Whiplash ... Rozhovory ... Rozhovory naruby
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:
SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY

CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014

Rozhovory:
IMODIUM
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16430 x
CALES
22.10.2006 | 13908 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13431 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13336 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13325 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34334 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14366 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14218 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14204 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13911 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17482 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17450 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15732 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14672 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 236
Počet rozhovorů: 230
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
LOUĎA
z PAYO



Kdo jsi, kdy a kde jsi se narodil ? (vlastními slovy se popiš čtenářům)

Tipoval bych se na člověka, většinou se představuji jako Luděk Dvořák, narodil jsem se zcela určitě v porodnici, prý v Novém Městě na Moravě. Tudíž jsem Moravák, jsem na to hrd, ale prd si za to koupím...:))) Osobně bych se popsal jako „OOO“, tj. Obtloustlý, Obstarožní Obšourník. Šestadvacetiletý metrák živé váhy ve skoro dvou metrech, který pochytil trochu toho rozumu, trochu toho smyslu pro humor a trochu toho sex epílu...:)))

Současné zaměstnání – škola ?

V současné době dlím ve vyhnanství, tj. makám v Praze. Dělám v reklamní agentuře specializované na venkovní reklamu a přitom se snažím „předstírat“ postgraduální studium, abych oddálil vojnu, potažmo civilku. Naposledy jsem si hrál na vojáky ve školce a u toho taky zůstanu. I kdybych si měl kvůli tomu změnit pohlaví...:)))

Mohl bys stručně posat obsah a zaměření vašeho webzinu ?

Naše PAYO je otevřeno dobré hudbě a je jedno, která odnož metalu to je. Kašlem, jestli kapela vydává u Metal Blade nebo si hraje doma v garáži pro radost a své výtvory distribuuje na vypálených CD. Této otevřenosti se nikdy nezpronevěříme.

Jaké místo v redakci zastáváš ?

No i když je to takový malý matrix, mluvit o nějaké hierarchii v redakci, tak teď jsem „povýšil“ a jsem zástupcem šéfredaktora.

Proč tento zin vydáváš, co tě k tomu vedlo ?

Tak předně, zin vydává Pavel „Payo“ Merkl, bez kterého by to nemohlo fungovat. Já jsem nahraditelný, Payo ne. Já se přidal k sehrané dvojici Payo – Keli a snad jsem svým entuziasmem a podněty přispěl k tomu, že PAYO je dnes tam, kde je. Ale co je entuziasmus a podněty ve světle vyřizování korespondence, sázení textů, koordinace nahrávek, redaktorů atd., jež má na svých bedrech Payo? Pokud by Payo na tuto „černou“ práci rezignoval, nevěřím, že by se v redakci našel nějaký „šílenec“, který by to po něm převzal. Zin je velikánský koníček, nikdo nám do naší práce nekecá a tudíž je to skvělá příležitost se seberealizovat a zároveň tím potěšit stovky čtenářů a podpořit tak scénu. Velké díky také patří Shindymu, který nás nezištně podporuje. Slovo nezištně zdůrazňuji, sám si někdy kladu otázku, kdy ho to přestane bavit, protože z toho má vyjma „dobrého pocitu“ velké kulové a za ty prachy by si mohl otevřít betonárku na Maltě....:))))

Co na to rodiče ?

Rodiče měli v mých studentských časech obavu, že v tom zbytečně utápím peníze. Dneska už vydělávám a investuji do betonárek na Maltě, takže je vše v pohodě....:))) Děda si vždy koupí nejnovější výtisk a s babičkou v posteli nevěřícně kroutí hlavou, s jakými „hašišáky“ jsem se to dal dohromady....:))) Poslední číslo jsem dokonce daroval šéfovi v práci, protože si chtěl přečíst článek o OSE a poradit svému synkovi, který jako „teenska“ drhne nějaký punk...

A manželka, děti ?

Manželka? Přepych. Děti? Volil jsem mezi dítětem a psem. Pes/rhodeský ridgeback vyhrál. Ten mi zůstane na krku cca 10 let, děcko 18. Čistě pragmatický kalkul...:))) Jinak mám svoji Vendulku a ta mne moc podporuje. Až bude nejhůř, tak si pořídíme sviště a budeme využívat výdobytků sociální sítě našeho socializmem prolezlého státu.

Jsi na to sám ? (prosím nevyjmenovávat absolutní obsazení redakce, to je na stránkách, případně v tiráži).

Jsem jen kolečko v dobře fungujícím soukolí. Redaktoři přicházejí a odcházejí, jádro zůstává. V současné době se nám rozrůstají dopisovatelé, ať už z řad zaniknuvších zinů či ze zahraničí (Rakousko, USA atd.). Konečně je možno zaměřit se prioritně na kvalitu, což se dle mne naplno projevilo právě u čísla 17.

