Whiplash ... Články ... Z archivu
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:
CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014
HARLEJ
BRUTAL ASSAULT 2013

Rozhovory:
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.
DIPTHERIA

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16327 x
CALES
22.10.2006 | 13806 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13344 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13236 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13226 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34221 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14256 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14106 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14097 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13817 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17361 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17320 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15610 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14542 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 234
Počet rozhovorů: 229
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
Kirk Hammett
Vydřený respekt



     Rockový fenomén a snad ještě stále vládce metalového (?) Olympu jménem Metallica vypustil letos do hudebních sfér svého šestého potomka. Stalo se tak po zasloužené dovolené na zregenerování sil, kterou si Metallika vybírala předlouhých pět let. O této, v tvrdě rockovém světě snad nejpopulárnější, nejposlouchanější, a další nej by mohla následovat, formaci už toho bylo napsáno více než dost. Články o Metallice naleznete v nejrůznějších bulletinech, magazínech či knihách a ani Whiplash nezůstal pozadu. Pojďme si tedy společně ve stručnosti nastínit spíše curriculum vitae postavy sólového kytaristy Metalliky KIRKA HAMMETTA. Příjmení HAMMETT přijal KIRK jako umělecký pseudonym. Původní příjmení Hamster (Křeček), jak jistě sami uznáte, k drsnému hochovi, hodlajícímu zasvětit své životní poslání tvrdému rocku, přeci jenom příliš nepasovalo.

Málo důvodů k oslavě

     Vraťme se do roku 1962, přesněji do požehnaného dne 18. listopadu. Toho dne na předměstí kalifornského San Francisca, v nemocnici Saint Lucas, přivádí jistá Mrs.Hamsterová na svět jedno ze svých dětí, KIRKA. Většinou, když se narodí nový život, se vzápětí vrací vše zpět do všedních kolejí. Ale v tomto případě tomu tak nebylo. Na svět přicházejí děti geniální, ale i mentálně postižené. Rodí se děti rodičům, kteří se o své potomky pomocí tučného konta báječně postarají. Ale světlo boží poprvé spatřují i děti, které se budou muset se svým osudem poprat a to vyloženě samy. Ty budou nuceny si své místo ve společenství lidí tvrdě vydobýt. Příkladem takového člověka je právě i KIRK HAMMETT. Své mládí prožil KIRK v té nejhorší čtvrti San Francisca, v níž převládal každodenní silný boj o živobytí a přežití. Zdejší mládež postrádala i ty nejmenší vyhlídky na jakékoliv uplatnění se. Ani KIRK nebyl vyjímkou. Od malička byl uzavřený sám do sebe a od svých šesti let, kdy začal sbírat různé figurky, které jenom trochu vyhlížely strašidelně, ho vcelku nic jiného nezajímalo. Když zrovna žádnou figurku do své sbírky nesháněl, byl jeho obzor upřen do království kreslených příběhů a komiksů. Toto silné pouto váže KIRKA dodnes a jakmile má jenom chvíli vzácného volna, je možné jej vidět s komiksem v rukách. V jeho mládí bylo velmi málo důvodů k oslavě a ke kytaře přilnul láskou až za hrob až ve věku patnácti let. Zpočátku svou šestistrunnou milenku bral do rukou jen, když měl chuť se bavit. Ale když v sobě objevil dar velkého hudebního nadání, počal jej prakticky rozvíjet a využívat při svých milostných schůzkách se svou velkou láskou, slečnou kytarou. Těch lásek bylo v jeho životě ještě více, ale o nich až později. Jak už víme, KIRK pochází ze San Francisca. Zde koncem 60. let započalo ono nádherné květinové hnutí hippies a ani to svým vlivem nemohlo našeho hrdinu nezasáhnout.

První schůzky s kytarou

     V patnácti letech začal KIRK docházet na své první schůzky s kytarou a tehdy sebou pomyslně brával i své idoly, hudební geroje jako je Eric Clapton, Joe Perry, Jimi Hendrix. O něco později se jeho fascinace přenášejí směrem k Michaelu Schenkerovi a Uli Rothovi. V roce 1982 započal KIRK s docházkou na lekce výuky hry na kytaru k Joe Satrianimu. Tento kytarový profesor naučil KIRKA během pětadvaceti lekcí, které trvaly do roku 1987, spoustu užitečného. Kytarové stupnice, různé styly hry na kytaru, cit, riffy a umění aranžování. KIRK s Joem hrál hodně, často si i dnes oba spolu s chutí zahrají, především repertoár Jimiho Hendrixe. Tímto velmi přátelským vztahem získal KIRK mnoho, ale hlavně cit pro harmonickou hru. Dnes pokládá KIRK za největší hvězdu a nejvšestrannějšího kytarového hráče, hned po Eddie Van Halenovi, Steva Vaie. Sám je velkým fandou tří oktáv a miluje hraní různých mollových a durových stupnic.

