Whiplash ... Články ... Profily
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:
SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY

CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014

Rozhovory:
IMODIUM
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16426 x
CALES
22.10.2006 | 13903 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13426 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13331 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13319 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34329 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14362 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14213 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14197 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13906 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17481 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17446 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15728 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14665 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 236
Počet rozhovorů: 230
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
SLUKA
Legenda o vášni



     Rockový našinec tak nějak volky nevolky vždycky věděl, nebo přinejmenším alespoň tušil, že rockové pole tak velké části světa, jako je severní část amerického kontinentu, musí krom jmen zavedených a slovutných zákonitě disponovat stovkami jmen výtečných muzikantů, která k nám navzdory svým nesporným kvalitám vůbec neproniknou, či přinejmenším proniknou ztěžka. Ač ke škodě věci jedná se o jev zcela přirozený a jako takový pochopitelný. Přesto, že jejich již zmíněné přednosti by měly ony hudebníky předurčovat k tomu, aby širší, při vší skromnosti dejme tomu celosvětové hudební povědomí ovládli. Ne každému je to dopřáno a možná ne každý o tuto výsadu stojí za každou cenu. Vždyť si stačí uvědomit, nakolik malou je v porovnání s Amerikou ta naše zemička česká, a přitom kolik se v ní vyskytuje sveřepých rockových stoupenců, kteří se mohou chlubit, že znají všechny naše kapely, byť třebas jen z toho kterého rockového proudu? Jedno z takových jmen, ačkoliv dále seznáte, že až natolik neznámým u nás rozhodně není, pocházejících zpoza velké louže, zní SLUKA. A my jsme se, v podstatě bez velkého rozmýšlení, rozhodli, vyhradit mu na Whiplashwebu trochu toho následujícího prostoru. Jednak proto, že po poslechu jeho cédéček, které nám byly bodrým a sečtělým Christopherem Slukou poskytnuty, jsme nabyli neodvratného dojmu, že za to nakrásně stojí, a jednak a především proto, ale to si nechme až na samotný závěr.

Siločáry emocí

     Zpěvák, kytarista, přičemž nejvíce si rozumí s kytarou akustickou, pianista, hráč na syntezátor, perkusionista či houslista, tedy jak vidno multiinstrumentalista Christopher Sluka si své hurá do života pomyslel 11.2. 1962 kdesi na periférii města Seattle a po umělecké dráze je směle přirovnatelný k dychtivému, odstup si však udržujícímu běžci na dlouhých tratích (však také ony atletické disciplíny rekreačně a věru rád provozuje). K dnešnímu dni je v hudebních kruzích již pořádně ostříleným mazákem a ač nám (ovšem jak komu, viz dále) jeho jméno do teď nic moc neříkalo, o nějakém jeho hochštaplerství nemůže být ani zmínka. Svou vskutku květnatou muzikantskou kariéru zahájil v 80. letech minulého století několikaletým působením v řadě kapel, které údajně zněly podobně, jako kdyby se v Americe domestikovali Duran Duran, na rozmanité newyorské klubové scéně. Avšak v roce 1988 si jej při jednom z pódiových vystoupení všimli vyhledávači nových talentů japonského vydavatelství Meldac, jež je subpobočkou firmy Mitsubishi, a Chris se tak následně a neochvějně sblížil s nahrávací výkonnou mocí země vycházejícího slunce. Japončíci byli natolik zaujati poprockovým soundem skupiny SLUKA, melodickým bádáním Chrisova hlasu a volnomyšlenkářskými dobrodružstvími podtrhujícími odlišnou a emotivní stavbu jednotlivých kompozic, že jí umožnili nahrát v Los Angeles singl s písní Sunday's Child a tento posléze vydat v Japonsku. Výsledek předčil všechna očekávání, takže debutní album na sebe nenechalo dlouho čekat a už v roce 1989 bylo pod názvem Emotional Battlefield bleskurychle také vydáno. Slukova smlouva s Japonci zněla na dva komplety, přičemž o dva roky později byla tedy naplněna počinem Fear Of Ordinary Life. Především díky zaměstnání svého otce (voják z povolání) mondénní Christopher procestoval v podstatě celé USA a velkou část světa, včetně Evropy, a nikdy nepobyl na určitém místě více jak pár let. Nicméně po emisi desky Lost In This World se v roce 1994, po letech strávených v cizině, vrátil do USA, aby jako místo své habitace natrvalo zvolil kalifornské San Diego, kde postupně v Pacific Beach a v den Halloweenu 1997 potom v Mission Beach zakoupil tzv. coffee houses. V jednom z nich vybudoval vlastní nahrávací studio a když poté založil svou vydavatelskou společnost Steel Flower Music, nic mu nebránilo, aby se počínaje albem A Matter Of Perception stal prakticky svobodomyslným a soběstačným umělcem. To, že je srdnatý Chris veskrze výhradním komponistou a textařem kapely SLUKA, je samosebou nabíledni, avšak vytvořením soukromého studia a labelu se může, a také že se tak děje, směle rozvíjet i coby producent a zvukový technik. Krom toho je ale ona chrabrá persona všestranně čilá ještě po dalších liniích. Nejenže umí a nesmírně jí baví létat aeroplánem, že je aktivním a dá se říci i úspěšným podnikatelem (kávové domy, nahrávací studio, vydavatelská činnost), vyzkoušel si i herecké řemeslo, ale vyniká též jakožto umělec s projevy ztvárněnými vizuálně. Jeho poněkud surrealistické, olejem vyvedené obrazové výtvory byly už vystavovány v galeriích v New Yorku, San Diegu, Tokiu či Milanu, přičemž obaly tří prozatím posledních Slukových alb jsou skrze reprodukce některých z jeho maleb dalšími z vlastních seberealizací. Pro nás je ale v tuto chvíli nejdůležitější hudba.