Co jsi od toho očekával ?

Smysluplné vyplnění mého volného času, aktivní vnímání hudby, kterou miluji a v neposlední řadě snaha postupným rozkladem docílit změna názvu z PAYO na Louďo....:)))

Splnila se tvá očekávání ?

ANO, ANO, NE.

Problémy s vydáváním ? (finance, úřady, cenzura…atd)

Klasika. Nemám moc rád fňukání, že nejsou peníze, že není čas, že jsou kapely líné a čtenáři zhýčkaní atd. Toho jsou plné úvodníky různých zinů, tak proč s tím tady otravovat, že? S úřady problémy nebyly, ale i tak Payo nechal časák zaregistrovat, pro sichr.

Myslíš si o sobě že jsi seriózní a objektivní v článcích, glosách, rozhovorech, recenzích ?

Nikdo není objektivní, záleží pouze na tom, jak má kdo v sobě zabudovaný vnitřní korektiv své subjektivity. Jelikož nám nikdo nekecá do rozhovorů, vybírám si na pokec ty kapely, které se mi libí a které si dle mého názoru zaslouží být v Payu. Na štíru s objektivitou jsem u recenzí, neboť se mi nechce bezhlavě ztrhat nahrávku, která se mi nelíbí. Tady nejde o nějaký strach z labelů, na to sere pes, jde o jistý pocit zodpovědnosti k lidem, co tu hudbu vyprodukovali. Ale pak vždy převáží pocit zodpovědnosti ke čtenářům a s odkazem na chybějící soudnost kapel, jež nikdo nenutil šunty nahrávat, potažmo posílat na recenze, píši s čistým hledím.

Píšeš radějí recenze, nebo rozhovory, nebo reporty z koncertů, festů ?

Nejraději mám rozhovory, neboť k rozhovorům přistupuji tak, že se chci něco dozvědět. A taky se většinou dozvím, neboť jsem tvor zvídavý, šťouravý, neodbytný...Recenze jsou v pohodě, ale časem zjistíte, že múza už se ulíbala a začnete cítit opotřebení materiálu. Reporty dle mne mají smysl jen tam, kde je rychlá odezva. Měsíce staré reporty pouze zabírají místo.

Přátelíte se mezi sebou vy redaktoři a šéfredaktoři různých zinů?

Máme k sobě pochopitelně blízko, ale nějaké velké bratříčkování to není. Je to jako v životě, někdo ti sedne, někdo ne. Spíše se navzájem podporujeme a předáváme si „know-how“.

Setkáváte se a vyměňujete si názory na kapely, scénu a tak podobně ? A vůbec, fandíte si vzájemně ?

Než jsem přispěl svou troškou do mlýna a zrealizoval Keliho nápad na uspořádání celorepublikového srazu zinařů, tak se spousta lidí znala jen z dopisů, telefonů atd. Teď se to trochu zlepšilo, i když ty srazy nebyly nějaké světoborné. A jestli si fandíme? Jasně, i když nezastírám, že jistá rivalita tu panuje. Či spíše panovala. Dneska to jde spíše do kytek a pryč jsou doby, kdy se čekalo, kdo první přejde od xeroxu na tisk, kdo první přijde s barevnou obálkou či kdo zvětší formát z A5 na A4.

Domníváš se že by kapely a ziny měly jaksi „spolupracovat“ ? Nebo je to jen otázka firem které si objednají k vydání nového alba rozhovor….atd ?

Jelikož jsme nikdy nefungovali na bázi „objednávek“, tak odpověď je nasnadě. Tebou zmíněný klientelismus funguje a je jedno, jestli je to ze strany labelů či ze svého časáku uděláš „moderní“ a „otevřený“ časopis a snažíš se urvat reklamy na chlast, filmy či mobilní telefony. Každý má svůj práh soudnosti a pokud to děláš jen jako koníček a nejsi na tom finančně závislý, tak je logické, že ziny a kapely spolupracují bez nějakých postranních úmyslů. A když je tvůj časák kvalitní, tak to kapely berou jako poctu, že dostanou prostor a odpadne nějaké doprošování se a tahání odpovědí z unuděných leaderů kapel. A to je dle mne nejlepší možná pozice, ve které se můžeš jako hudební časopis ocitnout.

O vás o redaktorech se mezi kapelami vesměs traduje, že jste zaujatí, že k recenzi dostane vždycky cédéčko ten, kdo tomu nerozumí anebo si chce vyřídit účty s tou danou kapelou. Osobně se domnívám, že tomu tak není, ale na mém názoru nezáleží. Zajímá mne tvůj názor. Co mi na to povíš ?