Rozhodující krok

     Vraťme se ale ještě k HAMMETTOVU životopisu. V roce 1981 jej totiž vyhledal přítel Tom Hunting, aby se oba společně shodli na založení kapely. Oba tak položili základní kameny svých hudebních životů a na nich vybudovali soubor Exodus. Jeho činnost posléze přenesli, kam jinam, než do Bay Area a do různých klubů. Exodus si po čase zahráli i před již poměrně proslavenou Metallikou, kterou KIRK bezmezně obdivoval. A tak když v roce 1983 dostává právě od této kapely nabídku, aby v ní obsadil uvolněné místo po D. Mustaineovi, nenechává si svou šanci proklouznout mezi prsty. Rozhodnutí sice nepadlo hned, ale nakonec si KIRK podá s Tomem ruku se slovy: "...tak tedy čau, kamaráde..."a oba se ve velmi přátelském ovzduší rozcházejí. Oba vyrůstali v chudobě a věděli, že štěstí se musí umět uchopit pořádně za pačesy. A co KIRK věděl o skupině, do níž hodlal zamířit své kroky na cestě za uznáním a slávou? KIRK: "Je to skupina, která se nebojí pustit do nových věcí. Je to jednotný tým, který pevně kráčí za vytouženým cílem i přesto, že musí ze sebe vydat úplně vše. Metallica, to je jistota. A to je v mém životě to, co mě nikdy nezradí. Já vím, jaké to je být ponížený. Zažil jsem mnoho podrazů, ale nikdy od Larse, Jasona, Jamese či od nebohého Cliffa. Po období, které jsem prožil se svou matkou, je to druhá nejoblíbenější část mého života. Zůstali mi jen tři podstatné věci, které vyplňují můj můj život: rodina, Metallica a mé figurky." Vystřídat Mustaineho nebylo pro KIRKA vůbec těžké, ale mrzí jej, že si Dave dlouho poté stěžoval, že ho HAMMETT kopíruje a že je mizerným náhradníkem. Ale na Cliffa Burtona vzpomíná KIRK, ostatně jako všichni v Metallice, s láskou. Jeho vzpomínky na něho jsou jako na velmi inteligentního kluka, který nade vše miloval hudbu, jako na skvělého člověka, který věděl, co dělá a co dělat bude.Dále je Cliff v KIRKOVĚ mysli zapsán jako člověk, který o sobě nikdy nepochyboval ani v soukromém ani v hudebním životě. KIRK se velmi často zabývá myšlenkou, jak by asi Metallica vypadala dnes, kdyby v ní stále Cliff Burton působil. Není sám, koho napadají takové myšlenky. Mám pravdu?

Vlivy a inspirace

     Co se týká hudby, poslouchá KIRK téměř vše a zastává názor, že v hudbě nelze přesně označit to, co se líbí a co nikoliv. K jeho velkým oblíbencům patří tedy i Beethoven, Čajkovskij nebo Bach. KIRK velmi rád sleduje i horrory, neboť podle jeho slov je hudba v nich obsažená vždy překrásně dramatická. KIRKOVY začátky spočívaly samozřejmě v rodině, jelikož jeho bratr Rick hrával na kytaru a Kirk byl stále u toho. Jakmile Rick odcestoval, kytaru bratrovi zapůjčil a ten se velmi rychle učil. V té době měl KIRK, kromě výše jmenovaných, za své favority ještě Aerosmith a Kiss, které poslouchal a studoval z jejich desek, jež si kupoval. Ale náš rek hrál jen to, na co stačil, což rovněž pochopitelně záviselo i na kytaře. Asi po šesti měsících mu bratr zakoupil první kytaru a ta celý ten čas visela v jeho pokoji. Směl na ní hrát pouze byl-li bratr Rick doma. Ale ne vždy souvisela KIRKOVA práce s hudbou, neboť zpočátku se živil dokonce i jako umývač nádobí v restauraci. Ale za první výplatu si už mohl samozřejmě koupit kytaru a tou byla Gibson Flying V. Po opuštění nezáživného zaměstnání si náš kytarista zakoupil svého úplně prvního Marshalla a za peníze utržené za práci v obchodním domě si k němu mohl koupit i první reprobox. Následoval rok bez zaměstnání, který KIRK prožíval v Bostonu, kde padly i poslední úspory. Ovšem krátce nato se štěstí přiklání na KIRKOVU stranu ve formě podpisu smlouvy s firmou Elektra a tak nová aparatura už nebyla jen pouhopouhým snem.

