové vynořili z chladných fjordů své země, aby nás počátkem jara oblažili novinkou „S.E.T.I.“. S basákem a zpěvákem říkajícím si Psy Coma, jsem si povídal nejen o brilantním akutálním LP, ale zabrousili jsme i do neprobádaných hlubin vesmíru…

Jako THE KOVENANT (resp. dříve COVENANT) existujete už bezmála 8 let. Předpokládám, že jste se za tu dobu změnili nejen jako muzikanti, ale taky jako lidé…

Malinká oprava na úvod – existujeme už 10 let, nikoli 8 jak jsi zmínil, takže budeme letos slavit dekádu trvání naší kapely. Ale k tvé otázce… Ano, dá se říct, že jsme si prodělali částečný vývoj i jako osobnosti, ale na druhou stranu bych zase nechtěl hovořit o nějaké drastické změně. Nazval bych to prostě přirozeným vývojovým procesem, kterým si asi projde každý člověk mezi 20-30 lety bez toho, že by se muselo nutně jednat o muzikanta. Na řadu věcí můžeš mít třeba odlišný názor, ale v jádru zůstáváš stále stejným jedincem.

Řekl bys, že schopnost vašeho vnímání hudby je nyní širší a otevřenějším, než – řekněme – před 10 lety?

Ano, já sám jsem hodně otevřený širokému spektru muziky, ale u mě to není otázka posledních 5-6 let. Byl jsem takto tolerantní vůči jiným stylům již v době, kdy má kariéra muzikanta teprve začínala. Vždy se mi dost příčilo, když někdo promptně označil všechny black metalové hudebníky jako konzervativní a omezené. Nikdy jsem konzervativní nebyl, naopak mě vždy zajímaly i jiné druhy hudby než je black metal. A mohu s klidným srdcem prohlásit, že většina hudebníků co znám, to vnímá stejně jako já.

Předtím, než začneme mluvit o vašem aktuálním albu „S.E.T.I.“ bych s tebou rád probral vaše tři předcházející opusy…

Jistě. „In Time Before The Light“ byla naše první ucelená nahrávka, proto jsme se ji rozhodli publikovat jako debutní počin. Materiál je velmi ovlivněn tradičním black metalem, nicméně již tehdy jsme se snažili vytvářet pro tento styl méně tradiční aranžérské postupy. Dvojka „Nexus Polaris“ je hodně technické, aranžérsky dotažené LP, do nějž jsme přidali i thrash metalové riffy, prvky klasické hudby apod. Komerčně si tohle album vedlo nad očekávání dobře. Třetí deska „Animatronic“ byla naším pokusem o stvoření něčeho zcela nového. Odvážili jsme se skladby obohatit o elektronické prvky, ale všeho v rozumné míře, takže LP zůstalo velmi kytarové, tvrdé a agresivní. Myslím, že „Animatronic“ má specifickou atmosféru, kterou tehdy asi disponoval málokdo…

Mimochodem – po vydání „Animatronic“ jste byli nominováni na norskou Grammy v kategorii metalové hudby a pokud se nepletu, nakonec jste tuto trofej také získali… Jaké jste při tom měli pocity?

Poprvé jsme na Grammy byli nominováni už po emisi „Nexus Polaris“, ale vyhráli jsme to skutečně až s následujícím albem „Animatronic“. No, co ti mám povídat – byla to podivná, ale také dost zajímavá zkušenost. Ocitli jsme se v centru pozornosti norských státních médií, které se obvykle věnují pouze mainstreamu, byli jsme několikrát před televizními kamerami v přímém přenosu v hlavním vysílacím čase. Dokonce jsme absolvovali setkání s mnoha celebritami na after párty po Grammy… Zaskočilo nás to, ale vzali jsme tu situaci reálně a se střízlivým nadhledem. Máme tedy Grammy, jsme rádi, ale tím se pro nás tato epizoda uzavřela – neděláme z toho žádnou senzaci. Jak říkám, byla to pouze jedna z mnoha zajímavých událostí, které nás za dobu existence skupiny potkaly.

Po „Animatronic“ jste absolvovali dvě velké turné – americké s Moonspell a Amorphis, evropskou část pak se Zeromancer. Mohl bys tato turné nějak porovnat?

Turné s Moonspell a Amorphis bylo celkem dobré, ale američtí fandové nám připadali poněkud odtažití a konzervativní. S klukama z Amorphis jsme navázali dobré vztahy, s Moonspell poněkud chladnější, ani nevím proč, určitě to jsou milí lidé. Evropská štace se Zeromancer byla skvělá, fanoušci dalece lepší než v USA a navíc Zeromancer jsou naši perfektní kamarádi.

Dočetl jsem se, že všechny vaše nové skladby byly složeny pomocí počítače. Co vám tato nová zkušenost přinesla…?

Byla to rozhodně velice zajímavá zkušenost. Otevřely se nám tímto nové možnosti a poznatky. Zjistili jsme, že můžeme tímto způsobem více a rychleji experimentovat, vše máš stále pod svou absolutní kontrolou. Já jsem se na programování v posledních 2 letech hodně zaměřil, dost mi to usnadňuje psaní nových skladeb. Neznamená to ale, že bychom na jamování ve zkušebně zcela zanevřeli, naopak často tam na sobě dřeme jako hráči. Nespoléháme se jen na stroje a počítače.

Kytarista Angel je nejnovějším přírůstkem v rodině THE KOVENANT. Jak moc byl Angel skladatelsky zapojen do komponování nového LP „S.E.T.I.“?