Stačí si položit triviální otázku: „Co by z toho kdo měl?“. Přeci nikdo nebude dávat v šanc svůj čas, píli a peníze, aby si s někým vyřizoval nějaké pseudoúčty. Spíše vidím velký deficit soudnosti u kapel, které na jednu stranu hlasitě vytrubují, jak je motivuje kritika, ale když přijde, tak se s ní prostě nemohou srovnat. A je úplně jedno, jestli kritik měl či neměl pravdu. Je to jeho názor a s tímto „rizikem“ musí počítat každý, kdo do časopisu pošle něco na recenzi. Pokud je časák natolik soudný, že CD na recenze přiděluje lidem, kteří danému hudebnímu stylu rozumí, či alespoň se tváří, že rozumí, tak v tom nevidím problém. Docela dobrým korektivem se mi jeví různé bodovací tabulky, kde výsledný průměr o nahrávce též něco vypovídá. Žel v dnešní době jsou tabulky z technického hlediska velmi těžko realizovatelné. A škarohlídům vzkazuji, že drtivou většinu recenzentů tvoří zarytí fandové a že na recenze UG nahrávek nejsou zatím školy. To není o novinařině, to je o úplně něčem jiném...

Kde si myslíš, že spočívá příčina jakési téměř nevraživosti mezi kapelami a redaktory? Samozřejmně že se to odvíjí od toho, jak o dané kapele napíšeš, že ? Ptám se proto, že jsem kdysi psával recenze a 9 kapel z 10 mne z hloubi duše nenávidělo.

Již jsem to naznačil v předchozí odpovědi. Kapely si prostě musí uvědomit, že časopisy jsou pouze prostředníky subjektivních myšlenek redaktorů. Že se nezboří svět, když je někde otisknuta špatná recenze. Že se ten svět nezboří, i když ona špatná recenze je vysloveně nespravedlivá. Pokud hrají kvalitní muziku a jdou za svým cílem, tak se k uším posluchačů dostanou, i kdyby měla všechny UG časáky pod palcem Česká unie neslyšících...:)))

Myslíš si, že jsou muzikanti v právu když na vás nadávají a obviňují vás ze zaujatosti…atd?

V určitých případech jsou určitě v právu. Ale jak jsem už napsal, o tom to přeci vůbec není. Otázka nestojí, jestli budeme či nebudeme mít fundované recenzenty, ale jestli budeme mít vůbec nějaké recenzenty! Lidi v časácích (mám-li mluvit za sebe, neboť znám i výjimky) neprahnou po nějakých promáčích, mají dostatek informací, aby si to, co je zajímá, opatřili standardní cestou. Psaní recenzí je servis čtenářům a hlavně kapelám. Zmíním-li rouhačskou myšlenku, tak proma by mohla v extrémním případě sloužit redaktorům pouze k výběru kapel pro rozhovory a na recenze by se každý mohl vybodnout. Redaktoři by si svůj názor po poslechu promáčů udělali a proč by tyto názory měli ventilovat navenek, když stejně každý remcá a obviňuje je z podjatosti? Je to řešení? Není!

Kteří muzikanti (kapela) tě nejvíc naštvali (při rozhovorech, nebo i jiných situacích) ?

Víš, má tělesná schránka bude na světě jen omezený časový úsek, tak proč bych si měl tuto dobu otravovat nějakým naštváváním se? Tohle neřeším. Chceš spolupracovat, OK. Nechceš, tak běž do prdele.

Kteří tě naopak příjemně překvapili ?

Stejná odpověď. Apriori od lidí, kapel atd. příliš neočekávám, takže žiji v permanentním překvapení...:)))

Co myslíš, mají tě muzikanti rádi, jsi s některými v pravém slova smyslu kámoš ?

Kdybych byl s každým kámoš, byl by to signál, že je něco v nepořádku. Tudíž jsou tu típci, které nemusím a o kterých si myslím své a jsou tu lidi, které beru, uznávám a s kterými jsem v přátelském vztahu.

Zajímá tě názor muzikantů-kapel na tvůj zin ? Ptal ses jich někdy na to ? Asi by bylo dost zajímavé zavést rubriku : „názory kapel na náš zin“, co ty na to ? Myslím že by to byla dost velká zábava pro všechny.

No tak nějak podprahově vnímám reakce okolí na náš zin, ale že bych k tomu přikládal nějakou velkou váhu? On toho každý hodně namluví, však to znáš. Myslím, že jsem natolik soudný, že poznám, kdy se nám něco povedlo a kdy ne. Vzhledem k tomu, že v PAYU redaktoři fungují na sobě nezávisle a že vše koordinuje Pavel Merkl, tak mé první setkání s časopisem je plné překvapení, neboť poprvé vidím nejen příspěvky kolegů, ale i grafický layout. Tudíž jsem v roli „nestranného“ čtenáře, který se seznamuje s něčím novým.