Heslo zní: odvaha!

     Vůbec poprvé pocítil Chris chuť sladkého dřeva ve svých osmi letech pod silným ovlivněním Beatles a pokud jde o pozdější vlastní muziku ze Slukova tvůrčího a aranžérské pera, zde se dá neochvějně hovořit o vcelku svébytném osvojení si zapeklitě vytříbené a členitě vystavěné, romantické symbiózy poplatné rocku a popu. Ta pak ve velké míře rezignuje na obvyklou chytlavou okázalost, přičemž ale jaksi tápu, od které z oněch dvou zmíněných platforem se daný opusu moderandi odráží z větší části a raději. U všech ďasů, učiňme kompromis, povšechně konstatujme, že ony dvě složky jsou zde naváženy v na kvadrát vyrovnaném poměru, a je to. Co ale nepřeslechnutelně převažuje takřka nade vším, je akustické, jaksi komorně laděné pojetí oné pohodové a příjemně odlehčené muziky. Přitom takové subtilní pasáže či celé skladby jsou pak ve Chrisově repertoáru, vykazujícím takovýmto způsobem kontrastující barevnost, zjevně zastoupeny z drtivé části. Ať tak či onak lze v ní výslovně hodně vzdáleně vystopovat vlivy amerických poprockových veličin jakými jsou příkladně Toto, sólový Steve Lukather, Reo Speedwagon a jim podobné. S tím, že určité linky zbrusu nového Slukova alba Social Anxiety mi, ale čistě subjektivně, za což mne není třeba hned tlouci, a když už, tak ne do hlavy či do houslí!, evokují určité faktory tvorby britských Marillion. Po textové stránce je úhlavním Chrisovým tématem život ve všech jeho podobách, inu, co na srdci, to mýrnyx týrnyx na albu. Sám autor se navíc domnívá a cítí, že jeho hudba má nejblížeji k posluchači evropskému.

     Slukovi hodně blízké prameny uvádějí, že všech šest uvedených alb bylo distribuováno bratru do celého širého světa, nicméně pokud jde o naše hudební kvelby, po pravdě řečeno přetěžko bychom v nich hledali kterýkoliv z oněch titulů. Tak lze také chápat jeden z podstatných důvodů, proč satyr Christopher zatoužil navštívit koncertně naši zemi, načež vyjma novinky Social Anxiety může propagovat též letošní, výstižně otitulovanou kolekci Song For "Live" Performance From The First 5 Albums, jež mapuje celou předešlou Slukovu tvorbu a z níž si po kliknutí zde lze přehrát do formátu MP3 převedenou píseň Under The Rug. Avšak nenechte se zmást, neboť dotyčný se u nás už jedenkráte představil. Loňského 2.března si s podporou své kytary zazpíval v Plzni s tamním dětským pěveckým sborem Mariella, načež se objevil i v televizním pořadu Snídaně s Novou. "Do Čech jsem se velmi těšil", nechal se tehdy slyšet, "znal jsem dosud vaši zemi pouze z vyprávění svých rodičů. Když jsem byl malý, ptal jsem se často otce, co že je za těmi dalekými kopci. Řekl mi, že to jsou Čechy (Chrisův otec sloužil v letech 1970 - 1974 v tehdejším západním Německu, tudíž náš rek mluví i dobře německy), ale že se tam nikdy nepodívám, jelikož on je americký voják. Když jsem premiérově vstupoval na českou půdu, bylo to trošku zvláštní." Další a nejpodstatnější příčina Chrisova rozhodnutí navštívit koncertně Česko, se z předešlých řádek víceméně nabízí sama. Jak je patrné z jeho příjmení, má Slukův rodokmen české kořeny, jeho prapředkové přišli do USA z jihozápadních Čech už v roce 1860 coby muzikanti. Není proto divu, že touha poznat mnohem více zemi svých předků, zároveň se v ní prezentovat coby aktivní muzikant a pokusit se zde o navázání na tradici druhdy rodinného muzicírování, u něho sílí. Miluje tedy Čechy, rád se s nimi stýká, nepohrdne českým pivem, jídlem a kulturou. "Jsem rád, že poznávám zemi, odkud pocházejí moji předci", hrdě sdělil Chris novinářům loni v Plzni, " a kterou znám z fotografií svého dědečka, jenž bohužel zemřel dříve, než kam sahá má paměť."