V podstatě minimálně. On je takový náš starý známý, jezdil s námi už dříve jako kytarový technik. Je to ale šikovný, pracovitý a nápaditý hráč, proto nepochybuji o tom, že se na psaní příštího matroše bude už podílet mnohem více.

Vaše nové LP jsme nazvali „S.E.T.I.“ (zkratka anglických slov „Search For Extra Terrestrial Intelligence“ tedy „Pátrání po mimozemské inteligenci“ – pozn.aut.), což je skutečný vědecký projekt. Nakolik seriozně se o tento výzkumný projekt zajímáte?

Nechci, aby to znělo velkohubě, ale o tento projekt se zajímáme celked seriozně. Rozhodně bychom se neodhodlali pojmenovat tak své album, pokud bychom o stejnojmenném projektu měli pouze kusé informace. Zajímá nás vše, co se nějakým způsobem týká vesmíru a odhalování jeho nesčetných tajemství a záhad. S.E.T.I. je seriozní, účelný a velmi přínosný vědecký program, proto také pozorně sledujeme jeho výsledky.

A ty sám věříš v existenci mimozemšťanů, potažmo mimozemské inteligence?

Ano, stoprocentně věřím v mimozemské entity. Při té nepředstavitelně gigantické rozloze vesmíru je přece nemyslitelné, abychom zde vegetovali úplně osamoceni. Tomu se můj rozum vzpírá uvěřit. Určitě jsou spousty dalších forem života, než je ta naše, lidská.

Předpokládám tedy, že jste oddanými fanoušky různých sci-fi filmů, knih, časopisů apod…

To ano, ale mám spíše rád dokumentární pořady a literaturu faktu včetně různých odborných vědeckých publikací ve specializovaných časopisech. Netvrdím, že se občas rád nepodívám na dobrý sci-fi film, ale beru to jako odlehčený žánr na relaxaci.

Jaký je tvůj názor na nedávnou tragédii amerického raketoplánu Columbia, který explodoval během přistávacího manévru nad Texasem…?

Je to pochopitelně smutná záležitost, neboť přitom zahynula celá posádka raketoplánu. Na druhou stranu všichni kosmonauti jsou si určitě vědomi obrovského rizika, které jejich povolání obnáší. Je zřejmě přirozené, že dobývání vesmíru si čas od času vyžádá nějaké oběti. Rozhodně si myslím, že tragédie Columbie by neměla být důvodem k pozastavení výzkumu vesmírného programu.

Pokusil by ses odhadnout, kdy by tak konečně mohlo dojít k předložení ověřeného důkazu o existenci mimozemských organismů nebo bytostí?

Hmm, těžko říct… Celkem bych si ale tipl, že ještě za našich životů vědci 100% najdou nějaké mimozemské mikroorganismy či jiné drobounké formy života. Nemyslím si, že k nám přiletí nějaká vesmírná mimozemská delegace, toho se asi ještě hned tak nedočkáme. Jen se tak trochu obávám, že takoví mimozemšťané budou stejní jako my lidé – budou expanzivní s kolonizátorskými sklony.

Která píseň z aktuálního opusu „S.E.T.I.“ patří mezi tvé nejoblíbenější?

Mám rád všechny nové skladby, ale asi úplně nejvíce jsem pyšný na poslední song „Industrial Twilight“ – má totiž velmi silný a působivý motiv s patřičně apokalyptickou atmosférou.

Očekáváte od nového LP ještě větší úspěch, než jakého jste dosáhli s předchůdcem „Animatronic“?

Co ti na to mohu říct jiného, než že v to pevně doufáme, haha…! Ale vážně, fakt si myslím, že „S.E.T.I.“ k tomu má všechny nezbytné předpoklady. Už nyní se moc těšíme na reakce kritiky i posluchačů – přijímáme kladné i záporné ohlasy, neboť si rádi bez zatrpklosti poslechneme každý názor. Je to pro nás vždy přínosné a inspirující.

TOP 5

THE DOORS
LAIBACH
EINSTÜRZENDE
NEUBAUTEN + THE KOVENANT!


Prozradíš nám, co si upřímně myslíš o následujících skupinách…?

Marilyn Manson – moc ho nemusím, i když mám docela rád LP „Antichrist Superstar“. To je skutečně skladatelsky i produkčně vynikající album. Ostatní zbytek tvorby je proti tomu slabý odvar.Nine Inch Nails – to už je trochu lepší káva. Trenta Reznora beru jako skutečnou osobnost, což si o vyumělkovaném Mansonovi nemyslím.Pitch Shifter – fajn hudba, ale nemusím to mít zrovna doma.Theatre Of Tragedy – také celkem v pohodě. Myslím si, že T.O.T. nalezli před 2-3 lety hudební lajnu, která jim 100% sedí a v níž si nyní pohodlně libují. Proč ne…

No a na závěr nám, prosím, prozraď vaše plány pro rok 2003…

Prioritou bude samozřejmě propagace nového LP. Poprvé nás čeká headlining tour po celé Skandinávii, což je super, moc se těšíme. V létě odehrajeme pár festivalů, třeba Summer Breeze, Nuclear Blast festival a pár dalších, méně známých. Po festivalové sezóně bude určitě následovat velké evropské turné a po něm americké. Rádi bychom se podívali také do Japonska, ale to zatím ještě nemáme definitivně potvrzené.

Diskografie:

In Time Before The Light 1995
Nexus Polaris 1998
Animatronic 1999
S.E.T.I. 2003

Odkaz:
http://www.gentechranch.tk


zpět
Rozhovor přečten: 4477x         Autor: Radek Bubeníček