Milenky a technické zázemí

     Kromě ještě jedné velké vášně, kterou je skateboard, má dnes KIRK HAMMETT, jako každý správný kytarista, několik lásek a milenek. Jednou z nich je třeba Jackson model Randy Rhoads, černou Stratocaster, o tři a půl tónu níže laděnou červenou Fernandez, nebo Aria Nightwarrior, se kterou se laská pouze při zahřívání před koncertem. Svůj domov sdílí KIRK ještě s Gibson Flying, s jednou koncertní kytarou a jednou klasickou španělkou. Na turné vozí KIRK osm ze svých lásek a o ty mu pečuje kytarový technik Ian, který je podle KIRKA skvělý. Jako každá žena, musí mít i KIRKOVY lásky a milenky v šatníku pořádné doplňky. Mezi ně můžeme směle počítat snímače EGM, dva zesilovače Messa Boogie pro rytmické pasáže, pro sólové party pak běžné typy Marrshallů JCM 800 o výkonu 50W. Dále pak výhradně pro efekty využívá maestro HAMMETT třeba Ibanez Tube Screamer pro Marshalla, k zabarvení tónu při sólu, nebo Ada Multi Efekt. Jde o systém obsahující flanger, delay a chorus Ada-Echo s 16 presetovými hodnotami dozvuku, při jehož užití lze zvolit libovolně 16 různých délek echa. Při koncertech má KIRK před sebou ještě celou řadu pedálů a šlapek, což je speciální zařízení firmy Morley. Hlasitost kytary reguluje KIRK pedálem Cry Baby. Ale z celého technického vybavení kapely na koncertním pódiu má KIRK strach, jelikož: "...celé to zařízení nemohu ani přehlédnout. Čím je kapela větší, tím je to horší." A co říká náš mistr sladkého dřeva o svých láskách, ke kterým hovoří hlasem svého srdce?: "Moje kytary znamenají pro mně život. Jsem s nimi v neustálém spojení. Bez nich si neumím představit svou existenci."



Vzpomínky na budoucnost

     KIRK HAMMETT byl vždy oceňován především za svůj evropský styl hraní. Snad i právě pro tento přínos nemá ani celková koncepce díla celé Metalliky k evropským kapelám, jež se v minulosti upsaly tvrdé rockové muzice, příliš daleko. Roky 1992 a 1993 byly roky Metalliky. A další KIRKOVY cíle do budoucna v oněch požehnaných časech?: "Chtěl bych hrát tak dobře, jak jen to bude možné. Nechci také na svých deskách přinášet desetkrát stejnou hudbu, jako se to často stává jiným kapelám. Mým velkým přáním je pokračovat v našem stylu a spolu s kapelou navázat ještě užší kontakt s našimi fanoušky a posluchači a i nadále si je udržet."
     Takový tedy je a bude KIRK HAMMETT. Takový je a vždy bude člověk, který musel tvrdě bojovat za své životní uplatnění a který si sám, bez přičinění druhých, vydřel uznání a slávu. Obojí si plně zaslouží. Obojí mu přejme a nezáviďme!

Oficiální diskografie (USA+Velká Británie):

Alba:
Kill ´Em All 1983 (červenec)
Ride The Lightning 1984 (červenec)
Master Of Puppets 1986 (únor-vyšlo v lednu 1987 i jako dvojalbum)
...And Justice For All 1988 (září)
Metallica 1991 (srpen)
Live Shit: Binge And Purge (live trojalbum na CD spolu se dvěma videokazetami) 1993
Load 1996 (červen)

Singly a maxisingly (vybrané, známé a důležité):
Jump In The Fire 1984 (leden)
Creeping Death 1984 (listopad)
The S 5.98 EP-Garage Days Revisited1987 (srpen)
Harvester Of Sorrow 1988 (září)
One 1989 (duben)
The Good, The Bad And The Live:The Six And A Half 12´´Collection 1991 (květen)
Enter Sandman 1991 (srpen)
The Unforgiven 1991 (listopad)
Nothing Else Matters 1992 (duben)
Live At Wembley Stadium London 1992
Wherever I May Roam (CD version) 1992
Wherever I May Roam (vinyl version) 1992
Sad But True 1993
Until It Sleeps 1996 (květen)

Videos:

Cliff ´Em All 1987 (prosinec)
2 Of One 1989 (červen)
A Year And A Half In The Life Of Metallica Part I. 1992
A Year And A Half In The Life Of Metallica Part II. 1992
Live Shit:Binge And Purge (dvě videokazety spolus live trojalbem na CD) 1993

Odkaz:
http://www.metallica.com


zpět
Článek přečten: 4700x         Autor: Vratislav Šantroch