     Personální soupiska jeho doprovodné skupiny skýtala za celá ta předešlá léta dlouhatánskou řadu jmen, načež však lze na základě informací ze Slukova štábu konstatovat, že z hudebníků, kteří s ním vytvořili jeho letošní studiové dílo (baskytarista Ron Gomez, bubeník Bill Ray a zpěvačka Jennifer Hart), by k nám přijela dát takto všanc svůj obšírně poutavý um toliko pěvkyně Jennifer Hart.

Hozená rukavice, aneb kdo neuslyší, neuvěří!

     Celá věc má však jeden podstatný háček. Duo SLUKA - Hart bude v naší zemi pobývat v termínu od 5. června do 9. července, na který už má dojednáno prozatím něco málo klubových a festivalových štací. Aby se však perfekcionistický SLUKA mohl živě představit širší české rockové komunitě se vším všudy, je nanejvýše, ba přímo bytostně nutné, aby se tohoto nelehkého, avšak zvláště pak chvályhodného úkolu neprodleně a se zápalem pro věc zhostil některý z tuzemských koncertních promotérů, některá z pořadatelských agentur, a podobně. Jelikož by duo s doprovodem vážilo dalekou cestu až z USA, je jasné, že to nebude pro jeden či dva koncerty. Zde se nabízí několik možností. Vzhledem k výše zmíněnému zaměření a pojetí hudby skupiny by do úvahy mohlo přicházet menší koncertní turné po české klubové scéně, nebo by s těmito Amíky jako speciálními hosty mohla po vlastech českých vycestovat některá z našich žánrově podobně zaměřených kapel, jež má své turné třeba už naplánované. Za úvahu také stojí pozvat Slukovu protřelou družinu na některý z dalších tuzemských letních festivalů, kterých se u nás koná už nespočetně úctyhodná řada. Zkrátka, koncertní a festivaloví promotéři, kluboví dramaturgové či manažeři nechť považují předchozí řádky za samotnými rockovými přáteli naší země požehnané hození jim rukavice (za vystoupení požadují toliko úhradu nutných souvisejících výdajů). Jestli ji kdosi z do značné míry odvážných (a odvážným, jak okřídleně známo, štěstí přeje) zvedne, bude to jen a jen fajn, půjde o důkaz, nakolik jsme jako rockový národ přístupní novým jménům, že zbůhdarma nezahazujeme takovéto příležitosti a nabídky. Prostopravdou ale je, že to už, panečku, záleží výhradně na jmenovaných z oblasti organizování rockových podniků. Nuže tedy, pokud by se našel kdosi, kdo by si několikerou pódiovou performanci fištrónského bandu SLUKA před slechy a zraky našich hudebních příznivců chtěl promptně a bezděky naložit na svá bedra, zde jsou potřebné kontakty (slouží i pro objednání jakéhokoliv titulu ze Slukovy diskografie) pro zavelení k útoku na hudbymilovné Čechy ze zadních pozic.

Diskografie

Emotional Battlefield 1989
Fear Of Ordinary Life 1991
Lost In This World 1993
A Matter Of Perception 1997
A San Diego Zoo 1999
Song For "Live" Performance From The First 5 Albums (kompilace) 2001
Social Anxiety 2001


Kontakty v ČR:
Milan Reitinger, Staňkov, tel. 0603/244703

V USA:
Steel Flower Music San Diego
tel. 858-483-80345
fax. 858-495-0443
christopher@sluka.com
http://www.sluka.com


zpět
Článek přečten: 5215x         Autor: Vratislav Šantroch