Jak na tebe působí nynější situace, kdy jsi sám zpovídán a navíc členem kapely ?

Je to zajímavé. Ani ne tak, že mne zpovídá člen kapely, ale že mne zpovídáš přímo Ty! Asi očekáváš, že napíši, že je z otázek vidět jiný úhel pohledu? Tak jo, z toho, jak kladeš otázky je na první pohled vidět, že jsem zpovídán členem kapely a ne typickým redaktorem. Je to úplně jiný úhel pohledu...:)))

Jaký je tvůj názor na naši současnou hudební (rockovou, metalovou) scénu ?

Nemám odstup, tudíž se nechci pouštět do nějakých hlubokých úvah. Snad jen, že mne těší, že naše metalová scéna je lepší než metalová scéna v Mongolsku či ve Vatikánu...:)))

Co si myslíš o úrovni právě fungujících webových i papírových zinů, které hodnotíš nejvýše ?

Papírové ziny upadají, to je žel nesporný fakt. Netřeba se dívat na obligátní Slovensko, i u nás se najde víc než dost alarmujících příkladů. Tento propad do jisté míry vyplňují web-ziny, kterým však bude nějaký čas trvat, než začnou plně využívat potenciál, který internet jako takový skýtá. Žel to asi nebude dříve, než se dostatečně zvýši počet čtenářů web-zinů. A to zas tak brzo nebude...No a v neposlední řadě platí, že počítač si sebou na záchod nevezmete...:))) Hodnotit nebudu, osobně navštěvuji pravidelně 5 česko-slovenských web-zinů, což není zrovna moc, abych z tohoto počtu mohl někoho vyzdvihovat.

Jak posuzuješ činnost českých vydavatelských firem, které hodnotíš nejvýše ?

Zde již nějaký hodnotící soud mohu uvést – pokud se na to dívám českými měřítky, tak se mi líbí práce Redblacku, Obscene a Shindyho. Škoda jen, že jejich možnosti jsou značně omezené a jejich priority jsou jasně dané.

Tvoje tři nejoblíbenější české kapely ?

Připadám si divně, ale nemám nejoblíbenější kapelu, natož 3 nejoblíbenější kapely. Mám desítky kapel, které mám rád, ale nejoblíbenější? Vážně nemám...

A tři české kapely, které zrovna poslouchat nemusíš ?

Těch jsou mraky. Jelikož se dívám na tvorbu kapel komplexně (tj. názory, texty, hudba atd.), tak vážně nemusím novodobé „Slovany“, které ve jménu black-metalu hlásají své pravdy. Tohle vážně nemusím...

Jak dlouho si myslíš, že ti ještě vydrží elán a chuť na vydávání a psaní zinu ?

No zatím nic nenasvědčuje, že by mne přešla chuť. Spíše je to ovlivněno okolím, jestli mi bude umožněno smysluplně přispívat do časáku, který má fazónu a za jehož obsah bych se nemusel stydět. Určitě bych nezačal s něčím na zelené louce, či bych na svá bedra nebral věci kolem korespondence, sázení textů, korektury, ladění grafiky atd. Na to jsem už vážně dost starej...a pohodlnej....:))))

Připravuješ nějaké radikální změny, novinky v obsahu…atd ?

PAYO se neustále vyvíjí a snaží se čtenářům přinášet stále něco nového a navíc. Teď jsme např. zavedli oboustranný barevný plakát formátu A2, který nezvedl cenu časáku ani o korunu. Proč taky, když náklady za plakáty zaplatily labely? My jsme pouze provedli korekci, protože nechceme mít v časáku plakáty nějakých sračiček. Od toho tu jsou jiné časáky, grrrr.

Tvoje životní krédo ?

Žít a nechat žít. A chovat se tak, abych se za sebe nemusel stydět. Jak prosté...:)))

Nemám rád „slova na závěr“, tak se jen slušně rozluč, pokud možno přátelsky.

Velké díky za prostor, který jsi mi vymezil. Taktéž tímto uctivě zdravím Radka Bubeníčka, Vráťu Šantrocha a vůbec všechny skvělé lidi, kteří připravují Whiplash. Tobě přeji vše nej a na tom plakátu Root do PAYA se domluvíme....:)))) (musím tu trochu „intrikovat“, aby měli šťouralové nad čím přemýšlet....:)))). Mějte se všichni záviděníhodně...


zpět
Rozhovor přečten: 4334x         Autor: Big Boss