Whiplash ... Články ... Z archivu
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:
CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014
HARLEJ
BRUTAL ASSAULT 2013

Rozhovory:
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.
DIPTHERIA

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16327 x
CALES
22.10.2006 | 13806 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13344 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13236 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13226 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34221 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14256 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14106 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14097 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13817 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17363 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17321 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15611 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14542 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 234
Počet rozhovorů: 229
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
Soundgarden
Výpověď jedné generace



     Seattle. Hlavní město amerického státu Washington, průmyslové město pyšnící se výrobou proslulých letadel Boeing, přístav na severozápadě USA. Ovšem v rockovém světě se Seattle proslavil jako rodiště Jimiho Hendrixe, domov skvělých Queensryche, jako místo, jež dalo světu styl grunge. Ale pro účely mých následujících řádek je nejdůležitějším faktem to, že Seattle je rodnou hroudou výtečné rockové formace SOUNDGARDEN.

Rockoví mesiáši

     Když se na počátku 80. let kytarista Kim Thayil stěhoval z Chicaga do Seattlu, neměl ani sebemenší tušení, že se zakrátko setká přímo fatálně se zpěvákem Chrisem Cornellem a že s ním a s basistou Hiro Yamamotou založí jednu z nejrespektovanějších rockových formací dneška. Když do Seattlu přemístil ze San Diega svůj domov i bubeník Matt Cameron, mohla se ZAHRADA ZVUKU naplno rozeznít. Psal se rok 1984 a rozbřesk slibně se rozjíždějící kariéry souboru se odvíjel v režii firmy Sub Pop, pro níž natočili SOUNDGARDEN řadu singlů. Budoucí ilustrativní příklad moderního pojetí tvrdého rocku pro 21.století pět let pilně rozvíjel svůj talent, vybrušoval svůj um a piloval naprostou ojedinělost svého hudebního vzezření. To vše proto, aby v roce 1989 definitivně upoutal pozornost svou explozivně dynamickou a drsnou prvotinou "Ultra Mega OK". To už ale Cornella a jeho přátele hřála v kapse smlouva se společností SST, která stihla SOUNDGARDEN vydat ještě singl "Flower". Po něm se totiž kapela odporoučela pod ochranu labelu A+M, kde setrvali dodnes. Železo se má kout, dokud je žhavé, a to moc dobře věděla jak firma A+M, tak samotní SOUNDGARDEN. Tudíž obě strany nelenily s emisí alba "Louder Than Love" ještě pro rok 1989. Album bylo temné, plné zádumčivých momentů a pasáží. SOUNDGARDEN albem potvrdili podstatu svého snažení spočívajícího v jisté změně úhlu pohledu na vývoj tvrdého rocku. Tato hudební reakce kapely, silně se vracející k odkazu hard rocku 70.let, vystavěná na psychedelii a zabývající se určitým hard rockovým revizionismem, v ZAHRADĚ ZVUKU nejen vykvetla, ale vydala zakrátko i zasloužené plody. Moderní světový názor tuláka po hvězdách (alespoň mně se tak jeví) Cornella a jeho kumpánů vynesl SOUNDGARDEN do přední bojové linie metalové alternativní scény. Tím se kvartet stal pomyslným mesiášem rocku pro nastávající 90.léta a na tomto postu setrval prakticky až do současnosti. Upevňující se pozicí stále se lepšící a zrající formace nemohl otřást ani příchod nového basisty Jasona Evermana (ex-Nirvana, později Mind Funk). Ještě než se v roce 1991 objevil další bravurní opus "Badmotorfinger", spojil se zpěvák s hlasem "krvácejícího srdce" Cornell s basistou Jeffem Amentem a kytaristou Stone Gossardem (oba ex-Green River a Mother Love Bone, později Pearl Jam) v projektu Temple Of The Dog, aby stejnojmennou deskou (1991) vzdali poctu příteli a frontmanovi Mother Love Bone Andrewovi Woodovi, jenž podlehl jedné zvýšené dávce heroinu. SOUNDGARDEN mají ale v té době již opět nového muže u baskytary jménem Ben Shepherd, který je uveden už na bookletu zmíněného počinu "Badmotorfinger". Toto temné, těžké, ale hlavně znamenité dílo povýšilo SOUNDGARDEN na stadiónovou úroveň, především svou deformovanou sonickou útočností a neokázalou jedinečností zde zaznamenané hudby. Když se objevil singl "Jesus Christ Pose" a posléze i videopodoba této skvělé kompozice ze třetího alba, nebylo už definitivně co řešit.

                                  

Naléhavě progresivní

     SOUNDGARDEN se stali jednou z nejprogresivnějších rockových kapel moderní doby. Cornell: "Pro mně je nemožný učinit krok zpět a pochopit nebo poznat, co jsem ovlivnil. Pokud jde o kapelu, tak skutečně nedokážu říct, v čem SOUNDGARDEN zapadli do muziky nebo jak jsou skutečně přijímáni. Hodně lidí to bere a hodně lidí to nechce pochopit, nejde jim to." SOUNDGARDEN jsou zároveň zřejmě nejmetalovějším uskupením hudebníků, jaké kdy vzešlo ze Seattlu. A k jejich neobyčejnosti není také co dodat.
     V roce 1992 přišel i do našich kin americký film "Singles", pojednávající v podstatě o seattleských rockers a jejich propojení s tamní grunge scénou (zjednodušeně a ve zkratce řečeno). K filmu vydala firma Sony stejnojmenný soundtrack a na na něm jsou zastoupeni jednak SOUNDGARDEN skladbou "Birth Ritual", ale i Chris Cornell, jenž se zde představil sólově ve vlastní kompozici "Seasons". Další brilantní dílo "Superunknown" na sebe nechalo čekat tři roky a přineslo pestrý a rozmanitý materiál, ale také prestižní cenu Grammy. U některých skladeb můžeme zaznamenat i jistý odklon od prapůvodní syrovosti SOUNDGARDEN, čehož zářivým příkladem může být lehce pop music zavánějící nasládlá píseň "Black Hole Sun", která se dočkala i výtečně pojatého videozpracování. Před natáčením alba "Down On The Upside" (emise jsme zaznamenali letošního jara) se kapela cítila dosti rozpačitě ze strachu, jak opus dopadne a jak bude přijat. Výsledek ovšem dostatečně prokázal, že veškeré obavy členů kapely byly více než liché a nepodložené. SOUNDGARDEN sami sobě a rockovému světu předložili super corpus delicti, jímž neochvějně prokázali, že jsou stále schopni napsat silné kompozice (album je jimi doslova napěchováno) a to i přes to, že vlivy Led Zeppelin nebo Black Sabbath jim stále nejsou cizí. Kapela svým aktuálním výtvorem připravila posluchačům příval jedinečných okamžiků, pocitů a stavů mysli. A to je více než sympatické. Ve své recenzi tohoto díla jsem konstatoval, že album je prostě výborné. Mýlil jsem se. Není výborné. Je přímo skvělé, neboť je naprosto dokonalé! "To bylo prima, když nám velký firmy mávaly prachama před obličejem, ale pro nás bylo důležitý prosadit se u lidí, co nás maj rádi. Měli jsme základ a k velký firmě jsme neskočili jenom pro prachy." Tolik Chris Cornell na úplný závěr k dotvoření vašeho obrazu o této jedinečné a svým přínosem velevýznačné skupiny.



zpět
Článek přečten: 3542x         Autor: Vratislav Šantroch